Upeivių rūpesčiai ir sentimentai | kl.lt

UPEIVIŲ RŪPESČIAI IR SENTIMENTAI

Žiemos sezonas upeiviams nuo seno buvo laukiamų atostogų metas ir kartu pasiruošimo naujam laivybos sezonui laikas. Vyresnieji skaitytojai turbūt dar pamena laikus, kai Nemuno saloje ant kranto tarsi parodoje buvo išrikiuojami baidokai, keleiviniai laivai, o šalia jų darbavosi upeiviai. Dažnas iš jų buvo įsikūręs brandvachtoje (namelyje ant vandens), kur ir praleisdavo su savo šeima žiemos laiką. 

Šiandien beskubantis kaunietis panašų vaizdą gali pamatyti Raudondvario plente, kur įsikūręs žiemos uostas. Čia upeiviai tvarko laivus ir kantriai ruošiasi naujam laivybos sezonui. Tiesa, mastai kiek mažesni nei anuomet. Vis dėlto, tai Kaunui suteikia romantikos prieskonį.

Tačiau buvo laikas, kai ledams išjudėti iš Nemuno padėdavo ledlaužiai. Tarpukaryje, Nemuno žemupyje, darbavosi trys ledlaužiai pavadinimais "Činč", "Skirwietch" ir "Weichel", kurie kasmet sulaužydavo apie 15 km ledo sangrūdų ir taip padėdavo apsaugoti pamario kraštą nuo potvynių. Sovietmečio pabaigoje ir jau mūsų dienomis Nemuno žemupyje darbavosi ledlaužis pavadinimu "Stumbras". Tiesa, vėliau unikalios konstrukcijos laivas buvo parduotas į užsienį.

Dar ankstyvesniu laikotarpiu, kai Kaunui grėsdavo stichiniai potvyniai, miesto valdžia tardamasi su vandens transporto specialistais taip pat svarstė įsigyti ledlaužių, kurie padėtų apsaugoti Kauną nuo potvynių. Po XX a. 3 deš. pabaigoje įvykusių didelių potvynių buvo galvojama įsigyti du ledlaužius, kurie laužytų santakoje besiformuojančias ledų sangrūdas. Buvo planuojama įrengti žiemos uostą Nemune, netoli Veršvų, iš kur ledlaužiai galėtų greitai pasiekti Nemuno ir Neries santaką ir ją išvaduoti nuo ledokamšos. Dar 1934 m. miesto savivaldybė aktyviai susirašinėjo su Klaipėdos įmone "Benno Bieber". Domėtasi ledlaužio "Helmut" techninėmis charakteristikomis ir kaina. Anuomet retos konstrukcijos laivo kaina buvo milžiniška – 80 tūkst. litų, galbūt dėl to įsigyti ledlaužį, saugantį Kauną nuo potvynio, nepavyko, nors dažnai potvyniai padarydavo Kaunui ne ką menkesnių nuostolių. Šiandien Kaune Nemuno upę nuo plačiai išsiliejančio potvynio pristabdo Kauno HES užtvanka, kuri sulaiko upės vandenį. Taip pat dėl jos darbo ties Kaunu Nemunas retai kada užšąla.

K. Martinaičio nuotr.

Šiandien Vyslos upėje Lenkijoje darbuojasi bent šeši ledlaužiai, kurie naudojami prevencinėmis priemonėms, siekiant apsaugoti paupio vietas nuo potvynių, laužant ledus ir jų sangrūdas. Mažiau atšiauraus klimato valstybėse Vokietijoje, Belgijoje, Nyderlanduose ledlaužiai ir stipresnio korpuso laivai padeda vykdyti laivybą upėse ištisus metus. Ar Lietuvos upėse išvysim dar kada ledlaužį? Laikas parodys.

GALERIJA

  • Upeivių rūpesčiai ir sentimentai
K. Martinaičio nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (2)

Čarlis

Ledlaužį pakrikštinti garbingu vardu - DURNIU LAIVAS - uotas KAUNAS. Smagumėlis.

galbūt

O kodėl gi nepamatyti Nemune ledlaužio, jei upių pervežimai bus ekonomiškai patrauklūs?

SUSIJUSIOS NAUJIENOS