Jūrininkai, kurių nepageidauja laivuose | kl.lt

JŪRININKAI, KURIŲ NEPAGEIDAUJA LAIVUOSE

Kiekvienas kapitonas pasakytų, kad laivuose sutinka jūrininkų, kuriuos norisi greičiau išsiųsti į krantą.

Bijo nedrausmingų jūrininkų

Girtuokliavimas, netgi narkotikų vartojimas, nesugyvenamas charakteris, nuolatinis nepasitenkinimas viskuo laive. Įprasta, kad dar nesibaigus reisams dėl to dalį jūrininkų stengiamasi išsodinti į krantą.

Kalbos apie jūrininkus triukšmadarius ir nusižengėlius eina iš lūpų į lūpas. Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos pirmininkas, jūrų kapitonas Juozas Liepuonius teigė, kad prieš formuodami įgulas kapitonai skambina vieni kitiems, klausinėja apie jūrininkus.

Jūrų kapitonai tokia informacija mielai dalijasi, nieko neslepia, nes kiekvienas savo darbe yra sutikęs netinkamų, kaprizingų jūrininkų su blogais įpročiais. Anksčiau kapitonai pildydavo netgi specialias grafas jūrininkų knygelėse apie jų elgesį. Dabar to nebedaroma, nors vietos įrašams apie jūrininkų elgesį yra išlikusios.

Anot J.Liepuoniaus, kad į laivus pakliūtų drausmingi, tvarkingi jūrininkai, ypač suinteresuotos įdarbinimo agentūros. Jei jūrininkas dėl netinkamo elgesio nurašomas iš laivo, jo sugrąžinimo išlaidas apmoka agentūra, kuri paskui gali iš to jūrininko išsireikalauti pinigus.

Ar įdarbinimo agentūros turi jūrininkų juoduosius sąrašus? J.Liepuonius teigė to klausęs įdarbinimo agentūrų, bet niekas nepripažino, kad tokie sąrašai yra. Be abejo, kad kiekviena įdarbinimo agentūra žino tuos, iš kurių „galima laukti netikėtumų“.

Tarptautinė transporto darbuotojų federacija (ITF) savo leidinyje „Itfseafarers.org“ pripažįsta, kad kai kuriose šalyse juodieji sąrašai egzistuoja ir į juos traukiami asmenys, kurie neva esantys „rūpesčių kėlėjai“ ir reikalauja laivuose geresnių darbo sąlygų, atlyginimų, kolektyvinių sutarčių.

Keičiasi girtuokliavimo tradicijos

Įgulos formuojamos iš įvairių šalių jūrininkų ir sunkaus charakterio žmonės pakliūva į laivus.

J.Liepuonius pasakojo, kad ankstesniais metais pagrindinis jūrininkų nusižengimas laivuose būdavo alkoholio vartojimas.

Daugiausia šią silpnybę turi slavų kilmės jūrininkai – tiek rusai, tiek ukrainiečiai. Bet laive sutikęs ir girtuokliaujančių rumunų, netgi australų. Kitų tautybių žmonės išgeria ir nedarbingi būna maždaug parą, o slavų kilmės jūrininkai „gastroliuoja“ ir 3–4 paras.

Prisimintas atvejis, kaip iš Murmansko į Ispaniją remontuoti reikėjo pervaryti laivą. Jo padėjėjas per neapdairumą naujai atėjusiems jūrininkams rusams davė avansą. Šie laive nesirodė tris paras. Žinoma, kad ir tarp rusų, ukrainiečių būna labai padorių, inteligentiškų, alkoholiu nepiktnaudžiaujančių jūrininkų.

Prisimintas ir vienas atvejis su vokiečių kilmės mechaniku.

„Klausas visada prašydavosi pas mane į laivą, nes žinojo, kad aš jam leisiu pasiimti į reisą dėžę alaus. Po budėjimo jis išgerdavo alaus ir su juo niekada nebuvo jokių problemų“, – prisiminė J.Liepuonius.

Anot jo, pastarąjį dešimtmetį piktnaudžiavimas alkoholiu laivuose sparčiai mažėja. Prisideda ir daugelyje laivybos kompanijų diegiama nulinė alkoholio tolerancija.

„Ne tik jūrininkai, bet ir aš, kaip laivo kapitonas, ateidamas į laivą privalau pasirašyti garbės deklaraciją, kad neturiu polinkio į alkoholį, narkotikus. Kai kuriose kompanijose netgi atliekami specialūs kepenų tyrimai, kad būtų apsisaugoma nuo priklausomybę turinčių jūrininkų“, – teigė J.Liepuonius.

Savo praktikoje J.Liepuonius teigė du kartus susidūręs su jūrininkais, kurie vartojo narkotikus. Abiem atvejais juos teko išsiųsti iš laivo.

Buvo ir toks atvejis, kai vienas mechanikas vos ne kasdien rašydavo raportus apie kitus įgulos narius. Kai jų susikaupė krūva, teko atsisveikinti su mechaniku, paaiškinus, kad jį vieną lengviau atleisti nei būrį jūrininkų.

Laivuose nebetoleruoja ir rūkorių

J.Liepuoniaus vertinimu, mūsų laikais laivuose dažnesni būna nacionaliniai konfliktai. Jie kyla dėl pačių įvairiausių ir netikėčiausių dalykų.

Viename iš laivų, kuriam jis vadovavo, susiginčijo įgulos nariai vokiečiai ir rumunai. Pastarieji priekaištavo vokiečiams, kad šie per Antrąjį pasaulinį karą palikę žūti prie Staliningrado sąjungininkų rumunų divizijas. Paaiškėjo, kad vieno rumunų jūrininko senelis kariavo ir žuvo prie Staliningrado.

Kitame laive kapitonas susidūrė su atveju, kai jūrininkai nenorėjo klausyti vyriausiojo mechaniko, nes šis pagal jų kastą esąs žemesnio rango. Tokie atvejai dažnesni tarp Indijos, Šri lankos, Pakistano jūrininkų.

Jūrų teisę Lietuvos jūreivystės akademijos klausytojams dėstantis J.Liepuonius specialiai dėmėjosi nacionalinių konfliktų atvejais laivuose. Pastaraisiais metais buvo du išskirtiniai atvejai, kai viename laive susimušė Malaizijos ir Indijos jūreivių įgulos. Kol vyko muštynės, laivas užplaukė ant rifo. Kitame laive mušėsi filipiniečiai ir lenkai. Muštynės buvo aršios, su aukomis.

Kai kuriuose jūriniuose puslapiuose, pavyzdžiui „Maritimeolympiad.com“, pateikiamos rekomendacijos, kaip gesinti konfliktus tarp jūrininkų.

Išskirtiniai jūrininkai laivuose būna rumunai. Jiems būdingas polinkis į kontrabandą – nelegalią prekybą cigaretėmis, alkoholiu, kitomis prekėmis. J.Liepuonius prisiminė, kai vienas rumunas, JAV prisipirkęs cigarečių po 7 JAV dolerius už pakelį, sugebėjo parduoti Brazilijoje po 35–40 JAV dolerių.

Kontrabandininkai ne mažiau pavojingi nei narkomanai, nes į laivą gali atsinešti ir narkotikų. Europos šalyse jau įvedama sistema, kad jūrininkai į laivą galėtų pasiimti apibrėžtą kiekį cigarečių. Taip pat daugėja laivų, kuriuose rūkantys jūrininkai iš viso nepageidaujami. Rūkymas laivuose laikomas ne ką mažesne bėda nei alkoholis. Tačiau tiesiogiai uždrausti jūrininkams rūkyti nesiryžtama, nes tai būtų žmogaus teisių pažeidimas. Atranka gali būti vykdoma į tanklaivius, balkerinius ir pavojingus krovinius gabenančius laivus.

Rašyti komentarą
Komentarai (31)

От работников Мельнраге дедушке

Андрей я очень рад за вас и вашу семью,дай вам бог здоровья и вашим сыновьям. А лучше идите 100 грамм горилки накатите и не хамите здесь, а лучше на досуге статью перечитайте,может смысл поймете. Взяли уважаемого человека охаяли,он вам что, дорогу перешел? Так что 100 грамм, для дома для семьи!

Шагаут вам

Ненадо вам все это какой вы можете дать пример сейчас, наверно сами также шагали по стойке смирно, тока лямку ненадо тянуть, правильно сказал внучек погоны не жмут, зачем писать про лучшего солиста большого когда сами даже не в малом, тогда вы может и пели но вот скакать по головам ненадо, будьте мудрее коли голова седая или все никак неотпускает да? Я нигде нискем нешагал я просто работаю а незарабатываю. И делаю свое дело и еслиб все просто работали а не переводили на личности где это просто неуместно. У меня есть кто мне дает нужные слова которые для меня важны, кто вы такой чтоб мне давать советы или учить о жизни, что касается работы естественно я наматаю на ус, но личныму учите своих. Есть для этого семья у каждого такого парня где Отец, мать, Дядя, Дед даст воспитание и чужой дяДя ненужен.

vnucku

".. как нам молодым когда с такими нам надо работать на судне и если уже так неповезло? Также есть и молодые такие." Вьюноша!Так.. Прогоните вы( молодые) стариков типа Лепулёниса !! И , будет вам ,молодым "счасьЕ"!!Ведь, реально смешно, когда на "празникЕ моря" ..шагаЮт старые литовцы моКряки-капитонаСЫ (пердуны) А, впереди их "гордо шагает" молоденький малТчик с ..розовым галстуком на ..шее.ЭТО НОРМАльНО было? Или, с розовым галстуком- Вы сами там..были??:))
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS