-
Konservatoriams įgėlusiai „Jozitai“ nurodyta pašalinti čekyje esančius trūkumus 47
„Vertinimui pateiktas EKA (elektroninės kasos aparato – ELTA) kvitas neatitinka keliamų reikalavimų, kadangi jame nėra nurodyta galutinė prekės kaina, o kvite įvardijamas mokestis – nėra prekė. Taip pat, teisės aktai numato, kad dokumente turi būti išskirtas tik PVM, o akcizo išskyrimo teisės aktuose nėra“, – Eltai perduotame komentare teigė Ž. Grekas.
„Mokesčių prasme iš apskaitos dokumentų turi atsispindėti sandorio aplinkybės ir ūkinės operacijos turinys. Mokesčių mokėtojai patys savo sistemose įsivardina teikiamas prekes ar jų grupes, tačiau, svarbiausia, kad iš šių pavadinimų būtų galima suprasti, kokia tiksliai prekė buvo parduota, o mokesčiai turėtų būtų nurodyti, kaip juos apibrėžia Mokesčių administravimo įstatymas. Apie nustatytus EKA kvito trūkumus į įmonę kreiptasi raštu, nurodant juos pašalinti“, – tvirtino jis.
Nuo naujųjų metų įsigaliojus didesniam akcizui už dujų balionus, „Jozita“ čekiuose pradėjo žymėti, kad tai yra „Tėvynės Sąjungos-Konservatorių įvestas akcizas buičiai“. Kilus ažiotažui viešojoje erdvėje, bendrovė čekį papildė ir nurodė ne tik TS-LKD, bet ir valdančiąsias Liberalų sąjūdžio bei Laisvės partijas.
Anot VMI atstovo, degalinės čekis neatitinka reikalavimų, patvirtintų Vyriausybės atsiskaitymų už prekes ir paslaugas duomenų fiksavimo tvarkos aprašu.
„Kvite turi būti nurodyta: kvito antraštė, kvito eilės numeris, išdavimo data ir laikas, prekės arba jų grupės pavadinimas, prekės kaina, prekių kiekis, visa mokėtina suma, prekės kainai taikomas pridėtinės vertės mokesčio tarifas arba jo kodas, jeigu ūkio subjektas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas, pridėtinės vertės mokesčio suma, jeigu ūkio subjektas yra šio mokesčio mokėtojas, iš asmens gauta suma“, – aiškino Ž. Grekas.
Jis nurodė, kad nuo metų pradžios nustojus galioti akcizų lengvatai naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išpilstytiems į buitinius dujų balionus, 2024 m. bus papildoma gauta apie 15 mln. eurų pajamų.
„Nuo šių metų nustoja galioti akcizų lengvata naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išpilstytiems į buitinius dujų balionus, taip pat neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, skirtiems buitinėms reikmėms. Pagal mūsų turimą informaciją buvo skaičiuojama, kad 2024 m. dėl šio pakeitimo bus papildomai gauta apie 15 mln. eurų akcizų pajamų“, – tvirtino VMI atstovas.
„Iki šiol, per metus dujų leidimai naudoti/tiekti nuo akcizų atleistas naftos dujas buvo išduodami 1–1,2 tūkst. asmenų, tiek fizinių, tiek juridinių“, – pažymėjo jis.
VRK: skundų dėl šio atvejo nesame gavę
Tuo metu Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) pirmininkė Lina Petronienė sakė, kad pranešimų dėl minėto atvejo nėra gauta, o dėl informacijos ant kasos čekių pagrįstumo sprendžia VMI.
„Vyriausioji rinkimų komisija kol kas nėra gavusi jokių pranešimų ar skundų dėl šio atvejo. Komisija pirmiausia vertina, ar tam tikra forma publikuota informacija yra agituojama. Šiuo atveju visuomenės diskusiją viešojoje erdvėje labiausiai paskatino netradicinė informacijos paskelbimo vieta – kasos čekis“, – Eltai kalbėjo L. Petronienė.
„Dėl informacijos skelbimo ant kasos čekių pagrįstumo sprendžia Valstybinė mokesčių inspekcija ir, sprendžiant iš viešos informacijos, VRK yra žinoma, kad toks vertinimas jau yra atliekamas“, – tvirtino ji.
O ką pyd****** reikėjo įvardinti? Man nebetilpo čekyje. Būčiau įrašęs dar pyd*******.
Tai, kad šiuo metu degalinėse perkant dujų balionus nurodoma minėta informacija, Eltai yra patvirtinęs ir „Jozitos“ direktorius Jonas Jokubauskis. Jis tikino galėjęs konservatorius įvardinti ir kitu žodžiu.
„O ką pyd****** reikėjo įvardinti? Man nebetilpo čekyje. Būčiau įrašęs dar pyd*******. Konservatoriai dabar dauguma yra. Tai jeigu yra dauguma, tai aš teisingai parašiau“, – Eltai aiškino J. Jokubauskis.
Tuo tarpu aplinkos ministras Simonas Gentvilas reaguodamas į šią situaciją savo feisbuko paskyroje teigė, kad piktintis reikėtų ne Vyriausybės priimtais sprendimais, o tokiomis įmonėmis kaip „Jozita“, kurios iki šiol prekiauja su Rusija.
Seimas 2023 metų gegužę pritarė Akcizų įstatymo projektui, kuriam įsigaliojus, atsisakyta energiniams produktams taikomų akcizų lengvatų, numatyta nuosekliai didinti akcizų tarifus taršioms kuro rūšims bei į taikomus tarifus įtraukta anglies dvideginio dedamoji.
Remiantis šiuo projektu, nuo naujųjų metų naftos dujoms, kurios yra išpilstytos į balionus, taikomas 304,1 Eur/t akcizo tarifas. Prieš tai tarifas buvo nulinis. Lenkijoje taikomas 13,14 euro už toną akcizas, Estijoje – 55 eurai, Vokietijoje – 45,45 euro, o Latvijoje jis netaikomas.
-
Baudą gavusio degalinių tinklo „Jozita“ direktorius: degalus iš Neries pripumpavome 85
Vienas iš būdų tai pasiekti – susimažinti maržą. Nors yra ir kitų kelių.
„Nebuvo dyzeline biopriedo. Alternatyvių degalų įstatymas reikalauja, kad dyzeline būtų ne mažiau kaip 6,2 proc. biopriedo“, – įstatymus pabrėžė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) direktorė Goda Aleksienė.
„Biodalis yra iš augalinių žaliavų pagaminti degalai. Tai gali būti etanolis, kuris maišomas į benziną, tiek biodyzelinas, dažniausiai Lietuvoje gaminamas iš rapsų“, – vardijo „Vilnius Tech“ Automobilių inžinerijos katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas.
Biodegalus maišyti į mineralinius degalus privaloma nuo pernai sausio.
„Pagrindinis dalykas – dėl aplinkos taršos, kad sumažintų CO2 išmetimą. Kitas dalykas – mažinti importuojamų žaliavų kiekį. Kadangi Lietuva pati naftos neišgauna“, – aiškino S. Pukalskas.
„Biopriedas yra gana brangus. Šiandien šio biopriedo 1 l degalų kaina sudaro 5 centus. O prieš mėnesį – 10 centų. Tai gana prabangus ir brangus priedas“, – teigė Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
Po Rusijos pajėgų invazijos į Ukrainą degalų kainos siekė rekordines aukštumas ir viršijo du eurus. Lietuviškų degalinių atstovai reikalavo, kad Aplinkos ministerija sumažintų į degalus maišomą biodalį iki minimumo, esą tai sumažintų ir kainas.
Aplinkos ministerija nieko nepakeitė, tad, atrodo, atsirado tokių, kurie vis tiek padarė, kaip jiems reikėjo.
„Bandoma piktnaudžiaut ir maišyti jo daugiau, vadinasi, to degalų pardavėjo savikaina išeina mažesnė ir jis gali neteisingai konkuruoti rinkoje“, – nusižengimą pabrėžė V. Šukys.
Juk ne jūsų reikalas – be reikalo ar ne be reikalo.
Anot Lietuviškų degalinių sąjungos, reta kuri degalinė į biodalį degalus maišo pati. Tam reikia tinkamų sąlygų, tad Lietuvoje tokių vos keletas. Tačiau „Jozitos“ direktorius į žurnalistų klausimus, iš kur degalus perka, nusprendė atsakyti sarkastiškais juokeliais.
„Iš Neries pripumpavom. Na, kad jūs durnai paklausėte, aš durnai atsakau“, – pašiepė degalinių tinklo „Jozita“ direktorius Jonas Jokubauskis.
Vis dėlto VVTAT deklaravo, kad šiuo metu bendradarbiauja su „Orlen“. Už tai, kad „Jozitoje“ parduodami degalai neatitinka ES reikalavimų, VVTAT degalinei išrašė 300 tūkst. eurų baudą. Baudą degalinių tinklas „Jozita“ dar gali skųsti.
Žurnalistei paklausus, ar nesutinka su tokiu sprendimu, direktorius pažymėjo: „ Aš jums neturiu, ką pasakyti šiuo klausimu.“ Pastiklinus, ar gal ne be reikalo bauda skirta, direktorius šiek tiek pakėlė toną: „Juk ne jūsų reikalas – be reikalo ar ne be reikalo. <...> Vartotojai – niekas nesiskundžia, paklauskite vartotojų. Nė vienas vartotojas nenukentėjo.“
„Šis įstatymas reikalauja, kad mažintume klimato taršą. Elementariai rūpinamės kitų kartų šviesesne ir geresne ateitimi“, – apie įstatymo naudą pasakojo G. Aleksaitė.
Yra tokių, kurie biodegalus vadina žaliuoju smegenų plovimu. Nepaisant to, ekspertai mano, kad vengti to nėra prasmės. Ateityje daugės automobilių, varomų tik biodegalais.
VVTAT sako, kad tikrino visus rinkos dalyvius, tad baudų gali sulaukti ir daugiau degalinių.
Degalinių tinklas „Jozita“ už pažeidimą nubaustas pirmą kartą. Tiesa, galiausiai savo kaltę pripažino, pažadėjo baudą sumokėti, o neatitinkančius reikalavimų degalus iš prekybos, esą jau pašalino.