„Vaporwave“ kultūrinis reiškinys – žvilgsnis į Kauną iškreiptos tikrovės ekrane | kl.lt

„VAPORWAVE“ KULTŪRINIS REIŠKINYS – ŽVILGSNIS Į KAUNĄ IŠKREIPTOS TIKROVĖS EKRANE

Kaunas turi ne vieną veidą. Jis ir dviejų upių santakos vieta, ir modernizmo sostinė, ir Senelio Išminčiaus valdos. O nuo šiol Kaunas – ir vaporwave miestas, kuriame auga palmės, stūgso kalnai, vakarėjantį dangų nudažo neįtikėtino ryškumo saulėlydžiai, kuriuos taip lengva supainioti su neoninių šviesų vakarėliu.

Kas gi yra vaporwave ir kodėl jo tiek daug Kaune? Atsakymus pateikia "Vaporwave Kaunas" iniciatyvos feisbuke įkūrėja. Apie kūrybą daug kalbanti menininkė vengia atskleisti savo tapatybę, jai svarbiau esantys jos kūriniai.

Vaporwave tai – internete atsiradęs kultūrinis reiškinys, kurio viena iš krypčių yra interneto menas. Lietuvoje šis reiškinys nėra plačiai žinomas. Ar jį būtų galima pavadinti pogrindiniu? Kaip manote, ar "vaporwave" gali tapti populiarus?

– Ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje vaporwave yra populiarus tarp X, Y ir Z kartos atstovų. Šio interneto meno estetika žiūrovą gražina į dešimtojo dešimtmečio grafinį dizainą, iškreipdama tikrovę arba patalpindama ją į keistą, kompiuterio sugeneruotą, trimatę erdvę. Kadangi dešimtojo dešimtmečio ir ankstyvo XXI a. pirmojo dešimtmečio tendencijos sugrįžo į madą, tam tikrus elementus, kurie būdingi vaporwave, galima rasti drabužiuose, grafiniame dizaine, muzikoje. Nors vaporwave nėra populiarus tarp daugumos, tačiau šio reiškinio įtaka jaučiama šiuolaikinėje muzikoje ir vizualizacijose, tik kitokiose formose. Tai iliustruoja pasaulyje gerai žinomo atlikėjo Drake muzikos klipai ar Lietuvos R&B atlikėjo Free Finga kūrinių vizualizacijos.

– Kodėl vaporwave reiškiniu susidomėjote jūs? Ir kas paskatino kurti koliažus iš lengvai atpažįstamų Kauno vietų, objektų?

Vaporwave muzikos klausiausi jau seniai, bet aktyviai domėtis šiuo reiškiniu pradėjau tik tada, kai sukūriau "Vaporwave Kaunas" paskyrą feisbuke. Koliažus kūriau labiau juokais, norėdama pasidalyti su draugais. Tačiau jų, o ir visai nepažįstamų žmonių teigiamos reakcijos motyvavo tęsti tai, ką pradėjau. Kuo daugiau domėjausi vaporwave, tuo lengviau atrasdavau, kiek daug jo yra Kaune.

Centre: visų kompozicijų ašis – kauniečiams lengvai atpažįstami miesto simboliai.

Vaporwave atsirado internete, ar šio reiškinio lemti kūriniai gali būti materialūs? Kokie bruožai yra būdingi vaporwave menui?

Vaporwave menas gali būti materialus ir toks tikrai yra. Tai: vinilinės plokštelės, drabužiai su vaporwave grafinio dizaino elementais, plakatai. Ir tai yra šiek tiek ironiška, nes vaporwave yra linkęs pašiepti kapitalizmą. Vaporwave muzika pasižymi sulėtintomis devintojo ir dešimtojo dešimtmečių melodijomis, ištęstomis, vadinamųjų lifto arba reklaminių klipų muzikinėmis formomis. Vizualioji šio reiškinio dalis susideda iš daugybės, rodos, tarpusavyje nesusijusių dalykų: apie 1990-uosius vyravusio kompiuterinio dizaino (ypač – "Windows 95" stiliaus), graikų–romėnų skulptūrų ir kolonų, neoninių ženklų. Labai dažnai naudojami japonų kultūros simboliai, animė personažai.

– Paminėjote, kad vaporwave darbuose tikrovė yra iškreipta. Ar kurdama koliažus nusibrėžiate ribas, kurios sulaiko nuo visiško tikrovės panaikinimo žaidžiant su įvairiais naudojamais simboliais?

– Griežtų taisyklių sau netaikau. Kai pradėjau dėlioti koliažus apie vaporwave estetiką ir taisykles, žinojau nedaug, todėl kompleksavau, kad mano darbai nepataiko į vaporwave meno vėžes. Dabar nebegalvoju apie tai. Kokia mintis ateina, tokią ir įdedu į savo skaitmeninę drobę. Redaguojant nuotraukas, jeigu koliažui naudojamoje fotografijoje nėra užfiksuotos žinomos, miestui svarbios asmenybės, žmones, fone esančius praeivius eliminuoju. Taip pat kartais susiduriu su tuo, kad koliaže Kauno lieka labai mažai, jis nėra atpažįstamas, todėl stengiuosi pačioje iliustracijoje paminėti vietos pavadinimą.

– Įgyvendindama idėjas, Kaune netikėtai išauginate aukštaūges palmes, pastatote Everesto kalną ar įkomponuojate krioklius. Jūsų darbuose taip pat gausu dešimtojo dešimtmečio radinių, antikinių motyvų. Kokius charakteringus bruožus turi Kaunas, kad pasirinkote jį kaip svarbiausią kūrinių elementą?

– Kaunas turi nuostabius modernizmo pastatus, prie jų tiesiog norisi sodinti palmes. Be to, kai kurios vaporwave ideologijos sutampa su modernizmo ideologijomis: abstraktumu, menu atsirandančiu dėl pačio meno ir manipuliacijos, nukreiptos į vartotoją, pašiepimu. Kaunas labai keičiasi. Pastatai, kurių jau nebėra arba jie yra pasikeitę, kelia nostalgiją, o žvelgiant per "Vaporwave Kaunas" filtrą, nostalgiją keliančios vietos pasirodo forma, kokia niekada nebuvo ir nebus. Tai tarsi iškreiptas prisiminimas, kai esi linkęs į vaikystės vietas žiūrėti per rožinius akinius.

Mozaika: vaporwave stiliumi sukurti atvaizdai – tarsi koliažai, sudėlioti iš skirtingų laikmečių ir stilistikos motyvų.

– Ar miestas, jo aktualijos dari įtaką kuriamų koliažų siužetams?

– Kauno naujienos ir įvykiai skatina kurti. Dažniausiai tai susiję su minėtais miesto architektūrinio peizažo pokyčiais. Įkvėpimas tokioms iliustracijoms ateina vos pamačius antraštes ar nuotraukas naujienų portaluose. Tačiau tai ne vienintelis inspiracijų šaltinis. Skirtingi įkvėpimo šaltiniai formuoja ir skirtingas kuriamų koliažų rūšis. Todėl vienuose darbuose vaizduojamos senos, nebeegzistuojančios Kauno vietos, kituose – lengvai atpažįstamos vietos ar pastatai iškreipiami vaporwave stiliumi.

– Kaip manote, ar vaporwave interneto menas gali tapti lygiavertis mums įprastoms – vizualaus – meno formoms: grafikai, tapybai ir kt.?

– Gyvename skaitmenizacijos laikmetyje, kuriame virtualusis pasaulis, mobiliosios aplikacijos yra mūsų kasdienybė, todėl nors ir galima vaporwave apraiškų atrasti skulptūroje, gatvės mene, galbūt interjero dizaine, nematau būdo ir prasmės šį reiškinį, susiformavusį kompiuteriniame pasaulyje, perkelti atgal į grafiką, tapybą ar kitą dailės šaką.

– Pagal kokius estetinius kriterijus reikėtų vertinti vaporwave kūrinius? Ar jie yra tapatūs tiems kriterijams, kuriais vertiname vizualiojo meno darbus?

Vaporwave galima vertinti pagal tuos pačius kriterijus: kompoziciją, spalvų paletę, atlikimą. Kaip skirtingų vizualiojo meno šakų kūriniai perteikia įvairius naratyvus ar yra tiesiog malonūs pažiūrėti, taip ir vaporwave darbai gali turėti gilias potekstes arba būti tik estetiškai malonūs.

– Jūsų kūriniai yra lengvai pasiekiami feisbuko ir instagramo socialinėse platformose. Juos kasdien gali peržiūrėti daugybė socialinių tinklų vartotojų. Ar nekyla kūrinių pasisavinimo problema?

– Seniau jaudinausi dėl to, kad kažkas gali pasisavinti mano darbus, todėl koliažuose įkomponuodavau "Vaporwave Kaunas" logotipą. Bet ilgainiui suvokiau, kad, jei kažkas norėtų darbą pasisavinti, mano logotipas gali būti labai greitai ištrinamas. Dažnai matau sekėjus, panaudojusius koliažus savo feisbuko profiliuose. Man tai malonu. O jeigu atsitiktų taip, kad kažkas pasisavintų mano darbą, nemanau, jog galėčiau dėl to ką padaryti. Todėl stengiuosi nesusireikšminti ir negalvoti, kad mano darbai tokie svarbūs, jog juos kažkas vogtų. Jeigu įkeliu koliažą į internetą, tai jis ir lieka jam.

– Savo tapatybės neatskleidžiate, esate žinoma "Vaporwave Kaunas" vardu. Todėl norisi paklausti, ar vaporwave darbai priklauso jų autoriui, ar internetui?

– "Vaporwave Kaunas" koliažiuose manęs nėra ir jie nėra apie mane. Tai yra interneto ir Kauno įkvėpti kūriniai. Mano darbų tikslas yra sukelti žiūrovui emocijas, o ne papasakoti savo istoriją.


Virtualumo dvasia

Vaporwave atsirado iš susižavėjimo virtualiosios kūrybos galimybėmis. Pats stiliaus pavadinimas kalba apie didelę reikšmę šio reiškinio atsiradimui turinčius faktorius: žodžio pagrindą sudaro plačiai reklamuotos, tačiau vartotojo taip ir nepasiekusios IT produkcijos apibūdinimas (vaporware).

Vaporwave pirmiausia asocijuojamas su apie 2010-uosius susikūrusiu elektroninės muzikos subžanru, įkvėptu XX a. septintojo–devintojo dešimtmečių stilistikos. Iš vizualiųjų menų šis stilius daugiausia pasireiškia grafikos dizaine. Kūriniuose atsispindi minėti dešimtmečiai, naudojami motyvai, iš kurių atpažįstamos populiarios to meto laidos, filmai, reklamos. Vaporwave kūrėjai naudoja daug neoninių spalvų – dar vieną ano laikmečio atributą pasitelkia seniai nebenaudojamas kompiuterinės kūrybos priemones, tačiau neignoruoja ir laiko prasme tolimesnio kultūros palikimo – pvz., antikos ženklų. Taip kuriama ironija ir vartotojiškumo kritika nuspalvinta nostalgija.

Svarbus šio stiliaus išskirtinumas – Vaporwave yra virtualusis reiškinys. Todėl nors ir pasižymi subkultūroms būdingais elementais, jo nesiryžtama identifikuoti pagal klasikinį apibrėžimą, todėl nelyginamas su kitais alternatyviais judėjimais, pvz., XX a. pabaigoje susiformavusiais ir dabar jau lengvai atpažįstamais pankais.

GALERIJA

  • „Vaporwave“ kultūrinis reiškinys – žvilgsnis į Kauną iškreiptos tikrovės ekrane
  • „Vaporwave“ kultūrinis reiškinys – žvilgsnis į Kauną iškreiptos tikrovės ekrane
Kūrėjų nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (10)

marina thebault kosel

BRANDUOLINĖ TARŠA LIETUVOJE negyvos žuvys iš nemunų yra radioaktyviosios. Štai ką „bluewin“ šį vakarą skelbia Šveicarijoje: „Remiantis Olandijos visuomenės sveikatos ir aplinkos instituto (RIVM) skaičiavimais,„ radionuklidai kyla iš Vakarų Rusijos pusės “, net jei priemonės neleidžia nustatyti tikslesnę vietą. Nustatyti nuklidai yra labai dirbtiniai, todėl yra žmogaus kilmės. O jų sudėtis „gali rodyti branduolinės jėgainės kuro elemento žalą“, - sakoma Nyderlandų valdžios pranešime.

Anonimas

Įdomūs kūrybingo žmogaus darbai ir protingos mintys.

Foma

Narkomanai..
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS