Draudimo rinkoje - lietuviškos žaliosios kortelės

Draudimo rinkoje - lietuviškos žaliosios kortelės

2003-10-15 00:00

Startas europinėje civilinės atsakomybės draudimo sistemoje Lietuvos draudikams gali būti skausmingas

Startas europinėje civilinės atsakomybės draudimo sistemoje Lietuvos draudikams gali būti skausmingas 

Nuo šiandien į užsienį keliaujantys automobilininkai nebeturės galimybės rinktis, kokią - lenkišką, vokišką ar dar kokios nors šalies draudimo bendrovės siūlomą žaliąją kortelę pirkti. Tapusi 44-ąja žaliosios kortelės sistemos nare, Lietuva privalės transporto priemonių savininkus aprūpinti savų draudimo bendrovių leidžiamais tarptautiniais civilinės atsakomybės draudimo polisais. Juos įsigiję vairuotojai galės važiuoti per visas žaliosios kortelės sistemai priklausančias šalis, atskirai nė vienoje lankomoje valstybėje nepirkdami privalomojo transporto priemonių civilinės atsakomybės draudimo.  

Nuostoliai ir atsakomybė augs  

Tikėtina, kad bent jau iki kitų metų gegužės, kuomet Lietuva taps visaverte ES nare ir žalioji kortelė taps visiems vairuotojams privalomu turėti draudimo polisu, 11 mūsiškių draudimo bendrovių bus gana sunku.

Šią svarbią naujieną pristatydamas Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės draudimo biuro direktorius Algimantas Križinauskas prognozavo, kad pirmaisiais metais žaliųjų kortelių Lietuvoje bus parduota maždaug už 20 mln. litų. Tai tėra dešimtadalis šalies viduje draudimo bendrovių per metus surenkamų įmokų už privalomąjį transporto draudimą. Be to, visoje Europoje pradėjus pripažinti lietuviškas žaliąsias korteles, o Lietuvoje - europietiškąsias, nebeliks pasienio draudimo. Lig šiol draudimo polisus parduodami pasienyje draudikai surinkdavo apie 40 mln. litų.

Svarbu ir tai, kad Lietuvos draudimo bendrovėms nuo šiol teks prisiimti ir visą atsakomybę už žaliąsias korteles įsigijusių vairuotojų padaromą žalą. A.Križinausko teigimu, užsienyje įvykstančių avarijų, kurių kaltininkai yra lietuviai, metu patiriamos vidutinės žalos nėra tiksliai apskaičiuotos, tačiau visi Latvijos, Estijos, Lenkijos ir kitų kaimyninių šalių draudikai jau turi po keletą įvykių, kuriuose nukentėję pareiškė milijonų eurų dydžio pretenzijas.

“Jei mūsų draudimo bendrovės apsiriks skaičiuodamos žaliųjų kortelių kainas ar padarys klaidų sudarant perdraudimo sutartis, bankrotai bus neišvengiami”, - perspėjo biuro vadovas.  

Kainą nustatys rinka  

Komentuodamas laukiančias permainas A.Križinauskas teigė, jog draudimo kompanijoms palikta visiška laisvė nustatyti žaliųjų kortelių tarifus. Lietuvos biuras ir yra rekomendavęs draudikams minimalias šių draudimo polisų kainas, vis tik tikruosius lietuviškų žaliųjų kortelių tarifus nustatys kiekviena draudimo bendrovė individualiai, atsižvelgdama į draudimo rizikos faktorius (transporto priemonės tipą, galingumą, paskirtį, vairuotojo drausmingumą, ketinamas aplankyti valstybes ir kt.) bei savo kaštus.

Rekomenduojama minimali 15 dienų galiosiančios lietuviškos žaliosios kortelės kaina lengvajam automobiliui turėtų siekti 100 litų, motociklui - 60 Lt, sunkvežimiui arba traktoriui - 130 Lt, autobusui - 300 Lt. Tikimasi didelės konkurencijos tarp 11 įmonių, turinčių teisę pardavinėti žaliąsias korteles, todėl laukiamas tarifų mažinimas.

Svarbu žinoti, kad, pagal tarptautinę praktiką, žalioji kortelė negalioja tos valstybės teritorijoje, kurioje yra išleista. Todėl važinėjant Lietuvos keliais, visi mūsų šalies vairuotojai, kaip ir iki šiol, privalės turėti paprastąjį transporto priemonių civilinės atsakomybės privalomojo draudimo polisą. Žaliosios kortelės prireiks tik norintiems važiuoti į svečias šalis. Beje, įsigijusieji šį dokumentą galės su 50 proc. nuolaida įsigyti paprastąjį civilinės atsakomybės draudimo liudijimą tam laikotarpiui, kiek galios lietuviška žalioji kortelė.

Biuro vadovas atkreipė dėmesį ir į tai, kad pagal žaliosios kortelės sistemos principus žalų administravimas ir jų atlyginimas nukentėjusiesiems autoavarijose turi būti vykdomas pagal tos valstybės, kurios teritorijoje įvyko eismo įvykis, teisės aktus bei galiojančias draudimo sumas. Draudimo sumų dydžiai, įtvirtinti valstybių įstatymuose, yra labai skirtingi ir svyruoja nuo kelių tūkstančių eurų iki visiškai neribojamų žalų atlyginimo sumų.  

Permainos ateityje  

Kalbėdamas apie lietuviškos žaliosios kortelės įvedimą A.Križinauskas patvirtino, kad tikrosios permainos atkeliaus tik kitų metų gegužę, kai žaliosios kortelės, kaip tarptautinio draudimo poliso, reikės tik važiuojant į rytus - Baltarusiją, Ukrainą, Rusiją ir kitas ne ES valstybes. Daugelis Europos draudikų, savo klientams, keliaujantiems į tokius kraštus, nemokamai išduoda žaliąją kortelę. Kaip bus elgiamasi Lietuvoje, kol kas nėra visiškai aišku, nes naujojo privalomojo transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės draudimo įstatymo projekto Seimas dar nebuvo svarstomas.

Beje, ateityje, net ir neketinant keliauti už Lietuvos ribų, pasirinkti kokį nors pigesnį “naminį” draudimą nebus galima. Pasak A.Križinausko, nėra jokio mechanizmo, kuris sutrukdytų niekada toliau gimtosios gyvenvietės neišvažiuojančiam žmogui vieną dieną keliauti į bet kurią Europos šalį, kur vienos avarijos metu padaryta žala gali siekti šešiaženkles sumas. Numatyti išimčių, jog polisas galioja tik tam tikroje teritorijoje, negalima.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų