-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
„Džiaugiuosi, kad nepaisant pasirengimo festivaliui sunkumų, Kauno literatūros savaitė šiemet įvyks! Susitelkus partneriams, kuriems esame be galo dėkingi, pavyko paruošti ne mažiau turiningą programą su žinomais rašytojais ne tik iš Lietuvos ir Europos, bet ir Lotynų Amerikos, o šalia tradicinių renginių šiemet pristatysime ir naujus, kurie praplės ne tik turinį, bet, tikimės, ir auditoriją“ – dalijasi festivalio meno vadovas Laurynas Katkus.
Pasak jo, sunku būtų ignoruoti dramblį kambaryje – gyvename karo laike, kuomet rašytojai ir rašytojos tampa kariais ir karėmis, o mes, skaitytojai, ieškome atsakymų knygose. Neatsitiktinai šių metų festivalyje dažniau bus minimos knygos apie karo šešėlius, jo paliekamus randus sieloje, susvetimėjimą ir, kartu, atjautą.
„Nuo pat pirmojo mūsų festivalio gyvename vis nepastovesniame, sunkiai nuspėjamame pasaulyje, kurį sunku apmąstyti ir nusakyti. Tačiau literatūra tai daro. Nenuostabu, kad žmonės laukia naujų literatūrinių susitikimų. Į Kauno literatūros savaitę atvykstantys rašytojai atsiveža ne tik savo naujausias knygas, bet ir ypatingą žvilgsnį į pasaulį. Šiemet kartu su Goethe’s institutu kviesime net į du renginius, kurių metu festivalyje dalyvaujantys rašytojai iš Vokietijos, Lenkijos, Ukrainos, Islandijos ir Lietuvos kartu žengs į sceną kalbėti apie mus ištikusias krizes, o tuo pat metu – apie solidarumą, kaimynystę ir literatūrinio žodžio galią,“ – teigia festivalio vadovė, Vytauto Didžiojo universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto dekanė dr. Rūta Eidukevičienė.
Programa apims renginius, skirtus tiek prozai, tiek poezijai, o diskusijų forumas „Krizė ir solidarumas šiandieninėje Europoje: ką gali literatūra?“ ir autorių skaitymai suteiks galimybę gilintis į skirtingas literatūrines tradicijas ir kūrinius, kurie padeda užčiuopti ir dar giliau pajausti tikrovę, o ne bėgti nuo jos.
Šiais metais festivalis suteiks išskirtinę galimybę susitikti su pirmą kartą į Lietuvą atvykstančia Mariana Enríquez (Argentina) – autore, kuri diskutuoja priklausomybių, susvetimėjimo, jaunatviško maišto temas. Vienos svarbiausių „naujojo Argentinos naratyvo“ grupės atstovių knyga „Kodėl pavojinga rūkyti lovoje“ 2021-aisiais buvo įtraukta į Bookerio premijos trumpąjį sąrašą, o romanas „Mūsų nakties dalis“ (2019) apdovanotas Herralde premija. Į lietuvių kalbą yra išleisti du jos apsakymų rinkiniai: „Tai, ko netekome ugnyje“ (vertė Laura Liubinavičiūtė ) ir „Kodėl pavojinga rūkyti lovoje“ (vertė Augustė Čebelytė-Matulevičienė).
Ketvirtąją Kauno literatūros savaitę atidarys ir uždarys lietuvių autoriai ir jų knygos. Atidaryme lankytojų laukia susitikimas su taupaus pasakojimo ir ironiško dialogo meistre Undine Radzevičiūte – ji pristatys naujausią savo romaną „Pavojingi žodžiai“. Festivalio užsklanda taps pokalbis su filosofu ir politiku Mantu Adomėnu ir jo intelektualaus šnipų romano „Moneta & labirintas“ skaitymai.
Kaip ir kasmet, ypatingą dėmesį Kauno literatūros savaitė skirs Vidurio ir Rytų Europos literatūrai. Ją šiemet reprezentuos rašytojai iš Vokietijos, Lenkijos ir Ukrainos. Atradimuose lauks pažintis su autoriais iš Vokietijos Sabrina Janesch ir Hansu Thilliu. Tai bus unikali proga pirmiesiems Lietuvoje išgirsti jų kūrinių vertimus: S. Janesch skaitys ištraukas iš naujausio romano „Sibiras“, kuris paremtas jos giminės istorija, o H. Thillis kartu su poetu bei eseistu Donatu Petrošiumi ir poete, karo medike bei žvalge Jaryna Čornohuz supažindins su šiemet Leipcigo knygų mugėje pristatyta šešių lietuvių poetų antologija „Kaimynų poezija: poetai verčia poetus“.
Julia Fiedorczuk (Lenkija) jau yra pažįstama šalies publikai – į lietuvių kalbą yra išverstas jos romanas-giminės saga „Po saule“ (vertė Kazys Uscila). Wisławos Szymborskos premija apdovanota rašytoja, vertėja ir tyrėja iš viso yra išleidusi septynias prozos knygas. Su skaitytojais ji susitiks penktadienį.
Iš Šiaurės Europos šiais metais atvyksta islandų rašytoja, poetė ir dramaturgė Auður Ava Ólafsdóttir, kuri, beje, kuria tekstus ir islandų muzikos grupei „Milkywhale“. Autorės romanai yra ne kartą nominuoti ir apdovanoti Šiaurės ministrų tarybos literatūros premija, ji taip pat pelnė Kanados Prix des libraires du Quebec apdovanojimą. Į lietuvių kalbą išverstas jos romanas „Randai“ (vertė Rasa Ruseckienė), kuriame nagrinėjami kasdienybės ir karo palikti randai.
Ypatingai svarbūs išlieka jau tradicija tampantys festivalio renginiai: knygių susibūrimo bei gatvės prekybos knygomis Kaune tradiciją gaivinanti „Knygų laisvė“, jaunųjų autorių kūrybai skirtas „Atviras mikrafas“, kauniečių ir iš Kauno kilusių rašytojų vakaras „Išeiviai ir namiškiai“ ir sekmadienio tradicija „Puspiečiai be wifi“ kultūros bare „Godo“. Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė vyks gegužės 8–12 dienomis. Festivalio programa.
Visi susitikimai su autoriais bus su vertimu į lietuvių kalbą, forumas vyks anglų kalba. Renginiai – nemokami.
-
„Purpurinis vakaras“ skelbia datą: septynioliktasis festivalis Anykščius pripildys kultūros
17-asis kultūros festivalis „Purpurinis vakaras“ šiais metais vyks rugpjūčio 22–24 dienomis.
„Didžiuojamės festivalio tęstinumu, vis stiprėjančiomis jo tradicijomis. Jaučiame, kad jis tapo ne tik Anykščių, bet ir Lietuvos kultūros veidu, – festivalį aplanko vis daugiau žmonių, o jo scenoje pasirodo vis daugiau garsių Lietuvos menininkų, scenos meistrų, muzikos atlikėjų“, – sako vienas iš festivalio organizatorių, geros muzikos ekspertų „Bardai LT“ vadovas Benas Jakštas.
Kaip ir kasmet festivalis prasidės nemokamu koncertu „Dovana Anykščiams“. Vyskupo skvere pasirodys dainų autorius ir atlikėjas, rašytojas ir kino režisierius Vytautas V. Landsbergis.
Organizatorių nuotr.
Nemokamai festivalio lankytojai kviečiami į režisierės Agnės Marcinkevičiūtės dokumentinio filmo „Mūza“ ir režisieriaus Gyčio Lukšo vaidybinio filmo „Duburys“ peržiūras, Gretos Skaraitienės fotografijų parodos „Mažyčiai mūsų gyvenimai“ atidarymą, susitikimą su poetu, vertėju Almiu Grybausku, aktoriaus Dainiaus Svobono vidurnakčio poezijos skaitymus Anykščių bažnyčios koplyčioje, bardų ir vaikų vidudienį su Vygantu Kazlausku, aktoriaus ir bardo Gedimino Storpirščio pasirodymą „Trys mūzos“ ant Rašytojų kalnelio.
Anykščių kultūros centro didžiojoje salėje bus parodytas aktorės Violetos Mičiulienės monospektaklis „Pabaisų nebus“.
Violeta Mičiulienė ir Greta Skaraitienė. Organizatorių archyvo nuotr.
Du vakarus Anykščių Dainuvos slėnyje skambės įvairiausia muzika – nuo ramių, muzikinių bardų istorijų iki triukšmingos alternatyviosios muzikos. Festivalio scenoje pirmą kartą pasirodys grupės „Kedrostubùras“, „Golden Parazyth“, čia dar niekada nėra dainavusios Monika Liu ir Inga Jankauskaitė.
Inga Jankauskaitė. L. Griciaus nuotr.
Po ilgos pertraukos į festivalio sceną grįžta dainininkas Gytis Paškevičius su grupe, specialų pasirodymą rengia dainininkė Gabrielė Vilkickytė ir Džiugas Širvys.
Gabrielė Vilkickytė ir Džiugas Širvys. R. Šeškaičio nuotr.
Festivaliui šeimos grupę sukūrė aktorius Giedrius Arbačiauskas su žmona Agne ir dviem sūnumis – Nojumi ir Jonu. Aktorius, režisierius Aidas Giniotis su teatro trupe „PlumBum“ festivaliui rengia pasirodymą, kuriame skambės maestro Vytauto Kernagio dainos.
Arbačiauskai ir Giniočiai. Organizatorių nuotr.
„Purpuriniame vakare“ pirmą kartą bus pristatytas rudenį į didžiąsias koncertų sales iškeliausiantis Leonardo Coheno dainų projektas „Dainos bokštas“. Pasaulinio garso muzikos legendos dainas atliks Raminta Naujanytė-Bjelle, maestro Vladas Bagdonas, aktorius Andrius Bialobžeskis. Jiems pritars Vytauto Lukočiaus ritmo grupė.
Vytautas Lukočius. Organizatorių nuotr.
Didžiuosius festivalio koncertus ves Daiva Tamošiūnaitė-Budrė ir aktorė Nijolė Narmontaitė. Festivalio pabaigos koncerte bus įteikta 13-oji Sauliaus Mykolaičio vardo premija už ryškiausią 2023–2024 metų dainuojamosios poezijos debiutą.
Nijolė Narmontaitė. Organizatorių nuotr.
„Purpurinis vakaras“ ne tik reprezentuoja iškiliausius Lietuvos menininkus, ne tik pristato patrauklų, unikalų, poezija ir kūryba spinduliuojantį Anykščių kraštą, bet ir sukuria unikalią kūrybos, diskusijų ir dialogų erdvę meno kūrėjams“, – teigia festivalio organizatorius B. Jakštas.
Organizatorių nuotr.
17-asis kultūros festivalis „Purpurinis vakaras“ literatūriniame Lietuvos krašte – Anykščiuose – rugpjūčio 22–24 dienomis. Daugiau informacijos rasite čia.
-
Šiuolaikinio britų džiazo pulsas – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Festivalio „Vilnius Mama Jazz“ atidarymo koncerte skambės jaunas, aštrus, novatoriškas, bet nepamirštantis savo šaknų ansamblis „seed.“ ir trio „Ill Considered“, atvyksantys pademonstruoti, kokia spalvinga ir neįtikėtinai stipri yra šių dienų Londono scena.
„seed.“ − naujosios bangos džiazas
Kolektyvas jungia 60-ųjų klasiką su maištinga jaunatve, Vakarų Afrikos ir Karibų jūros regionų muzikos šaknis su futuristiniais garsovaizdžiais, miesto šurmulio pajautimus su šimtmečius menančia Juodosios Anglijos istorija. Grupės „seed.“, anksčiau žinomos kaip „Seed Ensemble“, atliekamas džiazas kviečia bendruomenę susitelkti tarpusavyje ir prisiminti, kad šis žanras yra skirtas ne elitistams, o žmonėms, kuriuos jungia viena mintis, viena idėja ir viena patirtis.
Alto saksofonininkė ir aranžuotoja Cassie Kinoshi, baigusi kompozicijos studijas „Trinity Laban“ muzikos ir šokio konservatorijoje, yra ne tik „seed.“ lyderė, tačiau ir šiuolaikinio šokio, kino, vizualiųjų menų ir teatro kompozitorė. Jos kūriniai skamba „Park Avenue Armory“ kultūros centre Niujorke, Londono nacionaliniame teatre, „Globe“ teatre, „Ballet Boyz“ baleto trupės pasirodymuose ir Londono „Southbank“ menų centre. C. Kinoshi kūrinius skambina tokie orkestrai ir ansambliai kaip Londono simfoninis orkestras, „London Simfonietta“, Londono šiuolaikinis orkestras, orkestras „Manchester Camerata“.
Cassie labai domisi audiovizualine sritimi, instaliacijomis ir kombinuotų žanrų ansamblių atlikimu. Visgi svarbiausias kūrėjos, kuri 2012 m. tapo „BBC Young Composer of the Year Award“ finalininke, projektas yra grupė „seed.“, leidžianti menininkei save išreikšti ne tik muzikaliai, tačiau ir išsakyti savo poziciją šiandienos aktualijų fone. O šioje misijoje jai padeda ne vienas talentingas muzikantas.
Gausiausias, dešimties narių, kolektyvas šių metų festivalio scenoje
Neabejotinai „seed.“ centras yra C. Kinoshi, kurios skausmo ir džiaugsmo kupinas saksofonas veda šį gausų talentų kolektyvą į priekį. Saksofonininkas Deji Ijishakinas, savo asmeninėje kūryboje jungiantis džiazo ir drill muziką, teigia į muziką žiūrintis, kaip į mokslinį eksperimentą, gitaristė Shirley Tetteh yra dalinusis sceną su tokiais atlikėjais Moses Boydas, Gary Crosby, Nathaniel Facey ir kitais, trombonininkui Joe Bristow teko groti su tokiais kolektyvais kaip „Black Midi“, „Balimaya Project“ ar Londono simfoniniu orkestru, o klavišininkas Deschanelis Gordonas 2020 m. laimėjo „BBC Young Jazz Musician“ apdovanojimą. Grupės dalimi taip pat yra tubistė Hanna Mbuya, savo kūryboje atrandanti tūbą per elektroninės bei hiphopo muzikos prizmę, būgnininkas Patrickas Boyle, teigiantis, kad šiuolaikinis būgnininkas yra tiek aktualus, kiek sugeba autentiškai ir individualiai replikuoti kitus žanrus, bosistas Rio Kai bei trombonininkai Josephas Otis ir Jackas Banjo Courtney.
Ne be reikalo „seed.“ debiutiniame leidinyje „Driftglass“ įrašytas kūrinys „Afronaut“ (feat. XANA), 2018 m. pelnė „Ivors Academy“ apdovanojimą (anksčiau vadintą BASCA, Didžiosios Britanijos kompozitorių apdovanojimu) už džiazo kompoziciją dideliam ansambliui, o pats albumas 2019 m. buvo nominuotas prestižiniam „Mercury Prize“.
„Dalis „seed.“ muzikos yra nerekonstruotas afrobitas, kuriam neįmanoma atsispirti. Tačiau „Driftglass“ tapo daug didesnį paveikslą. Kinoshi darbas yra paremtas tuo, kas vyko praeityje ir kas vyksta dabar, tačiau iš esmės albumas yra apie ją pačią. Tai – ir džiaugsmas, ir skausmas“, – kalbėdamas apie įrašą konstatavo „All About Jazz“ apžvalgininkas Chris May.
Pilna gyvybės, protesto, istorinės atminties ir vilties, šios grupės muzika įkvėpia siekti daugiau kasdienoje, kuri kartais gali pasirodyti pilka ir nuobodi.
„Ill Considered“ − vienas karščiausių Londono reiškinių
Temzės upės skrodžiamoje Jungtinės Karalystės sostinėje verda beprotiškas džiazo katilas, o jame plaukioja aibės drąsių ir velniškai talentingų kūrėjų, diktuojančių džiazo madas visam pasauliui. Vienas tokių – tarp improvizacijos, džiazo, elektronikos ir world muzikos laviruojantys „Ill Considered“.
Kolektyvo kūrybinis stuburas – improvizacija ir mėgavimasis esamuoju momentu. „Ill Considered“ albumuose, kurių per kelerius metus buvo išleista daugiau nei dešimt, ir koncertuose neskamba kruopščiai iki detalių apgalvotos kompozicijos. Muzikantai nuolat neria į garsą, tikėdamiesi ne išpildyti iš anksto pasiruoštą planą, bet veikiau atrasti naujų kūrybinių kampų bei nustebinti ne tik save, bet ir klausytojus. Tai visiškai atspindi kolektyvo pavadinimą, kuris anglų kalboje naudojamas nusakyti neapgalvotam veiksmui.
„Ill Considered“ susikūrė 2017 m. kai būgnininkui, prodiuseriui ir garso inžinieriui Emre Ramazanoglu, praleidžiančiam daugybę laiko už kadro, t. y. muzikos studijoje plušant su tokiais grandais kaip „Oasis“ lyderis Noelis Gallagheris, pop žvaigždė Katie Melua ar ambientinės muzikos klasikas Brianas Eno, toptelėjo mintis, jog atėjo metas atsipūsti ir sukalti kažką artimo širdžiai. Londono katile sutikęs porą tokių sielos draugų − saksofonininką, klarnetistą ir taipogi muzikos prodiuserį Idrisą Rahmaną bei bosistą Leoną Brichardą − Emrė nepraleido šanso kartu padžeminti. Pirmasis improvizuotas pasigrojimas vos per 24 valandas tapo pirmuoju kolektyvo albumu, išleistu su jų pačių šiai progai įkurtu prekės ženklu. Netrukus kolektyvas tapo itin pageidaujamu daug girdėjusių ir mačiusių londoniečių rateliuose, o neužilgo išplaukė ir už Britų salyno ribų.
Skambesys, peržengiantis britišką tradiciją
Airės ir indo šeimoje gimęs I. Rahmanas ir turkiškos kilmės E. Ramazanoglu su savimi nešasi solidų kraitį ne vakarietiškos muzikos lobyno. Be to, su grupe dažnai groja indų kilmės Vakarų Afrikoje gimęs perkusininkas Satinas Singhas, taip pat naujausiuose įrašuose kolektyvui talkino tūbistas Theonas Crossas, saksofonininkas Ahnanse, perkusininkas Sarathy Korwaras ir kt. Pagrindinio bosisto pareigas kolektyve eina Lirano Donino, grojantis gerai žinomame britų modernaus džiazo kolektyve „Led Bib“. Toks platus nuolatinių „Ill Considered“ narių bei jų bičiulių įtakų spektras sukuria išskirtinio grūvo kupiną improvizaciją, kurioje organiškai apsijungia džiazas, elektroninė muzika, afrobitas, fankas bei Artimųjų Rytų ir Indijos muzikinis palikimas.
Grupė taipogi pasižymi išskirtiniu albumų dizainu. Kiekvienas jų albumo viršelis – tai nuosaikaus kolorito abstraktaus meno kūrinys, už kurį atsakingas dailininkas Vincentas de Boeras, tapęs neatsiejama „Ill Considered“ dalimi. Jo darbuose vyraujančtis puošniai žaismingo „art nouveau” ir funkcionalistiškai griežtoko „art deco” architektūros krypčių mišinys neįtikėtinai gerai perteikia „Ill Considered“ albumų turinį, kuriam būdinga meistriškai išlaikyta dermė tarp jausmo ir proto, tarp improvizacijos ir struktūros.
Londono scenos fenomenas į „Vilnius Mama Jazz“ atvyks išleidęs naują kolektyvo albumą
„Precipice“. Ar festivalyje išgirsime naujausias kompozicijas? Vargu bau. „Ill Considered“ niekada negroja to, ką jau sugrojo.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Daugiau informacijos: www.vilniusmamajazz.lt
-
49-ąjį kartą skambės festivalis „Klaipėdos muzikos pavasaris“
„Brandžiausias klasikinės muzikos festivalis tampa neatsiejama uostamiesčio ir Klaipėdos koncertų salės tradicija, kiekvienais metais augančia tiek profesionalų atlikėjų, tiek išieškotų programų, tiek klausytojų skaičiumi. Džiaugiamės, kad šiame festivalyje KKS klausytojai atranda per šimtmečius nugludintus muzikos šedevrus“, – sakė Klaipėdos koncertų salės vadovas Tadas Grabys.
Festivalio atidarymas skambant saksofonui
Festivalio atidarymo koncertą, balandžio 5 d., skambia gaida pradės Klaipėdos kamerinio orkestro bei pripažinto italų dirigento ir saksofonininko Federico Mondelci programa. Pasak orkestro meno vadovo Mindaugo Bačkaus, „F. Mondelci laikomas vienu geriausių italų saksofono virtuozų, per pastaruosius 20 metų įsitvirtinęs kaip vienas lyderiaujančių savo kartos muzikantų, kuriam dedikuota daugybė kompozicijų.“ Atlikėjo pasirodymai vyko Vokietijoje, Ispanijoje, Suomijoje, Japonijoje, Naujojoje Zelandijoje, JAV. Jis koncertavo su garsiais orkestrais – Orchestra Filarmonica della Scala, kuriam dirigavo Seiji Ozawa, BBC Philharmonic Orchestra ir kitais. Pirmajame festivalio koncerte skambės italų kompozitorių kūriniai bei žinomų kino filmų muzika. „Išgirsite kūrinius, kurie jus perkels į gilių jausmų – meilės, aistros, ilgesio, džiaugsmo – meditacijos lygį per melodiją ir ritmą“, – pasakojo ir kvietė atvykti į KKS F. Mondelci.
Tūkstantmetės tradicijos ir dabarties kūryba – išskirtinis derinys
Lietuvoje itin retai koncertuojantis ansamblis „Graces & Voices“ kviečia susitikti Šv. P. Asyžiečio bažnyčioje, balandžio 7 d., kur skambės koncertinė programa „Spes Mea“ („Mano viltis“). „Graces & Voices“ išsiskiria savitu repertuaru, nes jame gieda įvairioms šalims (Austrijai, Baltarusijai, Latvijai, Lietuvai, Singapūrui) atstovaujančių muzikių, studijavusių grigališkąjį choralą, bažnytinę muziką, vargonavimą, chorinį bei simfoninį dirigavimą, fortepijoną ar barokinį smuiką.
Visa tai susilieja į darnų vokalinį skambesį, o jų atliekamos programos pasižymi aukštu meistriškumu, lankstumu, improvizacijos laisve. Antroje festivalio programoje girdėsime grigališkojo choralo bei dabarties kūrėjų kompozicijas, kurios įtraukiai skambės sakralios erdvės skliautuose. Klausytojai kviečiami šią programą išgirsti nemokamai.
Nuskambės pirmieji Dainų šventės akordai
2024-ieji – Dainų šventės metai. Jos tėvu laikomas vargonininkas, kompozitorius, pedagogas ir dirigentas Juozas Naujalis. Kompozitoriaus gimimo dieną, balandžio 9-ąją, Klaipėdos choras „Aukuras“ atliks garsiausius J. Naujalio kūrinius, įkvėptus lotyniškų liturginių ir lietuvių poezijos dainiaus Maironio tekstų. Klaipėdos choro meno vadovas Tomas Ambrozaitis sako, kad „J. Naujalio indėlis Lietuvai – neabejotinas. Jis – Lietuvos aukso fondas, profesionaliosios lietuviškos muzikos pradininkas, kompozitorius, visuomenininkas. „Aukurui“ yra garbė ir prestižas įkūnyti šio muziko kūrybą.“
Skambant vadinamam antrajam Lietuvos himnui „Lietuva brangi“ bei mažiau girdėtiems ir rečiau atliekamiems kompozitoriaus muzika įkūnytiems poeto Maironio tekstams, tokiems kaip „Pavasaris“ ar „Sudiev“ bei kitoms dainoms, bus paminėtos ir kompozitoriaus J. Naujalio 90-osios mirties metinės. Koncertą ves muzikologė Rūta Vildžiūnienė.
„Klaipėdos koncertų salės kolektyvai taps vasarą vykstančios didžiausios muzikinės fiestos, įtrauksiančios ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių atlikėjus, dalyviais. Atlikti Dainų šventės įkvepėjo kūrinius ir taip pasveikinti pavasarį bei 100-metį mininčią Dainų šventę – įkvepiantis „Klaipėdos muzikinio pavasario“ akordas“, – sakė chormeisterė Dovilė Kirdaitė.
Pavasarį kvies visos stichijos
Ugnis, oras, žemė, vanduo – stichijos, valdančios kiekvieną žmogų, ir klausytojai galės jas patirti balandžio 12-ąją įvyksiančiame koncerte „Keturios stichijos“. Uostamiesčio scenose dar nė karto neskambėjęs kūrinys taps Klaipėdos kamerinio orkestro dovana jaunosios kartos klasikinės muzikos gerbėjams, pasinersiantiems į kompozitoriaus Vidmanto Bartulio kūrybinius ieškojimus. Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatą, kompozitorių V. Bartulį jo kolegė Zita Bružaitė yra apibūdinusi kaip „didįjį muzikos poetą“. Tad pasineriant į „Keturias stichijas“ bus galima patirti stilių, žanrų, manierų, nuotaikų ir potyrių įvairovę, kuri kompozitoriaus kūryboje yra išskirtinė, įvertinta svariais apdovanojimais bei vertinama tiek atlikėjų, tiek publikos. Ši programa leis pajusti paprastą ir tikrą V. Bartulio muzikos grožį, žavintį nuoširdumu, o muzika padės geriau suprasti keturis elementus – ugnį, orą, žemę, vandenį – stichijas, valdančias viską aplinkui. Klaipėdos kamerinio orkestro atlikėjų įsitikinimu, tai ypatinga programa, kurioje susijungia net keli menai – muzika, teatras, poezija ir fotografija, o muzikiniu garsu išreikštas stichijas patirti bus galima klausantis Ramutės Skučaitės eilių.
Džiazo miesto ritmu
Balandžio 17 d. sveikinsim atvykus į „Džiazo miestą“, po kurį jus vedžios Lietuvos simfoninis pučiamųjų orkestras, savo koncertui pasirinkęs Klaipėdą, pelnytai vadinamą džiazo miestu. Šiuolaikinės ir džiazo muzikos įkvėptoje programoje klausytojai išgirs specialiai šiam kolektyvui sukurtas Žibuoklės Martinaitytės bei Antano Kučinsko kompozicijas, taip pat džiazo dvasia persmelktą amerikiečių kompozitorių Franko Ticheli ir Dana Wilsono muziką. Kūrinius interpretuos orkestro vyriausiasis dirigentas Karolis Variakojis bei žymus lietuvių džiazo pianistas Dmitrijus Golovanovas.
Pavasario įkvėpimui – genijų kūriniai
Dar viena neabejotinai nuostabia Klaipėdos kamerinio orkestro dovana festivalio lankytojams taps programa „1685. Genijų gimimas“. „1685-ieji muzikos pasauliui buvo ypatingi metai! Tada gimė Johannas Sebastianas Bachas, Georgas Friederichas Händelis ir Domenico Scarlatti. Jie buvo neeiliniai kompozitoriai, dėl savo išskirtinio talento pakeitę muzikos istoriją. Šioje programoje skambės kūriniai, atskleisiantys jų įvairiapusiškumą“, – teigė programos sudarytojas, pripažintas išilginės fleitos solistas bei dirigentas, pasirodysiantis su Klaipėdos kameriniu orkestru, Rodrigo Calveyra.
„Klaipėdos muikinio pavasario“ metu skambės G. F. Händelio, tapusio instrumentinės muzikos novatoriumi, melodijos – kompozitoriaus meilės įrodymu žmogaus balsui tapusi arija „Mi lusinga il dolce affetto“ iš operos „Alčina“. Neapolietis D. Scarlatti buvo klavesino virtuozas, šiam instrumentui parašęs daugiau kaip 500 sonatų, kurių natos visais laikais keliavo po visą Europą, o dabar nuskambės Klaipėdoje: „Koncertas Nr. 5“ bei išskirtinis jo kūrinys „Salve Regina“. Vienas pačių geriausių visų laikų kompozitorių J. S. Bachas puikiai grojo keletu instrumentų, tačiau artimiausi jo širdžiai buvo vargonai, aistrą jiems atspindės „Pasakalija“ ir „Fuga c-moll“. Genijų melodijos, atliekamos neabejotinai geriausio Klaipėdos klasikinės muzikos kolektyvo, nuskambės balandžio 19-ąją.
„Būk laimingas“ – kviečia vokalinis ansamblis
„Muzikinė kelionė, kurią per įvairias kultūras lydi skirtingo stilistinio braižo muzikos kūriniai“, pasak jaunatviško kolektyvo „Baltic Solo Choir“ įkūrėjo, meno vadovo ir dirigento Egidijaus Kavecko, leis kiekvienam pasijusti laimingu. Juk „Baltic Solo Choir“ yra unikalus ansamblis Lietuvoje, sujungiantis išimtinai vokalo specialybę studijuojančius arba jau baigusius dainininkus. Todėl kiekvienas jų įneša savo indėlį į grupės tembrinių spalvų derinį.
Kolektyvas, parengęs koncertinę programą „Būk laimingas“ ir sėkmingai pasirodęs pagrindinėse šalies scenose, balandžio 24 d. atvyksta į Klaipėdą. Kartu su perkusijos virtuozu Andriumi Rekašiumi atlikėjai žada klausytojus nustebinti įtraukiančia koncertine programa, kurioje skambės skirtingo stilistinio braižo muzikos kūriniai.
Kas bendro tarp motociklo ir klasikinės muzikos?
Į šį klausimą atsakymą pateiks festivalio svečiai – Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, pristatysiantis įspūdingą Jano Sandströmo kūrinį „Motorbike Odyssey“. Šio įtraukiančio kūrinio solinę partiją atliks prestižinių konkursų laureatas, pasirodantis su garsiausiais pasaulio kolektyvais – vokiečių trombonininkas Frederic Belli. Pastarasis savo vardą į muzikos istoriją įrašęs kaip pirmasis trombonininkas, laimėjęs svarbiausią jau tris dešimtmečius vykstantį jaunųjų muzikantų konkursą Vokietijoje „Deutscher Musikwettbewerb“.
Koncerte taip pat išgirsime Arthuro Honeggerio žymiausią opusą „Pacific 231“, kuriame savaip suskambės kita transporto priemonė – traukinys. Programą užbaigs – Gustavo Mahlerio Pirmoji Simfonija „Titanas“. Titanų ištvermės ir meistriškumo vertas kūrinys vadinamas vienu didingiausių kūrinių klasikiniame simfoninės muzikos repertuare. Balandžio 25-ąją jis skambės Klaipėdoje, o prie dirigento pulto išvysime Vokietijoje reziduojantį lietuvių dirigentą Vilmantą Kaliūną.
Paskutinis festivalio akordas – dieviška melodija
Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčia balandžio 27-ąją taps scena Kopenhagos Karališkosios koplyčios berniukų chorui, šiemet mininčiam 100 metų jubiliejų. Danijos ambasados dėka uostamiestyje nemokamai koncertuos choras, pelnęs tarptautinį pripažinimą, žavėjęs publiką daugelyje pasaulio šalių, o dabar Danijos kronprinco Frederiko globojamas choras pasirodys ir Klaipėdoje. Kolektyvo repertuarą sudaro nuo renesanso polifonijos iki Bacho, Haydno, Schuberto ir kitų didžiųjų autorių simfoniniai-vokaliniai opusai. Nemokamo koncerto metu išgirsite beveik 50 jaunųjų dainininkų, taip pat pripažintus solistus – Kristin Mulders (mecosopranas), Torsten Nielsen (tenoras), Mark Baumann (vargonai) bei vieną žymiausių Danijos dirigentų – Carsten Seyer-Hansen!
Seniausias Lietuvoje klasikinės muzikos festivalis „Klaipėdos muzikos pavasaris“ klausytojus pasitiks balandžio mėnesį Klaipėdos koncertų salėje. Išsami festivalio programa – www.koncertusale.lt.
-
Kaune – jau devintą kartą vyksiantis tarptautinis kanklių muzikos festivalis
Festivalis vyksta nuo 2016 m. Pagrindinė jo idėja – puoselėti lietuvių kankliavimo tradicijas ir kanklių muziką. Ši tradicija, mokslininkų nuomone, mena net archeologinės Narvos kultūros laikus. Kanklės ir jų muzika, išlikusi Lietuvos kaimuose, gerokai skiriasi nuo XX a. viduryje sukonstruotų koncertinių chromatinių kanklių ir šiuolaikinių muzikos interpretacijų.
Festivalis skirtas tiek senajai lietuvių kankliavimo tradicijai, tiek šiuolaikinei jos raiškai pademonstruoti. Dviejų dienų trukmės festivalyje siekiama parodyti kanklių muzikos įvairovę, šio instrumento pavidalų, tembrų gausą ir atlikėjų profesionalumą. Kasmet festivalyje vyksta ir mokslinė-praktinė konferencija, kurioje pristatoma naujausia etnomuzikologinė medžiaga, nauji tyrimai ir nuveikti darbai. Konferencijoje dažniausiai dalyvauja tyrinėtojai, kurie kartu yra ir atlikėjai. Tai leidžia giliau pažvelgti į tiriamą temą.
Organizatorių nuotr.
Šį kartą festivalyje tradicinio kankliavimo temai atstovaus Vilniaus universiteto folkloro ansamblio „Ratilio“ kanklininkai Gabrielė Aputytė, Modesta Pakalnytė, Steponas Pilkauskas, Anykščių kultūros centro tradicinių kanklių ansamblis „Laumakė“ bei jo vadovė Asta Motuzienė, kankliuoti išmokusi iš jau legenda tapusio Anykščių rajone gyvenusio kanklių meistro Juozo Lašo. Asta J. Lašo pagamintomis kanklėmis skambins kartu su savo anūke Emilija Tarvydaite. Taip pat girdėsime tradicinį smuiko ir kanklių duetą – tai Gaila Kirdienė (smuikas) ir Laura Lukenskienė (kanklės).
Laura Lukenskienė. Organizatorių nuotr.
Festivalyje skambės ir autorinė muzika. Kompozitorius, kanklininkas ir kanklių meistras Jonas Chockevičius šiais metais pristatys kūrinius iš naujojo savo albumo „Giesmės didiesiems“. Skambės giesmės seniesiems aisčių dievams, kurias muzikantas atliks pritardamas penkiastygėmis kanklėmis.
Šiemet festivalyje dalyvauja ir Rygos latvių draugijos šokių mokytojų, muzikantų ir menininkų bendruomenės „Rīgas danči“ nariai (...)
Savo kūrybos dainas pagal poetų Vlado Braziūno ir Stasės Lygutaitės-Bucevičienės eiles atliks Agota Zdanavičiūtė. Autorinę muziką koncertinėmis kanklėmis atliks Lina Žilinskaitė, o latvių koncertinėmis kuoklėmis skambins Malvīne Mantiniece.
Šiemet festivalyje dalyvauja ir Rygos latvių draugijos šokių mokytojų, muzikantų ir menininkų bendruomenės „Rīgas danči“ nariai: Malvīne Mantiniece, Dzintars Jekabs Spičs ir Rozīte Katrīna Ponne. Jie pristatys tradicinę latviškų kanklių (kuoklių) muziką ir pademonstruos didžiausią pasaulyje (daugiau negu 2 m ilgio) kuoklę – unikalų bosinį instrumentą – dižkoklę. Šis instrumentas yra Latvijos etnografinio muziejaus eksponato kopija. Jį tikrai verta pamatyti.
Festivalio viešnia Jenni Venäläinen yra garsi Suomijos muzikantė. Ji tęsia skambinimo karelų kantele ir improvizacijos tradiciją. Minimalistinės kareliškos kantelių muzikos temos ją įkvepia savo laisve, o sodrūs instrumento garsai suteikia galimybę emocijas reikšti muzika. Jenni tradicinę muziką paverčia modernia vakarėlių muzika.
Detali renginio programa skelbiama organizatoriaus interneto svetainėje kaunomuziejus.lt.
-
Į „Žalgirio“ arenos 90-tųjų diskoteką parduota daugiau nei pusė bilietų 11
Renginio organizatoriai jam ruošėsi dvejis metus ir į jį buvo pakviestos trys, galima teigti, žymiausios to laikmečio grupės bei vienas geriausių tų laikų didžėjų. Grupė „La Bouche“, „Snap!“, Haddaway ir Dj Sash! – visi šie vardai yra puikiai žinomi tiems, kas augo su šia muzika. Todėl nenuostabu, kad spalio 19 dieną paskelbus apie šį koncertą jis sulaukė milžiniško susidomėjimo. Taip pat šis koncertas „bilietai.lt" bilietų platformoje jau 28 dienas laikosi kaip populiariausias renginys Lietuvoje. Renginio organizatoriai į šį koncertą planuoja parduoti 12 tūkst. bilietų, o nuo sausio mėnesio koncertas bus reklamuojamas visose Baltijos šalyse.
Viena pagrindinių vakaro žvaigždžių – Haddaway
„What is Love?“, – ko gero nėra pasaulyje valstybės, kurioje neskamba ši kultinė, unikalaus balso savininko Nestor Alexander Haddaway arba tiesiog „Haddaway“ daina, rašoma pranešime spaudai.
Trininade gimęs, o vėliau į Vokietiją persikėlęs gyventi Haddaway, neatsitiktinai buvo vadinamas Europos šokių muzikos karaliumi. Amerikietiško futbolo komandoje „Kelno Krokodilai“ žaidęs, laisvalaikiu muziką kūręs bei kilimus pardavinėjęs Haddaway net negalėjo įsivaizduoti, kad pasaulyje bus parduota daugiau nei 30 milijonų jo muzikos albumų. 1993 metais jo debiutinis singlas „What is Love?“ užkariavo beveik visą Europą, Aziją, Pietų ir Šiaurės Ameriką. „Haddaway“ leido super hitą po super hito („Life“, „I Miss You“, „Rock My Heart“, „Catch I Fire“) ir per metus surengdavo net po 100 koncertų. Atlikėjas pažadėjo sudainuoti geriausias savo dainas „Žalgirio“ arenos publikai ir Kaune surengti nepamirštamą šou.
Dar vienas Vokietijos grandas – grupė „La Bouche“
Vokietijos šokių muzikos grupė „La Bouche“ – itin garsaus vokiečių prodiuserio Frank Farian projektas. Sunku rasti žmogų, kuris nežinotų šios grupės geriausių dainų. „La Bouche“ dainos „Be My Lover“, „Sweat Dreams“, „I Love to Love“, „Tonight is the Night“ skamba įvairiuose planetos kampeliuose. Na, o 2023 metais jie savo dainą „Be My Lover“ perkūrė ir išleido naują jos versiją su tokiais grandais kaip David Guetta ir Hypaton. Dabar ši daina skamba žymiausiuose pasaulio festivaliuose ir naktiniuose klubuose.
Tretieji pasirodys grupė „Snap!“
Vokietijos grupė „Snap!“ – vienas iš sėkmingiausių Europos šokių muzikos projektų driokstelėjo energija pulsuojančiais hitais – „Marry Had a Little Boy“, „Terminate“, „Do You See the Light“ ir, žinoma, net 8 milijonų tiražų parduotu singlu – „Rhythm Is A Dancer“, kuris karaliavo net 23 pasaulio šalių topų viršūnėse. Dabar grupės dainas miksuoja geriausi pasaulio didžėjai.
Šokius užbaigs DJ Sash! Koncerto metu išvysime atlikėją DJ Sash! – daugiau nei dvidešimt metų populiarumo viršūnėje esantis, 17 mln. albumų kopijų pardavęs ir daugiau kaip 60 auksinių ir platininių apdovanojimų pelnęs didžėjus. Jis tituluojamas geriausiu 90-ujų didžėjumi Europoje.