-
Prasideda tarptautinis festivalis „Spot“: šiuolaikiniai gatvės menai Vilniuje
Menų spaustuvės organizuojamo festivalio SPOT programa yra nemokama, tačiau į kai kuriuos pasirodymus reikalinga registracija.
Festivalio rekomendacijos:
Ketvirtadienis, liepos 7 d.
21:30, Shinzo vidinis kiemas (Šiltadaržio g. 6)
„7 minutės“ | K. Bujanauskas, L. Vervečka, I. Juškevičiūtė, L. Dirsė, T. Stonys, Ž. Dubnikovaitė (LT)
Susitelkimas išblaško, o atsitiktinės gyvenimo aplinkybės nejučia sustato viską į vietas. Vis dėlto žengti žingsnį per slenkstį į nežinomybę pasirodo saugiau nei neperžengus jo išlikti ramiam ir neblaškomam. Vieno žmogaus kelias per save virsta tik ilgo proceso dalimi – koks šis procesas bei koks šios kelionės tikslas nežino net pats artistas. Trys skirtingos asmenybės. Trys skirtingos meno sritys. Trys skirtingos nuotaikos. Ir viso labo septynios minutės.
„7 minutės“ / G. Labutytės nuotr.
22:30 / 23 / 23:30, Pasakų parkas, Lazdynai
„Pasakų parkas“ | MMLAB (LT)
Kai kurie mitai dar nesukurti. Ne visos pasakos baigiasi laimingai. Legendomis apipintas Vilniaus „Pasakų parkas“ kviečia neįprastam pasivaikščiojimui. Kol ausinėse skamba čia pat esančios, į pasimatymą parke atėjusios merginos istorija, šviesų žaidimai ir netikėtos vizualinės užuominos audrina drauge su ja keliaujantį žiūrovą: kur baigiasi šios vietos pasaka ir kur prasideda realybė? O gal šis pasivaikščiojimas – tik dar vienas mitas? „Pasakų parkas“ mitologizuoja realius nusikaltimus ir į blankią pasakojimus papildančių instaliacijų šviesą ištraukia miesto legendų pabaisas – ne tas, kurios slepiasi po lovomis, o tas, dėl kurių atsigręžiate per petį kaskart, kai klaidžiojate parko šešėliuose. Beje, jie irgi turi savo istoriją.
Penktadienis, liepos 8 d. ir šeštadienis, liepos 9 d.
Liepos 8 d. 18 val. / liepos 9 d. 12 ir 16 val., Kaukysos sporto aikštynas (Kaukysos g. 18)
„Game Theory“ | „Joshua Monten dance company“ (CH)
Šveicarų „Joshua Monten dance company“ trupės – estetiškai griežtos ir kupinos žaidimų elementų, šokio kompozicijos – „Game Theory“ pristatymas. „Prieš šokiui tampant menu, prieš jam bandant ką nors išreikšti, prieš jam tampant ceremonija ar technika, tai buvo žaidimas. Būkime atviri, mums labiausiai patinka tie žaidimai, kurių, tikriausiai išvis nederėtų žaisti. Žaidimai, kurie turi pasekmių ir kupini rizikos, žaidimai, kurie yra daugiau nei žaidimai, tokie kurie apsuka mums galvas ir gali sudaužyti širdis. Bet koks apsilankymas stadione, žaidimų aikštelėje ar net šunų parke aiškiai rodo, jog mūsų gabumai išryškėja žaidžiant. Kurdami „Game Theory“ mes sutelkėm dėmesį į spontanišką judesių grožį, kuris atsiranda intensyviai žaidžiamo žaidimo tėkmėje. Tokie judesiai dažnai pasižymi sklandžiu virtuoziškumu, nesąmoningumu ir intuicija. Lygiai tokios pat žavingos yra intensyvaus žaidimo sukeltos emocijos: adrenalino drebulys, pralaimėjimo įgėlimas, spontaniška žaidėjų ir žiūrovų empatija, įtampa, nežinant, kas bus toliau“, – pasirodymą pristato šokio kompanija.
„Game Theory“ / C. Glaus nuotr.
Liepos 8 d. 19 val. / liepos 9 d. 19 val., Lukiškių aikštė
„D-Construction“ | „Cie Dyptic“ (FR)
Lukiškių aikštėje nuguls metaliniai pastoliai, kurie taps energingo hiphopo šokio spektaklio – „D-Construction“ dalimi. Šokis lydimas galingų ritmų su rytietiškais prieskoniais perteiks šokėjų minčių išsilaisvinimą. Pasirodymo metu šeši šokėjai kurs stiprią esybę, o kiekvienas individualiai patvirtins savo unikalumą, aikštės viduryje stovintys metaliniai pastoliai pasirodymo dalyvius įkalins, saugos ir išlaisvins. „Mes tyrinėjame, ką reiškia būti žmogumi, skirdami ypatingą dėmesį žmonijos istorijai, mes stengiamės atsižvelgti į dalykų intymumą bei gylį“,- apie būsimą pasirodymą pasakoja prancūzų kūrėjų kompanija „Cie Dyptic“.
Šeštadienis, liepos 9 d. ir sekmadienis, liepos 10 d.
Liepos 9 d. nuo 12 iki 18 val. / liepos 10 d. nuo 12 iki 18 val., Rotušė aikštė
„Studio Cité“ | Benjamin Vandewalle (BE)
„Studio Cité“ / G. Edouard nuotr.
Antrą kartą į festivalį grįžtantis belgų kūrėjas Benjamin Vandewalle šių metų festivalyje pristatys savo patyriminį projektą – „Studio Cité“, kurio metu vieša Vilniaus miesto erdvė virs savotiška meno muge su net vienuolika skirtingų instaliacijų. Vilniaus Rotušės aikštėje pristatomos instaliacijos festivalio lankytojams savaip perteiks žvilgsnį į viešąją erdvę. Kitaip nei teatre, kai pasirodymas kuriamas nuo nulio su kruopščiai parinktomis dekoracijomis, apšvietimu ir kūnais, Benjamin Vandewalle pirmiausiai dirba su tuo, kas jau yra mieste: gatvėmis, jas sudarančiais architektūriniais elementais, praeiviais, medžiais, oru ir t.t. Šios performatyvios instaliacijos vers mus panaudoti pojūčius kitaip bei stebėti, patirti realybę nauju kampu, čia festivalio lankytojai taps stebėtojais – atlikėjais – žiūrovais. „Studio Cité“ instaliacijos veikia autonomiškai, tačiau nuolat rezonuoja viena su kita turinio ir formos atžvilgiu, o svarbiausia jos sąveikauja su auditorija ir pačiu miestu.
Liepos 9 d. 14 val. / liepos 10 d. 12 ir 15 val., prie Vagos knygyno „Draugystė“ (Gedimino per.2)
„[ The Frame ]“ | „Electrico 28“ (CAT)
„[ The Frame ]“ / N. Milatovic nuotr.
Katalonų menininkų komandos „Electrico 28“ kuriamas pasirodymas - „[ The Frame ]“ siūlo patogiai įsitaisyti, lyg prieš televizorių ir stebėti nuolat kintantį miesto gyvenimą, jį permąstyti, perskaičiuoti, padalinti, perskirstyti bei įsidėmėti svarbiausius dalykus ir jais pasidalinti. Keturi personažai, kurie puikiai moka stebėti ir tvarkyti aplinką, objektus ir subjektus, padės festivalio žiūrovams pamatyti miestą raidžių pagalba. Raidės vėliau taps žodžiais, o žodžiai pavirs sakiniais. Viskas taps dideliu gatvės spektakliu, kuriame nėra nei pradžios nei pabaigos. Šis spektaklis be siužeto, o jo tikslas yra balansuoti ties akimirkos nereikšmingumu ir banalybe, pasitelkiant padidinamąjį stiklą. „[ The Frame ]“ tai kvietimas atverti akis ir širdis mažiems dalykams, smulkmenoms, tai ir galimybė nuotykiui. „Festivalio lankytojai, prie Nacionalinio dramos teatro, bus kviečiami prisėsti lauko teatro parteryje. Kaimyniniai pastatai sukurs scenos erdvę, o prieš žiūrovų akis atsivers didysis pasaulio teatras! Ištęstoje vaizdingoje erdvėje tarp žmonių ir gretimos erdvės, žiūrovų, atliekančių stebėtojų rolę bei aktorių gims žaidimas.
Sekmadienis, liepos 10 d.
12 ir 15 val., Pūčkorių piliakalnio papėdė, Pūčkorių pažintinis takas
„Brūzgynų eilės“ | „Teatro istorijos“ (LT)
Interaktyvus spektaklis vaikams vaikščiojant Lietuvos kraštovaizdžio pažintiniais takais, klausantis lietuvių poetų eilėraščių bei šiek tiek poeto Vaidoto ir jo senelio girininko vaikystės gamtos apsuptyje istorijų, naujai patiriant šalies gamtą ir poeziją. Spektaklį-žygį sudaro aštuonios stotelės, kuriose dalyviai patiria bei išgirsta aštuonis eilėraščius, pamato akį glostančius vaizdus, neįprastus meninius objektus, kiekvienas jų sukuria mažus stebuklus, o akyliausieji pamato ir patiria dar daugiau.
Šokio spektakliai, netikėtos instaliacijos, gatvės teatro pasirodymai, interaktyvios ekskursijos ir dar daugiau visko – tarptautiniame gatvės menų festivalyje – SPOT, jau liepos 7–10 dienomis, atvirose Vilniaus erdvėse, nemokamai!
Visa festivalio programa čia.
-
Tarptautinis gatvės teatro festivalis Vilnių pavers meninių žaidimų aikštele
Praėjusią vasarą šiuolaikiniam gatvės teatro festivaliui teko iš esmės koreguoti programą, prisitaikyti prie pandeminių aplinkybių, tačiau tai paskatino atsigręžti į Lietuvos kūrėjus, kurie miesto erdvėms kūrė naujus ar pritaikė esamus savo darbus ir puikiai parodė, kad ir Lietuvoje turime menininkų, gebančių įvairiomis meno formomis įveiklinti skirtingas miesto erdves.
Apie judėjimą mieste
Šių metų liepos 8–11 d. vyksiantis festivalis vėl pakvies susipažinti su tarptautine festivalio programa ir imsis plačiau nagrinėti pasirinktą temą – judėjimas mieste.
Prabėgę metai daugelį išmokė keliauti savo rajono gatvėmis ir mieste – nuėjome daugybę žingsnių, rinkomės ne tik pažintus ir įprastus maršrutus, dažnai pasukdavome ir ten, kur daugiau paslapties, kur slypi istorija ar gamtos grožis. Per pandeminius metus savo miestus ir miestelius atradome iš naujo ir žvelgiame jau visai kitomis akimis. „Formuodami šių metų SPOT programą pastebėjome dėsningumų – renginių vietos nutolo nuo Vilniaus miesto centro, o patys pasirodymai – judantys, kintantys, kupini iššūkių ir staigmenų. Išryškėjo esminis šių metų vardiklis – mobilumas mieste. Mes vaikštome pėsčiomis, keliaujame dviračiais, paspirtukais, automobiliais, tad kyla klausimas – kaip mūsų mobilumas veikia patį miestą, o kaip miesto suplanavimas padeda ar apsunkina mūsų judėjimą, su kokiais iššūkiais tenka susidurti? Festivalio metu bus siekiama atsakyti į šiuos klausimus per kūrybinę prizmę, skatinant tvaresnį judėjimą mieste“, – pasakoja viena festivalio organizatorių Judita Strumilaitė.
Pristatys ir kituose Lietuvos miestuose
Per ketverius gyvavimo metus SPOT sulaukė daugiau kaip 10 000 žiūrovų, festivalio metu pasirodymus rengė trupės iš Prancūzijos, Nyderlandų, Belgijos, Švedijos, Danijos, Lietuvos, Latvijos, Austrijos ir kitų šalių, o pasirodymai įvyko daugiau nei 20 skirtingų Vilniaus miesto erdvių.
D. Putino nuotr.
Ir nors visa šių metų SPOT festivalio programa dar neatskleidžiama, jau dabar galima pristatyti, kad prieš pat šių metų festivalį Vilniuje su šiuolaikiniu gatvės teatru bus supažindinami ir Druskininkų, Alytaus, Biržų, Panevėžio žiūrovai.
Praėjusią vasarą SPOT festivalyje buvo pristatytas unikalus spektaklis lauko erdvėje – „Balansuojantis žmogus“, rodytas festivalio programoje Vilniaus Lukiškių kalėjimo vidiniame kieme ir sulaukęs daugybės puikių atsiliepimų. Šią vasarą Danijos fizinio teatro kompanija DON GNU grįžta į Lietuvą ir kartu su mūsų šalies menininkais spektaklį rodys skirtinguose miestuose. „Praėjusią vasarą Menų spaustuvėje rezidavo DON GNU kūrėjų komanda, kuriai rezidencijos metu kartu su Lietuvos kūrėjais pavyko pastatyti unikalaus spektaklio „Balansuojantis žmogus“ Vilniaus versiją. Labai džiugu, kad gatvės teatro pasirodymai laukiami ir kituose Lietuvos miestuose, ir šią vasarą pavyks juos pristatyti dar platesnei auditorijai“, – teigia Menų spaustuvės vadovė Jolita Balandytė.
Spektaklyje „Balansuojantis žmogus“ susitinka skirtingų šalių ir meno disciplinų atstovai, naudojamos šiuolaikinio šokio ir naujojo cirko technikos, menininkai ir muzikantai sukuria judesio spektaklį ant milžiniškos pusiausvyros platformos. Kūrinyje jėgas sujungia užsienio ir Lietuvos šokio ir cirko menininkai, prie jų prisijungia ir lietuvių muzikantai. „Balansuojantis žmogus“ kvies susimąstyti apie tai, kaip svarbu sukurti pusiausvyrą tarp skirtingų kultūrų ir žmonių, taip pat tai puiki proga pastebėti, kaip negalime judėti nepaveikdami kitų.
Kalbiname spektaklyje dalyvaujančius kūrėjus Petrą Lisauską (P.L.) ir Džiugą Kunsmaną (Dž.K.).
– Koks yra „Balansuojančio žmogaus“ kūrybinis procesas?
P.L.: Visų pirma, labai džiugu, kad Menų spaustuvės komanda domisi užsienyje reziduojančiais ir kuriančiais lietuviais. Aš nemažai metų rezidavau Danijoje, kur ir susipažinau su DON GNU komanda. Spektaklio „Balansuojantis žmogus“ versijų yra ne viena, kiekvieną kartą spektaklis pritaikomas iš naujo kiekvienam miestui, kuriame jis rodomas, pasirodymuose dalyvauja skirtingi menininkai. Praėjusią vasarą sulaukėme kvietimo dalyvauti SPOT festivalyje, buvo atrinkta nauja komanda, kuri per dešimt dienų turėjo priprasti prie pačios balansuojančios platformos. Tik dėl profesionalaus atlikėjų požiūrio, juodai dirbant buvo įmanoma sukurti tai, ką šią vasarą pamatys ir kiti Lietuvos miestai.
Dž.K.: Man, kaip akrobatui, labai svarbu jausti, kur yra paviršius, tačiau šiame projekte būtent to ir netenku, todėl belieka po truputį priprasti prie pagrindo, kuris nuolat svyruoja, sukasi. Spektaklyje dirbame su nuostabia komanda, jaučiame didelį pasitikėjimą vienas kitu. „Balansuojantis žmogus“ man leido pasijusti taip, lyg turėčiau iš naujo mokytis judėti, koordinuoti judesius. Šio projekto metu galėjau tyrinėti savo galimybes tokiu būdu, kurio iki tol net neįsivaizdavau esant.
D. Putino nuotr.
– Kiek jums patiems svarbi pusiausvyra gyvenime?
P.L.: Esu kraštutinumų asmenybė, tad pusiausvyros visada trūksta ir nuolat jos ieškau. Nagrinėti šią temą visada įdomu, o turint tokią priemonę kaip spektaklyje naudojama judanti platforma, tai ir fiziškai, ir emociškai peno apmąstymams atsiranda.
Dž.K.: Sunku atsakyti. Dabar jaučiuosi taip, lyg kaskart investuodamas į vieną kryptį netenku kitos. Rasti pusiausvyrą išbalansuotame pasaulyje sudėtinga, todėl stengiuosi nesipriešinti pokyčiams, keliauti su jais – tik taip galiu rasti pusiausvyrą bent kelioms akimirkoms.
– Ko tikitės iš gastrolių Druskininkuose, Alytuje, Biržuose ir Panevėžyje?
P.L.: Labai tikiuosi, kad žiūrovas, kuris niekada nematė gatvės teatro, šiuolaikinio cirko ir šokio, ateis ir pamėgs tokias kūrybines išraiškas. O tie, kurie jau matė, domisi, atras naujų potyrių, nes platforma yra unikali. Gyvai derinama muzika, balsas ir judesys, ypač Lietuvos kontekste, – nekasdienis reiškinys.
Druskininkų (birželio 26 d.), Alytaus (birželio 29 d.), Biržų (birželio 30 d.) ir Panevėžio (liepos 2 d.) žiūrovų laukia jaudinantis spektaklio „Balansuojantis žmogus“ pasirodymas, o liepos 8–11 d. – tvaresnės judėjimo paieškos Vilniuje, šiuolaikiniame gatvės teatro festivalyje SPOT. Daugiau informacijos www.menuspaustuve.lt
-
Prancūzų cirko ekstremalai iš Vingio parko pakils oro balionu 2
Tuo tarpu šeštadienio vakarą traukos centru pavirs Vingio parko estrados pievelė – būtent iš jo pakils iš Prancūzijos atkeliavęs oro balionas, su juo bebaimiai kolektyvo „Cirque Inextremiste“ artistai bandys ištrūkti iš kasdienybės pančių.
Bebaimiai artistai, ieškantys iššūkių
Dvidešimtmetį gyvuojanti šiuolaikinio cirko kompanija „Cirque Inextremiste“ gimtojoje Prancūzijoje ir už jos ribų netrukus po susikūrimo sulaukė didelio susidomėjimo ir pripažinimo. Ko gero, svarbiausia to priežastis – drąsūs, o kartais net beatodairiški režisieriaus Yann Ecauvre ir jo komandos sprendimai, susijungiantys su įspūdingomis artistų fizinėmis galimybėmis bei meniniais užmojais. Vienas iš naujausių po pasaulį aktyviai keliaujančios kompanijos darbų – 2017 metais pristatytas didelio masto spektaklis „Exit“, kurio epicentre sutinkame karšto oro balioną ir šešių nutrūktgalvių cirko artistų komandą.
Kaip rašoma organizatorių pranešime, itin stipraus fizinio pasirengimo reikalaujantis pasirodymas kūrėjams kaskart tampa nauju iššūkiu, o susirinkusias tūkstantines auditorijas verčia aikčioti iš siaubo ir ploti iš susižavėjimo. „Cirque Inextremiste“ pavadinime užkoduotas polinkis į ekstremalius išbandymus dažnai suteikia adrenalino tiek atlikėjams, tiek ir publikai – trupės siela Yann Ecauvre prisimena „Exit“ pasirodymą, kurio metu pakilęs vėjas uždegė dalį oro baliono, tačiau bebaimiai artistai ryžosi nenutraukti spektaklio.
Žiūrovai – pamišėlių pabėgimo liudininkai
„Exit“ kviečia nusikelti laiku į praėjusio šimtmečio pradžią, pagarsėjusią makabriškais būdais gydyti psichikos sutrikimus. Iš greitosios pagalbos furgonėlio į renginio aikštelę išsiridena šešetas tramdomaisiais marškiniais surištų ligonių, su žiūrovais kalbančių nežinoma kalba. Automatizuotas balsas fone pateikia atvykėliams instrukcijas: jų užduotis – kuo greičiau pripūsti oro balioną ir atsiplėšti nuo žemės. Tai – nelengvas iššūkis, teturint vieną porą galūnių, tačiau pamišėliams pavyksta jį įveikti, ir jų gigantiška transporto priemonė pakyla į orą. Būtent tuomet prasideda tikroji beprotybė – stebimi žiūrovų, nesinaudodami jokiomis specialiomis apsaugomis artistai dideliame aukštyje atlieka kvapą gniaužiančius triukus, veržiasi į kylantį balioną ir bet kokia kaina siekia savo kūnais atsiplėšti nuo jiems atšiaurioms bei negailestingos žemės paviršiaus.
Spektaklis – tarp juoko ir melancholijos
„Exit“ – unikalus reginys, kuris vienu metu sužadina žiūrovų kraujyje adrenaliną ir leidžia susimąstyti apie pasirodyme koduojamas prasmes. Virš tuštumos pakibę siluetai, atliekantys tikrų tikriausią oro baletą, mėgina išsiveržti iš pasaulio, suvaržyto negailestingų taisyklių. Tarp juoko ir melancholijos balansuojantis „Exit“ – nevilties poezija, įtaigiai ir įtraukiančiai paliečianti būties absurdo temą. Vakarėjantis dangus tampa itin kinematografišku fonu vietomis komiškai, vietomis dramatiškai pabėgimo iš normalumo rėmų istorijai. Gatvės teatro „scena“ čia – ne tik fizinių išbandymų aikštelė, bet ir šaržuotas, teatrališkas žmogiškosios būties mikrokosmas, kurį stebėdami galime užduoti sau esminius gyvenimo klausimus ir susimąstyti apie tai, kokių didžiulių pastangų reikalauja proveržis į minčių, kūrybos bei savo vidinio pasaulio laisvę.
„Cirque Inextremiste“ šiuolaikinio cirko spektaklis „Exit“ – liepos 13 d. 21 val. Vingo parko estrados pievelėje.
Visa festivalio programa – www.menuspaustuve.lt