„Meta“ dirbtinis intelektas Europoje: nauda ir rizika? Pereiti į pagrindinį turinį

„Meta“ dirbtinis intelektas Europoje: nauda ir rizika?

2025-03-21 16:06
LNK inf.

„Facebook“ ir „Instagram“ valdanti bendrovė „Meta“ ketvirtadienį pranešė jau šią savaitę ES pristatysianti savo generatyvinio dirbtinio intelekto (DI) pagrindu veikiantį asistentą „Meta AI“, kuris JAV rinkoje pasirodė prieš daugiau kaip metus. Ką toks DI produktas gali ir kokių rizikų jis gali kelti „Facebook“ ir „Instagram“ vartotojams, LNK klausė Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos prezidento, Vilniaus universiteto mokslininko doc. Lino Petkevičiaus.

„Meta“ dirbtinis intelektas Europoje: nauda ir rizika?
„Meta“ dirbtinis intelektas Europoje: nauda ir rizika? / Scanpix nuotr.

– Pagal dabartines technologijas „Meta“ DI įrankis ir kalbos modelis rikiuojasi galbūt 8–9 vietoje. Mes turime visiškai naujus Elono Musko „Grok III“ modelius, „ChatGPT-4.5“, „Antropic“ ir keletą kitų Amerikos įmonių, turime europietišką „Mistral“ modelį, kuris taip pat yra labai konkurencingas, ir Kinijos „Qwen“, „Alibaba“ koncerno ir „DeepSeek“ startuolio [įrankius, – „Kauno diena“]. Tačiau reikia paminėti, kad nė vienas iš šių konkurentų neturi prieigos prie tokio milžiniško vartotojų skaičiaus. Vienintelis konkurentas šiuo metu yra pirmaujantis E. Musko „Grok III“ modelis, kuris pristatytas šį mėnesį. Matome, kokią didelę įtaką turi vartotojų bazė. Anksčiau buvęs „Twitter“, arba X, turi prieigą prie naujausios informacijos, žmonių komentarų, įrašų. „Meta“ bando įeiti į tą pačią žaidimo rinką, nes, vėlgi, toks skaičiaus vartotojų feisbuko ir instagramo platformose suteikia milžinišką informacijos kiekį, kurį jie ir bandys išnaudoti.

– X niekada nebuvo toks populiarus, kaip turi feisbukas ir instagramas, tad ar čia neatsiras, pavadinkime, nelabai sąžiningos konkurencijos, kai „Meta“ su savo DI produktu galės labai lengvai pasiekti vartotoją ir sakyti: žiūrėk, mes turime puikų įrankį, kuris tikrai veikia geriau nei kiti?

– Tikrai taip. [...] Europoje kol kas turime tik vieną labai konkurencingą žaidėją – Prancūzijos startuolį „Mistral“. Dabar turėsime ir „Meta“ atnaujintą pokalbių robotą ir labai panašių funkcijų kaip „Microsoft Copilot“, kuris padeda dirbti su „Excel“, „Word“ ir pan. Taigi tikėtina, kad „Facebook“, „Instagram“ platformose atsiras daugiau funkcionalumo. Matyt, šios platformos irgi pradės teikti labai daug naujų funkcijų vartotojams, iš kitos pusės, paimdamos visą papildomą informaciją – tai, ką tu komentuoji, kokia kalba komentuoji, kokia tavo komentaro nuotaika ir pan.

– Tačiau kokio lygio tai gali būti produktas? Jie sako, kad tai bus generatyvinis DI, t. y. toks, kuris gali ką nors sukurti, ko nebuvo prieš tai, ką nors išanalizavęs. Ar šis įrankis apsiribos tik, kaip „ChatGPT“, tuo, kad bendrauti tekstais, ar jis galės padaryti ką nors daugiau? Nes bent jau kol kas „Meta“ DI JAV gali kurti vaizdus, Europoje to nebus.

– Iš tikrųjų per pastaruosius beveik pusę metų įvyko ypač didelis technologinis proveržis vaizdų ir vaizdo įrašų atpažinimo sistemose. Tai [...], tikėtina, labai rinką sudrebinti norinti „Meta“ ateis ir su labai funkcionalia vaizdo sistema. Pavyzdžiui, padarysi sąskaitos faktūros ar kokio nors dokumento ekrano nuotrauką ir iškart galėsi turėti asociaciją su kokia nors informacija, kokiu nors tekstu, kurį buvai, tarkime, įsikėlęs į „Messenger“ arba „Facebook“ platformą. Visi tie sąryšiai labai didelę platformą turinčią įmonę įgalina išnaudoti įvairius duomenų šaltinius, visus vartotojo duomenis, kuriuos turi, visus naujienų srautus ir tokias funkcijas, kaip apdoroti vaizdą, garsą ar tekstinius duomenis.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

 

– Čia kyla klausimas dėl vartotojų saugumo. Ypač prisiminus, kaip feisbukas buvo kritikuojamas, kai prasidėjo plataus masto invazija į Ukrainą ir rusai išnaudojo feisbuką būtent savo dezinformacijai skleisti. Tad ar dėl to „Meta“ ką nors darys? Nes net neabejoju, kad Kremlius bandys tuo pasinaudoti.

– Čia turime suprasti rizikas ir kaip tai gali neigiamai atsiliepti. Kai sausio mėnesį išėjo Kinijos startuolio „DeepSeek“ DI modelis, labai greitai, per keletą dienų, pamatėme, kad kai kurie istoriniai faktai buvo ištrinti, užmaskuoti, t. y. cenzūrą. DI modelis, neturėdamas pagrindinių šaltinių, negali jų koreguoti. Visiškai analogiška situacija, jeigu bus pasitelkti visi komentarai, naujienų srautai. Jei mes turėsime 95 neigiamas naujienas su dezinformacija, daugybę tekstų, kurie yra piktybiniai arba priešiški ir pateikia visiškai nerealistinę istorinę informaciją arba skatina neapykantą, ir yra tik keletas mūsų parašytų komentarų, tai DI modelis, pasiėmęs visus paskutinės valandos duomenis, pamatys, kad vyraujanti tema iš tikrųjų skleidžia netiesą ir mūsų sugeneruotas atsakymas ar komentaras gali būti svertas.

– Tai mes galėsime kiek nors tą DI apmokyti ar mums irgi reikės kurti vadinamuosius botus, kad jie komentuotų informaciją, ir tik tada jis veiks tinkamai?

– Iš tikrųjų labai sunku pasakyti, kaip pati „Meta“ traktuos tai. Nes, tarkime, platforma X turi bendruomenės pagalbos funkciją, kur galima patikslinti kokį nors faktą, patikrinti, ar jis yra kiek nors teisingas, ar ne. Labai panašiai bandė daryti ir feisbukas kurį laiką, tačiau ši funkcija dabar yra pašalinta. Taigi kaip iš tikrųjų bus realizuota, kol kas pasakyti negalima.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra