-
Lietuviai sukūrė inovatyvią kontroliuojamo parkavimo sistemą 1
Tokiu būdu automobilių statymas kontroliuojamas prie prekybos centro „Vyturys“ Laukininkų gatvėje ir šalia „Namų idėjų centro“ Minijos gatvėje. Čia eismą stebi išmaniosios kameros, o duomenys yra apdorojami pasitelkus dirbtinį intelektą.
„Parkomatic“ kontroliuojamo parkavimo sistemą sukūrė „uniPark“ (UAB „Stova“), prie sistemos kūrimo prisidėjo ir Lietuvos startuolis „Neurotechnologies“.
Pasak „uniPark“ įmonių grupės vadovo Artūro Satkūno, tokio tipo automobilių stovėjimo kontrolė yra pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Didžiausia šalyje parkavimo paslaugų bendrovė siekia teikti inovatyvius sprendimus tam, kad palengvintų visų eismo dalyvių komfortą.
„Automobilių mieste kiekvienas metais daugiau, kelyje užtrunkame vis ilgiau. Natūralu, kad žmones ima erzinti net kelios prarastos sekundės. Prie to prisideda ir įvairios kliūtys norint pastatyti automobilį prie verslo ar prekybos centro. Šiuolaikinės technologijos suteikia galimybę sutaupyti laiko ir kartu būti tikram dėl korektiško parkavimo“, – pasakojo A. Satkūnas.
Jo teigimu, „Parkomatic“ sistema diegiama tose aikštelėse, kuriose eismas yra intensyvus, daug žmonių atvyksta trumpam laikui. Užuot stabdžius automobilių srautą barjerais ar kitomis priemonėmis, čia darbą atlieka aikštelėje įrengtos išmaniosios kameros.
Kaip atpažinti „Parkomatic“ aikšteles?
Apie pagrindines stovėjimo aikštelėje sąlygas vairuotojai informuojami kelio ženklais – taip pat, kaip ir gatvėje. Šiose aikštelėse dažniausiai suteikiamas tam tikras nemokamo stovėjimo laikas tam, kad žmonės galėtų patogiai apsipirkti ar neskubėti užbaigti verslo susitikimo.
Visų automobilių numeriai yra nuskaitomi įvažiuojant ir išvažiuojant iš aikštelės – taip patikrinama, ar nebuvo viršytas stovėjimo laiko limitas. Už paslaugą reikia atsiskaityti tik viršijus nustatytą nemokamą laiko limitą. Tą galima padaryti išmaniuoju telefonu „uniPark“ programėle arba aikštelėje įrengtuose parkomatuose.
„Parkomatic“ sistema paremta tik skaitmeniniais sprendimais – čia nereikia žmonių kontrolei pačiose aikštelėse, neeikvojamas popierius bilietėliams, nestatomos kliūtys, ribojančios eismo srautus. Tiesa, vairuotojams kilus klausimų dėl galimo pažeidimo, kiekvienas atvejis yra vertinamas papildomai peržiūrint išmaniųjų kamerų užfiksuotą medžiagą.
„Tokia sistema yra palanki ir vairuojantiems automobilį, ir stovėjimo plotą turinčioms įmonėms, kurios laikosi tvarumo principų, yra nukreipusios žvilgsnį į ateitį. Prieš metus pradėję diegti pirmuosius „Parkomatic“ kontrolės sprendimus, matome, kad sistema efektyviai sudrausmina vairuotojus ir užtikrina visų interesus“, – teigė „uniPark“ atstovas A. Satkūnas.
Pasak jo, dėl lengvai individualiai pritaikomo sprendimo ateityje aikštelių su tokia stovėjimo kontrolės sistema tik daugės, todėl vairuotojai turėtų nenuleisti akių nuo kelio ženklų ir tada, kai įvažiavimas į aikštelę atrodo visiškai laisvas.
„Toliau tobuliname „Parkomatic“ sprendimą, siekiame, kad jis taptų dar paprastesnis ir patrauklesnis vairuojantiems žmonėms. Tikime, kad tai yra vienas iš žingsnių į ateities parkavimą, kai atsiskaitymą nuo pradžių iki galo įvykdys išmaniosios sistemos, bet kartu vairuojantys žmonės nepraras asmeninės kontrolės, taip pat bet kurią akimirką galės sužinoti aktualią stovėjimo informaciją“, – sakė A. Satkūnas.
Daugiau apie „Parkomatic“ sprendimą verslui: https://unipark.lt/news/parkomatic/.
-
Vyrą apstulbino automobilių parkavimo prie „Depo“ tarifai: už valandą – po 5 eurus 29
Yra skolingas 10 eurų
„Laišką gavau iš įmonės „Unipark“, kuri administruoja „Depo“ automobilių stovėjimo aikštelę. Laiške rašoma, jog už stovėjimą „Depo“ aikštelėje dvi valandas po to, kai buvo uždaryta parduotuvė, esu skolingas dešimt eurų – po penkis eurus už valandą. Tokio tarifo turbūt daugiau niekur Vilniuje nesurasi, – portalui pasakojo Vytautas. – „Unipark“ atstovai man sakė, kad tokius didelius tarifus už stovėjimą nustatė pats „Depo“. Prašiau padaryti nuolaidą, nes esu pensininkas, tačiau iki šiol negavau jokio atsakymo.“
Butauto Barausko nuotr.
Dažnai šioje statybinių medžiagų ir buities prekių tinklo parduotuvėje apsilankantis pašnekovas tikino, kad jokių ženklų apie tai, kad ši stovėjimo aikštelė yra mokama ar užtvarų tuomet nebuvo. Tad tą savaitgalį neradęs šioje parduotuvėje – sandėlyje jam reikalingų visų daiktų, jis pėsčiomis patraukė į kitą parduotuvę. Automobilį jis paliko „Depo“ automobilių stovėjimo aikštelėje.
„Kitoje parduotuvėje kiek užtrukau ir atėjau tada, kai „Depo“ jau buvo uždarytas. Tuomet buvo savaitgalis ir jie dirbo trumpiau nei įprastomis dienomis“, – pamena apie 20 val. į automobilį sugrįžęs vyras. Anot jo, „Unipark“ atsiųstame laiške rašoma, kad jo automobilio valstybinį numerį užfiksavo vaizdo kameros, o nesumokėjus 10 eurų už stovėjimą žadama kreiptis į anstolius.
„Atvažiavęs į parduotuvę kitą kartą pastebėjau, kad vaizdo kameros čia pakabintos aukštai, yra sunkiai matomos, tikrai ne metro aukštyje ar taip, kaip kituose prekybos vietose. Nebuvo ir užtvarų,ir užrašų apie tarifus“, – pasakojo vyras.
Lietuvoje deficitas – ne pinigai, o žmogiškumas.
Šią istoriją papasakojęs pažįstamam vairuotojui, Vytautas suprato, kad panašioje situacijoje atsidūrė ne jis vienas. „Pažįstamas taip pat papasakojo, kad jau ne vieną kartą yra gavęs laišką iš „Unipark“. Suprantu, kad prekybininkai visuomet pasiteisins, jog kažkur aikštelėje greičiausiai yra apie tai perspėjantis užrašas, tačiau sutikite, kad toks elgesys su klientais nėra garbingas? Lietuvoje deficitas – ne pinigai, o žmogiškumas“, – apgailestavo Vytautas.
Tarifai galioja visą parą
Automobilių stovėjimą administruojančios bendrovės „Unipark“ Rinkodaros ir pardavimų vadybininkė Karolina Slatkevičiūtė tikino, kad čia stovėjimo paslaugų kainodara yra suderinta su aikštelės savininke „Depo“.
Anot jos, automobilių stovėjimo aikštelės prie „Depo“ parduotuvės Ukmergės gatvėje kainodara yra tokia: pirmos dvi stovėjimo valandos yra nemokamos, kiekviena papildoma stovėjimo valanda kainuoja penkis eurus. Tokia kainodara taikoma visą parą.
„Informaciniai pranešimai apie viršytą nemokamo stovėjimo laiką ant automobilių nėra paliekami. Į šią aikštelę įvažiuojančių ir iš jos išvažiuojančių automobilių numerius nuskaito kameros. Klientui nesumokėjus už stovėjimo paslaugą ir išvažiavus iš aikštelės, jam paštu išsiunčiamas pranešimas, kuriame nurodoma mokėtina suma už parkavimą aikštelėje“, – teigė „Unipark“ atstovė.
„Kelio ir informaciniai ženklai, kurie praneša apie stovėjimo tvarką aikštelėje, yra įrengti prie įvažiavimo. Detalios automobilių stovėjimo aikštelės taisyklės yra pateiktos prie infoterminalų. Visa informacija vairuotojams yra teikiama nuo pat stovėjimo taisyklių įvedimo, t.y. nuo šių metų pradžios. Kelio užtvarų šioje aikštelėje nėra“, – K. Slatkevičiūtė teigė, kad vaizdo kameros aikštelėje yra įrengtos taip, kad sistema galėtų tinkamai funkcionuoti.
Parduotuvės „Depo“ atstovai žurnalistams situacijos komentuoti nepanoro – jie pageidavo asmeniškai pasikalbėti su nemalonioje situacijoje atsidūrusiu Vytautu K.
Butauto Barausko nuotr.
Stovėjimas brangesnis nei miesto centre
Pasirodo, kad automobilį palikti parduotuvės stovėjimo aikštelėje gali būti kur kas brangiau nei tam tikrose zonose, esančiose sostinės centre ar senamiestyje.
Brangiausia zona miesto širdyje yra mėlynoji, čia automobilį palikus 12 minučių jau teks susimokėti 0,50 euro. Už 12 min. parkavimą raudonoje zonoje už teks atseikėti 0,30 euro. Iki 10 minučių trunkantis automobilio stovėjimas geltonojoje zonoje kainuoja 0,10 euro, o 20 min. žaliojoje zonoje – 0,10 euro.
Portalas primena, kad neseniai dėl „Unipark“ apmokestintos aikštelės prie kultūros centro „Girstutis“ kilo kauniečių nepasitenkinimas. Laikinosios sostinės gyventojai bedė pirštu į netinkamai pastatytus ženklus ir koneveikė aikštelės savininkus bei „Unipark“ dėl skirtų baudų kiekio.
-
Apmokestintos aikštelės detektyvas: „Unipark“ pelnosi iš kauniečių baudų? 59
Baudžia daugiau nei pusę
"Kauno dienai" Tomas skundėsi, kad Kovo 11-osios gatvėje esanti automobilių stovėjimo aikštelė tapo tikru pasipelnymo šaltiniu.
"Esu nemaloniai nustebintas pasikeitusia automobilių stovėjimo tvarka prie "Iki" parduotuvės. Šioje vietoje dešimtmečius buvo nemokama automobilių stovėjimo aikštelė. Neseniai, pasirodo, ji tapo mokama. Keista tai, kad atvykstant į šią aikštelę iš Chemijos gatvės apie tai informuojančių kelio ženklų vairuotojui fiziškai neįmanoma pastebėti, nes jie sukabinti gana aukštai ir prie pat posūkio", – savo pasipiktinimą svariais argumentais grindžia kaunietis.
"Kauno dienos" skaitytojo nuotr.
Jo teigimu, pačioje aikštelėje pakabinti keli apie tai bylojantys ženklai, tačiau jie yra 3–4 m aukštyje ir jų pamatyti beveik neįmanoma.
"Iki šiol tiek Kaune, tiek Lietuvoje prie prekybos centrų esančiose mokamose aikštelėse yra įprasta praktika įrengti įvažiavimo užtvarus su aiškia informacija, supažindinančia su stovėjimo taisyklėmis, tačiau visa tai – ne šioje vietoje. Atrodo, kad čia nueita paprasčiausiu keliu. Tikėtina, kad ženklai specialiai pakabinti sunkiai pastebimose vietose. Kad šis verslas pelningas, rodo ir tai, jog kone du iš trijų automobilių "papuošti" už valytuvų užkištais rausvais baudos kvitais, o du aikštelės darbuotojai dirba be atokvėpio", – piktinosi Tomas.
Automobilių stovėjimą administruojančios bendrovės "Unipark" nustatytas baudos dydis – 15 eurų. Nesumokėjus baudos per paskirtą terminą – 1 darbo dieną (3 kalendorines) – informacija bus iškart perduodama skolas išieškančiai įmonei.
"Kauno dienos" skaitytojo nuotr.
Taisyklių nežino patys?
Kad skaitytojo pasakojimas ne iš piršto laužtas, patvirtina ir kitų miestiečių patirtys.
Kaunietė Irena pasidalijo istorija, įvykusia vasario 21 d. Moteris teigia, kad nemaloni staigmena ją pasitiko grįžus prie automobilio po praleisto laiko kultūros centre "Girstutis".
"Kaip visada čia nuvykau automobiliu, kurį, kaip įprasta, pasistačiau automobilių stovėjimo aikštelėje prie parduotuvės "Iki". Po teatro radau "siurprizą" už automobilio valytuvo. Ten buvo pranešimas apie 15 eurų paskirtą baudą už stovėjimą nesusimokėjus. Įvažiuojant į aikštelę jokių ženklų nepastebėjau. Įvažiuodama atkreipiau dėmesį tik į du vyrus, kurie mane stebėjo, tačiau nesupratau, kodėl. Dabar jau aišku, kad tai ir buvo "Unipark" darbuotojai, palikę baudos lapelį, tačiau nepasivarginę perspėti apie pasikeitusią mokėjimo tvarką", – atsiųstame laiške dėsto skaitytoja.
Kad šis verslas pelningas, rodo ir tai, jog kone du iš trijų automobilių "papuošti" už valytuvų užkištais rausvais baudos kvitais, o du aikštelės darbuotojai dirba be atokvėpio.
Irena kitą dieną telefonu susisiekė su "Unipark" atstovais, tačiau jų gauti atsakymai, kaip teigia moteris, šokiravo: "Maniau, gal susipras ir sumažins baudą bent perpus. Tačiau gavau atsakymą, kad jei laiku nesusimokėsiu, bauda padvigubės. Paklausus, nuo kada ši aikštelė tapo mokama ir iki kelintos valandos reikia mokėti, konkretaus atsakymo negavau. Iš pradžių sakė, kad iki 18 val., bet kai paaiškinau situaciją, tada buvo pasakyta, kad iki 20 val., o galiausiai, kad iki tol, kol dirba parduotuvė "Iki".
Tiesa, jai telefonu buvo pasiūlyta siųsti savo nepasitenkinimą el.paštu, tačiau iki vasario 25 d. jokio atsakymo iš "Unipark" taip ir nesulaukta. Guodžia bent tai, kad portalo kauno.diena.lt žurnalistams šios bendrovės vykdančioji direktorė Eglė Šimkevičienė pirmadienį patikino, kad su Irena galiausiai susisiekta.
"Kauno dienos" skaitytojo nuotr.
Skaitytoja Aušra pasakoja kone identišką atvejį: "Mes, minia žmonių, buvome nureketuoti po spektaklio. Štai ką atsakė "Unipark": apmokestinta yra tik ta aikštelės teritorija, kuri priklauso pastato savininkams. Likusi dalis priklauso savivaldybei. Kaip jau minėjome anksčiau, aikštelės įrengimas priklauso nuo susitarimo su klientu, todėl šioje zonoje barjerų nėra. Kadangi jūsų automobilis stovėjo mokamoje zonoje, bet nebuvo susimokėta, išrašyta bauda. Atrodo, kažkas skuba pasipelnyti."
Atsirado dalis pastabesnių, kurie pirštu bedė į Kelių eismo taisykles (KET): "Tokio ženklo "Unipark" KET nėra. Jei nenori, kad statyčiau, tegul stovi ir neleidžia, ar užmūrina įvažiavimą. Privati bendrovė jokių baudų išrašyti neturi teisės, o gali tik pranešti policijai. Tai jie tegul ir atvažiuoja bei parodo, kurį KET punktą pažeidžiau", – teigė vienas kaunietis.
Eitvydo Kinaičio nuotr.
"Skalpuoja" keturis mėnesius
Bendrovės "Unipark" atstovai "Kauno dienai" tikino, kad dalis minėtos aikštelės apmokestinta nuo praėjusių metų lapkričio.
"Keletą savaičių atvykę žmonės nebuvo baudžiami – taip buvo daroma siekiant, kad žmonės priprastų prie naujos tvarkos. Sprendimas apmokestinti stovėjimo aikštelę buvo priimtas tam, kad čia atvykę žmonės rastų vietą, kur pastatyti automobilį. Aikštelės valdytojas "Baltisches Haus" gavo nusiskundimų dėl vietų trūkumo, o stebint aikštelės lankytojų srautus buvo pastebėta, kad joje automobilius palieka – neretai ir visai darbo dienai – šalia esančių įstaigų darbuotojai ir šių įstaigų svečiai", – į klausimą, kodėl buvo nuspręsta aikštelę apmokestinti, atsakė bendrovės atstovė.
Neaišku ir tai, kokiu būdu fiksuojamas automobilio atvykimo laikas. Įvažiuojant į aikštelę nėra jokio specialaus įrenginio, kuris nuskenuotų automobilio valstybinius numerius ir taip būtų galima matyti, kad transporto priemonė čia stovi ilgiau nei valandą. Tokia praktika pastebima kitose Kaune esančiose automobilių aikštelėse prie prekybos centrų.
"Automobilius kas valandą fiksuoja mūsų darbuotojai, jie mato automobilio stovėjimo laiką. Kaip nurodo stovėjimo taisyklės, stovėjimo pradžią vairuotojas turėtų pradėti parkomate, "Unipark" programėle arba SMS žinute. Tai padarius, vairuotojas gauna ir informaciją apie nemokamo laiko pabaigą", – kad įmonės darbuotojams šioje aikštelėje netrūksta veiklos, tarsi patvirtina E.Šimkevičienė.
"Kauno dienos" skaitytojo nuotr.
Baudos dydį "Unipark", pasak jų atstovės, nustatė įvertinus minimalius baudos administravimo kaštus, o nubaustųjų skaičius šių metų sausį tesiekia 3 proc. visų atvykusių į aikštelę. Tiesa, kiek jų buvo iš viso, nebuvo įvardyta esą dėl konfidencialumo įsipareigojimų.
"Atsižvelgiant į klientų pastabas, informacinių ženklų kabėjimo vietos bus peržiūrėtos iš naujo siekiant kuo didesnio aiškumo", – žada bendrovės atstovė.
Tokia suma nustatyta įvertinus šios įmonės administravimo kaštus. Mūsų bendrovė jokios finansinės naudos iš taikomų baudų negauna.
Pinigus susižeria "Unipark"
Aikštelės valdytojos bendrovė "Baltisches Haus" rinkodaros projektų vadovė Raimonda Mailaitė "Kauno dienai" patvirtino, kad aikštelės apmokestinta, nes esą sulaukta skundų dėl nuolatinio automobilių vietų trūkumo.
"Gavę pirmuosius pranešimus, pradėjome stebėti automobilių srautus. Paaiškėjo, kad nemaža dalis vairuotojų automobilius aikštelėje palikdavo visai darbo dienai, tokiu būdu apribodami galimybę pasistatyti automobilį prekybos centro ar turgaus lankytojams", – teigia R.Mailaitė.
Pasak, R.Mailaitės, baudos dydis – 15 eurų – yra nustatytas ne aikštelės savininkų, tačiau bendru sutarimu su "Unipark".
"Tokia suma nustatyta įvertinus šios įmonės administravimo kaštus. Mūsų bendrovė jokios finansinės naudos iš taikomų baudų negauna", – teigė ji.
Nors už ženklų, informuojančių apie mokamą stovėjimą įrengimą, yra atsakinga aikštelę administruojanti įmonė, visgi "Baltisches Haus" atstovė žada atsižvelgti į klientų pastabas ir juos pagal galimybes patobulinti.
Komentaras
Paulius Keras
Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas
Mano turimais duomenimis, mokestis už automobilių statymo paslaugą renkamas tik minėtos aikštelės dalyje, kuri patenka į privatų sklypą. Eismo organizavimo tvarka bei kelių eismo ženklai įrengiami privačioje teritorijoje neprivalo būti derinami su savivaldybės administracija. Šiuo konkrečiu atveju Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyrius nėra suderinęs nei ženklų, nei įrengtų informacinių lentelių.