Motociklininkai – savižudžiai, chuliganai ar aukos? | kl.lt

MOTOCIKLININKAI – SAVIŽUDŽIAI, CHULIGANAI AR AUKOS?

Bepročiai, savižudžiai, kelių chuliganai. Taip pas mus vadinami ir neretai kelyje ignoruojami, netgi provokuojami motociklų vairuotojai. Įvyko autoavarija? Net ir tuomet jie nesulaukia  gailesčio, nes jie – motociklininkai.

Avarijos – kone kasdien

Mūsų visuomenė motociklininkams, kaip ir jų avarijų statistika, – negailestinga: šalies mastu jos įvyksta kone kasdien.

Sekmadienio popietę magistralėje Klaipėda–Kaunas susidūrus lengvajam ir krovininiam automobiliams, sužeisti du lengvuoju automobiliu važiavę žmonės. Kiek vėliau toje pačioje vietoje į kitą automobilį atsitrenkė ir pro avarijos vietą važiavęs motociklas. Motociklininkui lūžo koja.

Riaumojančių dviračių sporto priemonių vairuotojų sužalojimai – daug sunkesni, nei vairuojančiųjų automobilį, tačiau ir vėl šie žmonės sulaukia ne gailesčio, o pasmerkimo.

Prieš savaitę vien Kaune per dvi dienas įvyko dvi avarijos, kuriose nukentėjo motociklininkai. Praėjusio pirmadienio vakarą Kaune, Šiaurės prospekto ir S.Žukausko gatvės žiedinėje sankryžoje, nukentėjo motociklo "Honda" vairuotojas. Jis po avarijos liko sąmoningas, į Kauno klinikas buvo išvežtas dėl sumušimų.

Dieną prieš daug sunkiau nukentėjo trisdešimtmetis motociklo "Yamaha Warrior" vairuotojas, važiuodamas Nuokalnės gatve susidūręs su dviem lengvaisiais automobiliais "Volkswagen Golf" ir "Renault". Kaip įvyko autoavarija, tebesiaiškinama. Motociklo vairuotojas gydomas Kauno klinikų Neurochirurgijos intensyviosios terapijos skyriuje. Jaunas vyras jau antra savaitė yra komos būklės.

Artimųjų nuomone, nuo daugybinių sužalojimų motociklininką išgelbėjo kokybiška apranga su patikimomis apsaugos priemonėmis, o šalmas, kurį vyras rinkosi bene mėnesį, kol rado tinkamą, – nuo mirties.

Pačios sunkiausios juos ištinkančios traumos – galvos smegenų sutrenkimas, kraujo išsiliejimas į smegenis, kaukolės lūžiai.

Nukentėjusiųjų mažėja

"Tai pirmas mūsų pacientas motociklininkas šiais metais, patyręs tokių sunkių sužalojimų", – Kauno klinikų Neurochirurgijos intensyviosios terapijos skyriaus vadovui gydytojui Tomui Tamošuičiui apgailestaujant dėl trisdešimtmečio paciento sveikatos būklės, galima pasiguosti, kad, motociklininkų daugėjant, nukentėjusiųjų autoavarijose mažėja.

Nuo sužalojimų ir autoavarijų apskritai, gydytojo įsitikinimu, gelbsti griežtinamos eismo taisyklės, geresni automobiliai, vairuotojų atsakingumas. Tai pasakytina ir apie motociklų vairuotojus. Pačios sunkiausios juos ištinkančios traumos – galvos smegenų sutrenkimas, kraujo išsiliejimas į smegenis, kaukolės lūžiai. Kauno klinikų duomenimis, pacientų, patyrusių tokias traumas, tikrai mažėja.

"Prieš dešimt metų pagrindinė galvos smegenų traumų priežastis būdavo neblaivių asmenų buitiniai konfliktai arba eismo įvykiai. Dabar pastarųjų labai sumažėję", – konstatuoja gydytojas anesteziologas reanimatologas T.Tamošuitis.

Tačiau medikai kol kas dar bejėgiai kovodami su sunkiais galvos smegenų traumų padariniais. Lūžusiam rankos kaului suaugus, ji galbūt bus mažiau stipri, o po sunkios galvos smegenų traumos gydymo žmogus gali likti neįgalus, reikalingas nuolatinės slaugos.

Stuburo traumos – kitur

"Šiuolaikinė medicina suteikia daug galimybių pacientus, patyrusius galvos smegenų traumą, išgelbėti nuo mirties. Pas mus, kaip ir visame pasaulyje, mirštamumas sudaro 12–13 proc. ir tai yra geri rezultatai, bet invalidumas po gydymo gana dažnas. Visas pasaulis orientuotas ne tik išgelbėti gyvybę, bet ir sugrąžinti funkcijas, kad žmogus neliktų neįgalus", – užduotis medikams įvardija Neurochirurgijos intensyviosios terapijos skyriaus vadovas T.Tamošuitis.

Jis patvirtina, kad, prasidėjus maudymosi sezonui, kasmet sulaukia pacientų, patyrusių stuburo traumų, šokinėjant į vandenį nuo tramplino. Tai taip pat dažna invalidumo priežastis. Stuburas eismo įvykiuose pažeidžiamas nedažnai. Prityręs gydytojas prašo visų, mėgstančių šokinėti nuo tramplino, maudymosi sezonui prasidėjus pirmiausia pasitikrinti net ir gerai pažįstamo vandens telkinio, kuriame maudosi kasmet, dugną. Gali būti, kad per žiemą vanduo atritino naują akmenį ar rastą.

"Būtinai reikia patikrinti vietą, kurioje norima maudytis ir šokinėti. Kasmet apie tai kalbame, bet pas mus kasmet per sezoną patenka penki šeši šuolininkai dėl sunkių stuburo traumų, sukeliančių neįgalumą visam gyvenimui", – nuoširdžiai perspėja gydytojas T.Tamošuitis.

Sukelia dirbtinę komą

Galvos smegenų traumų gydymas – dar sunkesnis, sudėtingesnis. Dažnai sukeliama dirbtinė koma dėl didžiulio intrakraninio slėgio galvos smegenyse, kuris susidaro dėl sumušimo ar sukrėtimo, smegenims sutinus.

"Dirbtinai užmigdytą pacientą intensyviai gydome. Tuomet būtent mes, o ne pats ligonis, kontroliuojame visas organizmo funkcijas. Kai normalizuojasi slėgis galvos smegenyse, o tai nutinka maždaug per 10–12 dienų, pacientą žadiname ir galime  prognozuoti padarinius", – itin sudėtingą galvos smegenų gydymo mechanizmą trumpai pristato gydytojas T.Tamošuitis.

Jis nesmerkia motociklininkų, nors dar daug kas juos vadina savižudžiais. Tai, anot gydytojo, nuo senų laikų likusi nuostata, kai į autoavarijas būdavo kviečiami gaisrininkai, kad nukirptų šalmą.

"Dabar tokių kelių chuliganų nebėra, nors motociklininkų daugėja. Ir drausmė, ir technika, ir apsaugos priemonės saugo nuo avarijų ir sužalojimų", – vertina gydytojas T.Tamošuitis.

Anot jo, lemia vairavimo kultūra, o ne transporto priemonė. Su automobiliu ant vieno rato nepavažiuosi, todėl juos vairuojantys nutrūktgalviai lekia beprotišku greičiu, staiga stabdo ir sukelia autoavarijas.

"Nesvarbu, kokia transporto priemonė, svarbu, kaip ji vairuojama. Jei kyla problemų, tai dėl asmenybės. Motociklai šiais laikais yra netgi ir senjorų pramoga – žmonės išeina į pensiją ir keliauja per Europą", – apie keliones su vėjeliu užsisvajoja gydytojas T.Tamošuitis.

Trūksta vidinės brandos

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Neurochirurgijos klinikos vadovo profesoriaus Arimanto Tamašausko nuomone, kelionių motociklais romantikos apstu kino filmuose, o realiame gyvenime – daug daugiau pavojų nei jos.

Profesorius primena liaudišką posakį: perki motociklą – pirk ir karstą, ir akcentuoja vairavimo kultūros stoką.

"Vakar stoviu prie sankryžos Jonavos gatvėje, laukiu, kol užsidegs žalias šviesoforo signalas, o motociklas prašvilpia didžiausiu greičiu ant vieno rato. Toks vairuotojas savimi didžiuojasi, bet labai greitai gali tapti mūsų pacientu. Arba net nebe mūsų. Tie, kurie galvoja, kad per siauriausią tarpą automobilių spūstyje gali visus juos pralenkti, anksčiau arba vėliau atsidurs pas mus arba net anapilyje", – nuogąstauja profesorius A.Tamašauskas.

Anot jo, tik paauglystėje ir tik vieną kartą vairavusio motociklą, perkant tokią transporto priemonę reikia būti daug labiau subrendusiam, nei perkant ir vairuojant automobilį.

"Bet kuri tepalo dėmė ant asfalto automobiliui – nieko baisaus, o motociklui gali būti pražūtinga: paslys, grius, vairuotojas patirs didžiulę traumą", – pavojus įvardija gydytojas neurochirurgas A.Tamašauskas ir tvirtina žinąs daug puikių, atsakingų motociklininkų bei suprantantis jų patiriamas su niekuo nepalyginamas emocijas.

Profesorius prašo motociklininkų suprasti automobilių vairuotojus, kurie negali akimirksniu pastebėti žaibu greta atsiradusių dviračių eismo dalyvių, nardančių tarp eismo juostų.

"Jei motociklininkai laikysis taisyklių – viskas bus gerai. Nieko prieš juos neturiu, bet nedrausmingieji rizikuoja labai smarkiai", – profesorius A.Tamašauskas potencialių pacientų prašo saugoti savo ir kitų gyvybę, būti daug atsargesniems, laikytis taisyklių.

Patirtis ir požiūris

Motociklų vairuotojų klaidų kelyje kaina daug didesnė ir skausmingesnė nei automobilių vairuotojų. Pramonininkai jau seniai sukūrė oro pagalvės principu veikiančią aprangą, kuri padeda išvengti sužalojimų krentant nuo motociklo.

Šiemetinės motociklininkų avarijos dėl šiltų orų prasidėjo labai anksti, dar kovo mėnesį. Ne vieno nukentėjusiojo artimieji pasakoja apie vairavimo patirtį, atsakomybę, drausmingumą kelyje.

Nuo sužalojimų ir autoavarijų apskritai, gydytojo įsitikinimu, gelbsti karas keliuose, griežtinamos eismo taisyklės, geresni automobiliai, vairuotojų atsakingumas.

"Niekada nepamiršiu tos akimirkos, kai sužinojome, kas nutiko draugui. Likau stovėti sustingusi ir tik atsipeikėjusi supratau, kad reikia važiuoti į ligoninę jo aplankyti. Galvoje netilpo, kaip toks atsakingas vairuotojas galėjo pakliūti į avariją", – apie praėjusį sekmadienį Nuokalnės gatvėje nukentėjusį trisdešimtmetį motociklo vairuotoją kalba šeimos draugė, kartu su visais artimaisiais ieškanti įvykio liudininkų, prašanti jų atsiliepti ir pranešti apie tai įvykį tiriantiems pareigūnams.

Išties, kai motociklų vairuotojus vadiname savižudžiais, nemažai prie automobilio vairo sėdinčiųjų į juos žiūri kritiškai, kaip į priešus. Juolab kai eismo kultūra mūsų keliuose dar labai žema, tolerancijos trūksta net ir automobilių vairuotojams, nebent jie vairuoja prabangius mersedesus ar galingus įvairių markių džipus.

Priklauso nuo mūsų pačių

Adomas Dautartas, motociklų sporto klubo "Coffee Racers" prezidentas, patvirtina, kad šiais metais dėl šilto pavasario sezonas motociklų vairuotojams prasidėjo gerokai anksčiau nei įprasta, pačių motociklininkų gerokai padaugėjo, lyginant su praėjusiais metais.

"Nenuostabu, kad ir eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklininkai, skaičius padidėjo. Jeigu atmestume saugumą lemiančius pokyčius, pavyzdžiui, anksti prasidėjęs pavasaris, pasikeitę įstatymai, avaringų ruožų rekonstrukcijos, liktų tik paprasta matematika: kuo daugiau motociklų – tuo daugiau jų avarijų, ir atvirkščiai", – skaičiuoja A.Dautartas.

Anot jo, problemų kelia sezoniškumas, būdingas mūsų kraštui, neigiamas požiūris į motociklų vairuotojus, tolerancijos stoka, lygiateisiškumo principo nepaisymas.

"Sezoniškumui įtakos turėti negalime, galime tik jam tinkamai pasirengti, o štai požiūris priklauso tik nuo mūsų pačių. Prie visuomenės supriešinimo nemažai prisideda paprastų eismo įvykių dramatizavimas ir įstatymų leidėjai, kurie taiko dvigubus standartus motociklų ir automobilių vairuotojams. Tai, pavyzdžiui, skirtingi alkoholio vartojimo apribojimai ir vairavimo teisės atėmimo sąlygos. Daugelis pamiršta, kad 99 proc. motociklų vairuotojų yra ir automobilių vairuotojai", – primena A.Dautartas.

Jis pritaria medikams, kurie sako, kad motociklas nėra rizikos šaltinis, o pavojus visuomet kyla dėl vairuotojo veiksmų.

"Jeigu neatsakingas vairuotojas pavojingai vairuoja motociklą,  yra didelė tikimybė, kad ir automobilį ar sunkvežimį jis taip pat vairuos neatsakingai. Motociklas kelyje gal ir suteikia šiek tiek daugiau veiksmų laisvės dėl savo mažų gabaritų, bet kartu svarbu nepamiršti, kad iš kelio išvažiavęs motociklas nekels tiek grėsmės aplinkiniams kaip lengvasis automobilis ar sunkvežimis, tad vadinti motociklą pavojų keliančia transporto priemone tikrai neteisinga", – savo klubo narių ir visų motociklininkų teises gina A.Dautartas.

Siekiai ir viltys

Kad ir ką kas kaltintų, svarbiausia eismo taisyklė – saugumas. Pasaulyje motociklininkų daugėja, ir tai yra daug pranašumų turinti transporto priemonė. "Regitros" duomenimis, per metus  naujai registruotų motociklų skaičius mūsų šalyje išaugo 53 proc.

Kažkada buvo ignoruojami dviratininkai, vertinami kaip vargšai, neįstengiantys nusipirkti automobilio. Šiandien dviračiais važinėja ne tik sveikuoliai, bet ir didžiausi turtuoliai.

"Siekiant didinti saugumą keliuose, būtina tęsti pradėtus darbus, nes vien tik didelėmis baudomis problemos neišspręsime. Jau ne vieni metai ne tik Lietuvos kelių direkcijos, bet ir pačios motociklininkų bendruomenės pastangomis taikomos įvairios socialinės priemonės pagerinti saugumą keliuose, geriau parengti eismo dalyvius motociklų sezono pradžiai", – motociklų sporto klubo "Coffee Racers" prezidentas A.Dautartas teigiamai vertina socialinę reklamą įvairiose žiniasklaidos priemonėse ir įvairių motociklininkų klubų organizuojamus saugaus vairavimo kursus, praktinius mokymus ir socialinius renginius uždarose trasose.

Išties miestų gatvėmis beprotišku greičiu skriejančių motociklų pasitaiko daug rečiau nei prieš dešimt metų. A.Dautartas tvirtina, kad daugelis greičio mėgėjų pasuko į motociklų sportą, kuriuo užsiimama specialiose trasose, tokiose kaip "Nemuno žiedas" Kačerginėje.

"Tikiuosi, kad mūsų valdžios atstovai įvertins šio objekto svarbą ir skirs jam pakankamai dėmesio ne tik dėl sporto, bet ir saugaus eismo", – viliasi A.Dautartas.

Medikai tikisi, kad sunkių pacientų, vairuojančių motociklus, mažės ir toliau, o dabartiniai, jų gydomi, dar galės važinėti.


Tebeieško liudininkų

Visi, ką nors matę ar galintys suteikti bet kokios informacijos apie autoavariją Kaune, Nuokalnės gatvėje, birželio 3 d., apie 17 val., gali kreiptis į tyrėją N.Korženiauską tel. (8 37) 303 795 arba artimųjų atstovu tel. +370 670 98 870. Taip pat susisiekti su Kauno apskrities policijos vyriausiuoju policijos komisariatu tel. (8 37) 303 799.

GALERIJA

  • Pašaukimas: gydytojas T.Tamošuitis motociklininkų nesmerkia, patyrusiuosius traumas visomis išgalėmis siekia sugrąžinti į aktyvų gyvenimą.
  • Nuomonė: A.Dautarto įsitikinimu, problemų kelia sezoniškumas, būdingas mūsų kraštui, ir neigiamo požiūrio į motociklų vairuotojus eskalacija.
Rašyti komentarą
Komentarai (37)

r

o miskuose su krosiniais be glusintuvu varo kruvos birbalu,triuksmas neispasakytas,ypac uz sostines...

Klaipėdietis

Kaip aš susiduriu su motociklininkais: Variklio riaumojimas tiek dieną tiek naktį, ženkliai viršyjamas greitis, chuliganiškas vairavimas, nardymas tarp automobilių, pavojingas vairavimas, rizikavimas savo ir kitų žmonių gyvybėmis. Kaip galiu į šiuos eismo dalyvius žvelgti su gailesčiu, atjauta, jei aš labai dažnai matau neigiamus pavyzdžius ir veik niekad teigiamų?

AK

Važinėju viskuo. Matau ir arogantiškų auto vairuotojų, kuriems rodyti posūkį trukdo telefonas rankoje, matau ir pasirodyti trokštančių kvailių ant motociklų, šie visuomet numuša norą pačiam juo važiuoti, būti tokios chebrytės dalimi. Kiek žmonių, tiek nuomonių kaip reikia "gerai" važiuoti. Bendrai paėmus, trūksta galvose košės, kad nebūtų gėda žiūrėti į vairavimo būdą. Tai, kad motociklų gausėja - neblogas ženklas, pamažu galėtų tapti pakankamai įprasta transporto priemone, ir mažiau liktų išsigalvojimų kokia ji ypatingai važiuotina. Panašiai ir visi tie blizgūs automobiliai - niekuo juose sėdintys žmonės ypatingesni netampa. Visas reikalas makaulėse. Šiaip tai motociklas yra rizikingesnis, nes mažiau stabilumo ir važiuojančiojo apsaugos, šis greičiau pažeidžiamas. Tad, meluoti irgi nederėtų. Bet smagus, ir teisingose rankose rizikingas mažiau.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS