Nardymas tarp eilių: leidžiama ar ne? | kl.lt

NARDYMAS TARP EILIŲ: LEIDŽIAMA AR NE?

Motociklininkai sugeba naudotis savo valdomos transporto priemonės pranašumais – sankryžose jie neretai spurtuoja greičiau, o spūsčių išvengia laviruodami tarp sustojusių automobilių eilių. Tokie veiksmai pagal Lietuvoje galiojančias Kelių eismo taisykles (KET) neleidžiami, nors praktikoje toleruojami. Dėl motociklininkų laviravimo tarp eilių diskutuoja ir kitos pasaulio šalys.

Nardo tarp eilių

Prasidėjęs spalis yra laikas, kai motociklai griaudžiančiomis kolonomis paskelbia – sezonas, kai dviračių transporto priemonių gatvėse buvo daugiau, artėja prie pabaigos. Vis dėlto jau kone dvejus metus galiojančios taisyklės leidžia lapkričio ir kovo mėnesiais važinėti motociklais, jeigu sąlygos yra tinkamos, t.y. važiuojamoji kelio dalis nėra apsnigta ar apledėjusi. Todėl tikėtina, kad drąsesnių ir šalčio nepabūgusių baikerių keliuose dar išvysime. Net ir tuomet, kai automobiliai bus apauti žieminiu apavu, nereikia pamiršti, kad sutikti vieną kitą motociklininką vis dar bus galima.

Motociklas dėl savo gabaritų yra daug manevringesnė transporto priemonė ir tuo skuba naudotis jais važinėjantys asmenys – manevruoja tarp stovinčių automobilių, spūsties metu ramiai ir užtikrintai juda pirmyn, kai lengvieji automobiliai stovi grandinėje. Lietuvoje tokį motociklininkų elgesį automobilių vairuotojai vadina paprastai – nardymu tarp eilių. Pasaulyje tai vadinama "lane splitting", "lane sharing" (dalijimasis eismo juosta), "white lining" (važiavimas balta linija), "filtering" (eismo filtravimas).

Didžiausios diskusijos apie važiavimą tarp automobilių eilių verda JAV. Prieš porą metų tokie motociklininkų manevrai buvo įteisinti Kalifornijos valstijoje, argumentuojant tuo, kad spūsties metu judėdamas tarp eilių motociklininkas išvengia galimų avarijų, kai į jį atsitrenkia iš galo važiuojantis automobilis ar pats motociklininkas, nepastebėjęs, kad prieš jį važiuojantis automobilis staiga stabdo, atsitrenkia į jį.

(Ne)draudžiama

Rekordinius atstumus motociklu įveikęs Aidas Bubinas sako, kad važiuoti spūsties metu tarp automobilių eilių gaji praktika tarp motociklininkų. Vis dėlto jis negailėjo kritikos tiems, kurie ryžtasi tokiems manevrams, kai eismo srautas juda nemenku greičiu. "Manau, kad jie kelia nemenką pavojų tiek sau, tiek kitiems eismo dalyviams. Visai kas kita, kai motociklininkas juda tarp eilių tuomet, kai visas eismas sustojęs. Dabar matau besikeičiančią Lietuvos vairuotojų praktiką, kai jie užpakalinio vaizdo veidrodėlyje pamatę motociklininką sukteli automobilį labiau į dešinę ar kairę, kad padarytų didesnį tarpą motociklininkui pravažiuoti. Tai labai gražus gestas, rodantis augančią kultūrą keliuose", – tvirtina pašnekovas.

Atrodo, kad į tokius motociklininkų manevrus supratingai žiūri ir policijos pareigūnai, nors, pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) atstovės Marijos Kazanovič, taip elgtis nederėtų. Paklausta, kaip LKPT vertina važiavimą motociklu tarp eilių, pareigūnė buvo lakoniška ir jos atsakymas skambėjo labai trumpai: "Visos transporto priemonės turi laikytis KET, kurios tokio važiavimo nenumato." Iš tiesų Lietuvoje galiojančiose KET XIV skyriuje, 117 punkte rašoma: "Jeigu važiuojamoji dalis horizontaliojo ženklinimo linijomis ir (arba) kelio ženklais suskirstyta į eismo juostas, transporto priemonės turi važiuoti šiomis juostomis. Užvažiuoti ant brūkšninių horizontaliojo ženklinimo linijų leidžiama tik persirikiuojant į kitą eismo juostą, kirsti ištisines ženklinimo linijas leidžiama tik Taisyklių priede 3 nurodytais atvejais." Tad šis KET punktas kiekvieną motociklininką, kuris bando išnaudoti savo turimos transporto priemonės pranašumus iš dalies paverčia KET pažeidėju. Džiugu, kad gatvėse patruliuojantys policijos pareigūnai į tokius saugiai atliekamus manverus žiūri supratingai.

Važiuoti tarp eilių yra saugu tik tuomet, kai motociklo, judančio tarp automobilių, ir kitų transporto priemonių greičio skirtumas ne didesnis nei 15 km/val.

Atsakingas manevras

Žvelgiant į Europos praktiką matyti, kad tik vienoje Europos šalyje – Vokietijoje negalima manevruoti net ir tarp visiškai sustojusių transporto priemonių. Kitur tai nedraudžiama ir net skatinama praktika. Kodėl? 2012 m. Belgijos Leveno transporto ir mobilumo kompanijos tyrimas parodė, kad taikant važiavimo tarp eilių praktiką anglies dvideginio išmetimas sumažėja 6 proc., taip pat tyrimo rezultatai atskleidė, kad spūstyse sugaištas laikas sutrumpėjo net 63 proc. eismo dalyvių, tarp kurių ne tik motociklininkai.

Berklio saugaus eismo tyrimo ir mokymo centro ("SafeTREC") atlikta analizė atskleidė, kad tarp juostų nardantys motociklininkai dažniausiai važinėja darbo dienomis ir spūsčių metu, dėvi geresnius šalmus, važiuoja mažesniu greičiu ir rečiau veža keleivius. Berklio instituto tyrėjai taip pat nustatė, kad važiaviams tarp eilių net ir tuomet, kai eismo srautas juda maždauga 70–80 km/val. greičiu nėra pavojingas. Tiesa motociklininko ir eismo srauto skirtumas neturėtų viršyti 20 km/val.

Vis dėlto kalbinti Lietuvos motociklininkų bendruomenės atstovai prisipažįsta besistengiantys laikytis taisyklės, kad tarp eilių motociklu judama tik tuomet, kai eismas visiškai sustojęs. Vos tik pradėjus judėti automobiliui, motociklininkas turėtų užsiimti vietą bendrame eismo sraute ir tarp eilių važiuoti tik tuomet, kai transporto srautas vėl sustoja. Tokių atsargumo priemonių patariama imtis todėl, kad neretai vairuotojai nusprendžia pakeisti judėjimo trajektoriją – pervažiuoti iš vienos juostos į kitą ir gali nepastebėti tarp eilių važiuojančio motociklo.

Dar viena bėda, kuri aktuali mūsų šalies motociklininkams, – provėžos ir kūgio formos asfalto keteros, kurios susidaro greta provėžų. Dėl to, kad motociklo padangos lietimosi su asfaltu plotas labai nedidelis, dviratės transporto priemonės vairuotojui reikia būti itin atidžiam, kad motociklas neslystelėtų į vieną ar kitą pusę. Visų motociklininkų jau įsiminta ir žinoma tiesa, kad tuomet, kai kelio danga šlapia, baltos iškilios kelio ženklinimo linijos pasidaro labai slidžios, tad derėtų būti itin atidiems. Ir, žinoma, greitis, jis turėtų būti toks, kad prireikus motociklą būtų galima greitai sustabdyti.

Pataria pareigūnai

Neseniai Kalifornijos valstijos greitkelių policija išleido ir patarimus tiek motociklų, tiek kitų transporto priemonių vairuotojams, kaip saugiai elgtis, kai motociklas juda tarp eismo juostų. Su jais supažindiname ir dienraščio skaitytojus. Taigi pareigūnų, besinaudojančių "Kalifornijos saugaus motociklizmo programa", pirmas patarimas – važiuoti tarp eilių yra saugu tik tuomet, kai motociklo, judančio tarp automobilių, ir kitų transporto priemonių greičio skirtumas ne didesnis nei 15 km/val. Tai leidžia laiku sureaguoti į iškylančius pavojus. Atsisakyti minties važiuoti tarp eilių reikėtų tuomet, kai transporto srautas juda didesniu nei 45 km/val. greičiu. Tuomet, kai motociklas juda 35 km/val. greičiu, pamačius pavojų jis visiškai sustos tik nuvažiavęs 10–20 m. Pasak JAV pareigūnų, saugiausia važiuoti tarp eilių kuo kairiau, t. y., jeigu kelyje yra trys eismo juostos, patartina važiuoti tarp antros ir trečios ir trečiąja eismo juosta judančiai transporto priemonei iš kairės, nes pirmąja ir antrąja eismo juosta judančių transporto priemonių vairuotojai gali staiga nuspręsti atlikti manevrą į dešinę, taip užkirsdami kelią motociklui. Dar viena taisyklė, kurią ragina atsiminti Kalifornijos pareigūnai, – jeigu tarpas per mažas, kad tilptų motociklas, geriau į tokį ir nebandyti įsisprausti. Ir svarbiausia taisyklė, į kurią atkreipiamas visų motociklininkų dėmesys, – būti matomiems – dėvėti ryškius drabužius, važiuoti su įjungtomis šviesomis.

Taigi motociklų manevrai tarp automobilių eilių galimi tik tuomet, kai tai daroma saugiai. Tiesa, būtent ši sąvoka, pasak teisininkų gali pakišti koją aiškinantis tuo atveju, jeigu įvyktų motociklo ir kitos transporto priemonės susidūrimas, nes saugumas kiekvieno gali būti suprastas kitaip.

Rašyti komentarą
Komentarai (10)

tam ministrui

o jeigu mano mašinos paskutinis nr. nulis

"ne"norma

sakyciau kad "lygesni tarp lygiu" near norma. del tyrimu tai gana zvilgciot i vakarus - lai paskaiciuoja kiek anglies dvideginio ismetamumas sumazetu jei nereiketu praleisti pesciuju per pereja. manau eisme svarbiausia saugumas. vienas moto kelia rizika visiems eismo dalyviams esantiems tarkim kamstyje ar prie sankryzos. tai ar del jo vieno visi turetu rizikuot, kad ir mazu procentu ?

Susisiekimo ministras

Reik daryt kaip P. Amerikos didmiesčiuose - automobilį draust naudot lyginėm dienom su lyginiu paskutiniu skaičiumi numeryje, o nelyginėm - su nelyginiu. Transporto skaičius sumažėja perpus, visi važiuoja visuomeniniu transportu. Tada nereikia nei motociklų, nei dviračių :D
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS