Naujas valstybės šimtmetis – su skaisčios muzikos potėpiais | kl.lt

NAUJAS VALSTYBĖS ŠIMTMETIS – SU SKAISČIOS MUZIKOS POTĖPIAIS

Bendram kūrybiniam projektui pirmą kartą susivienijo žinomos atlikėjos – mecosopranas Rita Novikaitė ir pianistė Šviesė Čepliauskaitė. Jų kūrybos vaisiais kauniečiai galės pasimėgauti Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Aukščiausio lygio atlikėjos

Poetiškai kalbėdamos apie programą jungiančią vandens tėkmės tematiką, atlikėjos ją apibūdina taip: "Tai tarsi paveikslai, mažos istorijos, išnyrančios iš laiko gelmės. Tarsi būtybės: paslaptingos, virpančios, kintančios. Tarsi veidrodžiai: į juos žvelgdamas niekada nesi vienišas. Tai tarsi pats gyvenimas, atsispindintis mylimo žmogaus akyse."

Aksominio balso savininkė R.Novikaitė – Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos (VDU MA) docentė, ilgą laiką dainavimo meno mokiusi Vienos (Austrija) Praynerio muzikos ir taikomųjų menų konservatorijoje. Dainininkė nuolat koncertuoja, yra sukūrusi vaidmenų Austrijos, Italijos ir Anglijos teatruose, dalyvauja įvairiuose muzikiniuose projektuose ir festivaliuose. Atlikėjos repertuare – lied žanro dainos, kamerinė muzika, oratorijų ir mišių partijos, jos įdainuotų kūrinių yra Lietuvos ir Austrijos ORF radijo fonduose, solistė yra išleidusi keletą kompaktinių kamerinės-vokalinės muzikos plokštelių.

Pianistės, VDU MA dėstytojos Š.Čepliauskaitės kūrybinėje veikloje ypatingą poziciją užima romantizmo epochos muzika. Baigusi asistentūrą-stažuotę Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, atlikėja stažavosi Frederico Chopino muzikos akademijoje Varšuvoje, vėliau baigė LMTA meno aspirantūrą. Pianistė kasmet parengia keletą solinių programų, ji koncertavo ne tik daugelyje Lietuvos miestų, bet ir Didžiojoje Britanijoje, Rusijoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Belgijoje, Japonijoje ir kitose šalyse. Atlikėja inicijavo muzikines-literatūrines programas "Frederic Chopin: muzika ir laiškai", "Czesław Milosz: Neaprėpiama žemė", "Mykolas Kleopas Oginskis: Tėvynei skiriu turtus, darbus ir gyvenimą", pirmoji Lietuvoje įrašė visus F.Chopino valsus.

Iš muzikos lobyno

Koncertą pradės Zitos Bružaitės kūrinys fortepijonui "Bangos", sukurtas 2010 m. ir dedikuotas F.Chopino jubiliejui. Vokalinės muzikos mėgėjai turėtų nepraleisti progos išgirsti žymiausio moderniųjų laikų Anglijos klasikinės muzikos kompozitoriaus, XIX–XX a. sandūroje kūrusio Edwardo Elgaro ciklą "Jūros paveikslai" ("Sea Pictures").

Penkių dainų ciklas sukurtas įvairių poetų tekstais, o antrosios dainos "Uoste (Kapris)" (In Haven (Capri) teksto autorė – kompozitoriaus žmona Caroline Alice Elgar. Visas ciklo dalis jungia bendra muzikinė tematika, ryškiausiai skambanti pirmojoje – "Jūros snaudulio dainoje" ("Sea Slumber Song").

Ciklas sukurtas 1899 m., pirminė versija buvo skirta aukštam soprano balsui, bet vėliau orkestruodamas kūrinį kompozitorius transponavo jį mecosopranui. Tokį sprendimą lėmė žinomas to meto anglų kontraltas Clara Butt, kurios sodrus ir žemas balsas ypač žavėjo prancūzų kompozitorių Camille Saint-Sainsą. Dainininkė ciklo premjerą Norfolko muzikos festivalyje atliko apsirengusi undinės kostiumu, akompanuojant pačiam autoriui. Dar po dvejų metų šio kūrinio klausėsi Anglijos karalienė Viktorija.

Svajonių siautulyje

Pianistė Š.Čepliauskaitė klausytojams dovanos tris žymiojo prancūzų impresionisto Claude'o Debussy pjeses. Pirmoji – "Anakaprio kalvos" ("Les Collines d'Anacapri") iš 24 preliudų ciklo, vaizduojanti Kaprio salos, kurioje mėgdavo svečiuotis kompozitorius, miesto apylinkes. "Atspindžiai vandenyje" ("Reflets dans l'eau") – pjesė iš žymiojo ciklo "Paveikslai" ("Images"). 1905 m. sukurtas šedevras itin ekspresyvus ir jausmingas, pasižymintis daugiaprasme ir greitai kintančia harmonija. Tai vienas iš daugelio šio autoriaus kūrinių, siejamų su vandens tematika.

"Džiaugsmo sala" ("L'isle joyeuse") – išplėtotas kūrinys fortepijonui solo, sukurtas 1904 m. ir tapęs vienu žinomiausių šio autoriaus darbų. Čia vyrauja dioniziško siautulio, skaisčios dienos ir žėrinčios saulėkaitos tematika, kūrinys tarsi apdainuoja ekstazės būseną idealiame antikiniame svajonių gamtovaizdyje. Ši pjesė – kietas riešutėlis net patyrusiam pianistui. Kompozitorius apie "Džiaugsmo salą" yra pasakęs: "Viešpatie, kaip sunku jį groti. Mano manymu, šis kūrinys sujungia visas skambinimo fortepijonu manieras, nes čia susivienija tiek jėga, tiek žavesys..."

Dar viena atlikėjų dovana vokalinės muzikos mylėtojams – XX a. pradžioje kūrusio italų kompozitoriaus ir pianisto, Karališkosios Italijos akademijos nario Ottorino Respighi dainos. Šis autorius garsėjo įspūdingomis instrumentinėmis siuitomis ir operomis, o jo kūrybą labai vertino tuometis Italijos diktatorius Benito Mussolini, tad kompozitorius buvo vienas iš nedaugelio, kuriems režimas nedarė spaudimo. Koncerte skambės dainos "Naktis" ("Notte"), "Lietus" ("Pioggia"), "Kontrastas" ("Contrasto") ir "Rūkas" ("Nebbie").

Vėlyvojo romantizmo perlai

Apibūdindama koncerto idėją dainininkė R.Novikaitė pastebi: ši programa – unikali galimybė išgirsti Lietuvoje itin retai atliekamus kūrinius. Atlikėjoms – tai galimybė pasidžiaugti mėgstama muzika, kurios nuolatos pasiilgstame.

"Tai nepaprasto grožio ir prakilnumo kūriniai, pasiekiantys žmogaus sielos gelmes, visada jaudinantys ir stulbinantys. Toks jau tas vėlyvasis romantizmas, klestėjęs XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje. Kompozitorius pasirinkome neatsitiktinai: jie savo kūryba organiškai papildo vienas kitą, atspindi to laikmečio dvasią. Jų muzika kupina simfoninio mąstymo, ypač tai išryškėja E.Elgaro cikle. Čia balsas tampa tarsi į kūrinio visumą įsiliejančiu instrumentu, muzika suteikia tekstui daug gilesnę prasmę, intuityviai pabrėždama paslaptingiausius niuansus", – sako solistė.

O.Respighi ji vadina puikiu simfonistu, kurio dainos jai yra ypač artimos ir lydi ją nuo pat pirmųjų kūrybinių bandymų. "Žavus dainų akompanimentas ypač artimas skaidriai C.Debussy stilistikai, o vokalinės linijos faktūra pasižymi instrumentiniu mąstymu. Nuostabūs ir šių dainų tekstai, du iš kurių priklauso Ados Negri plunksnai. Ši autorė – italų literatūros siurrealizmo pradininkė. Jos siurrealizmas – labai atsargus, subtiliai nusakantis sielos išgyvenimus, emocinė linija ne paviršutiniška, o atskleidžianti gilius dvasinius klodus. Keturios O.Respighi dainos tarsi susijungia į ciklą, vienijamą simbolinės dramaturginės linijos", – sako R.Novikaitė.

Garsų jūros mirgėjimas

Gyvenimas eina pirmyn ir mes pirmąją naujo Lietuvos valstybės šimtmečio dieną pradėsime skaisčių, romantiškų muzikos garsų potėpiais.

Dainininkei pritaria pianistė Š.Čepliauskaitė: "Prancūzų kompozitorių muzika man labai artima – su fleitininke Viktorija Zabrodaite esame įrašę prancūzų muzikos kompaktinę plokštelę. Renkantis šio koncerto programą buvo įvairių sumanymų, bet išeities tašku tapo E.Elgaro ciklas "Jūros paveikslai". Jo inspiruotos pasirinkome jūros, vandens temą kaip visą koncerto programą vienijančią fabulą."

Jo žodžiais, dabar toks metų laikas, kai žmogui trūksta šviesos, atspindžių, žavaus mirgėjimo ar skaidrių minčių atspalvių. "Tiesa, šis koncertas nuskambės iš karto po Vasario 16-ąją minimo mūsų šalies valstybingumo jubiliejaus, tad juo norime parodyti, kad Lietuva visais laikais buvo Europos dalis ir nuolatos yra girdima tarptautiniame kontekste. Gyvenimas eina pirmyn ir mes pirmąją naujo Lietuvos valstybės šimtmečio dieną pradėsime skaisčių, romantiškų muzikos garsų potėpiais", – sako pianistė.

Komponuojant programą prie "Jūros paveikslų" natūraliai derėjo idiliški C.Debussy "Atspindžiai vandenyje" ir koncertą pradėsiančios Z.Bružaitės "Bangos", savo charakteriu labiau primenančios amžinai nerimstančią ir akimirksniu gebančią pakisti Baltijos jūrą.

"Anakaprio kalvos" taip pat apsuptos jūros bangavimo, o man asmeniškai šis kūrinys po apsilankymo Kaprio saloje suskambo tarsi naujai, – sako Š.Čepliauskaitė. – Tikiu, kad mūsų atliekama muzika padės pajusti klausytojams nepakartojamą tolimų kraštų atmosferą ir keliauti mintimis. Nuo žaismingo vandens judėjimo neatsiejamas ir C.Debussy pjesės "Džiaugsmo sala" charakteris. O.Respighi dainų pasaulyje mes perkelsime klausytojus į kitą vandens būseną – miglą, rūką, rasos lašus, riedančius gėlių žiedlapiais, sidabro ašaromis verkiančią mėnesieną..."

Koncerto pabaigoje klausytojai vėl bus grąžinti į lietuvišką pajūrį – skambės įstabi Vytauto Kairiūkščio daina, sukurtą pagal Juditos Vaičiūnaitės tekstą "Baltoj viršūnėj kopų". "Vanduo sujungia visus žmogaus gyvenimo aspektus, sugeba prasiskverbti į menkiausią plyšelį, nesvarbu, kur jis atsirastų – žmogaus kūne ar sieloje. Vandens žėrėjimas, mainymasis, jo atspalviai visada įaudrina vaizduotę, sužadina malonius prisiminimus, kurie gali užplūsti bet kada: palaimingai leidžiant laiką prie ežero ar žiūrint į Nemuno tėkmę nuo Vytauto Didžiojo tilto", – pianistė įsitikinusi, kad ši programa padės išreikšti turtingą tapybiškų garsų ir vaizdinių paveikslą, atspindintį vandens ir gyvenimo tėkmės platumas, gylį, neaprėpiamas erdves.


Kas? Kamerinės muzikos koncertas "Atspindžiai vandenyje".

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Vasario 17 d. 17 val.

GALERIJA

  • R. Novikaitė
Organizatorių nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS