Motorlaivių statybos pradžia Klaipėdoje | kl.lt

MOTORLAIVIŲ STATYBOS PRADŽIA KLAIPĖDOJE

XIX. ir XX a. pradžioje, kai vyko perėjimas nuo burlaivių prie garlaivių ir motorlaivių, tarsi pagreitėjo ir jūrinio gyvenimo tempas.

Mėmelyje nyko statyklos

XX a. laivų statyba Mėmelyje (Klaipėdoje) ryškiausiai susijusi su Paulio Vilio Lindenau veikla. Galbūt tai nutiesė tarsi laivų remonto ir statybos tiltą iš šio amžiaus pradžios miesto į šio amžiaus pabaigos ir XXI a. pradžios Klaipėdą, kur laivų statybai ir remontui yra skirta nemažai vietos.

Sugrįžkime į XIX a. pabaigą. Po ryškios burlaivių statybos eros anuometiniame Mėmelyje atslinko ir šiek tiek pilkokas garlaivių statybos laikas. Pripažįstama, kad Klaipėdoje su garlaivių statybos pradžia buvo gerokai pavėluota.

XIX a. pabaiga buvo tas laikas, kai burlaiviai jau nebebuvo gaminami, garlaivių, ypač didelių, statyba buvo titaniškas darbas. Apie šiandien visur paplitusius dyzelinius laivų variklius dar nebuvo ir kalbos, nors pirmieji tokie varikliai sukurti kaip tik XIX a. pabaigoje – 1890 m.

Pirmieji laivai su dyzeline-elektrine transmisija pasirodė 1903 m. Tai buvo rusų laivas "Vandal" ir prancūzų "Petite-Pierre". Iki šio nesutariama, kuris iš jų yra pirmasis motorinis laivas su dyzeliniu varikliu.

Galima daryti prielaidą, kad motorinių laivų statybos pradžia į Klaipėdą atslinko gerokai vėliau. Ji nebuvo itin sėkminga. XX a. pradžioje Klaipėdoje nebuvo daug laivų. Pavyzdžiui, 1899 m. fiksuota, kad likęs vienintelis burlaivis – barkas "Ekspress".

Apie kokius nors garlaivius ar motorinius laivus iš viso nekalbama, nes Klaipėdos laivų statytojai didesnių garlaivių ir nepastatė. Statytojų nebuvo daug. Dalis jų, stokojant užsakymų, turėjo užsidaryti. 1898 m. Klaipėdoje minimos trys, o 1906 m. – dvi laivų statyklos.

Rezultatas: prieškariu Klaipėdoje pastatytas didžiausias motorinis laivas "Helgoland". "Klaipedosmuzikinis.lt" nuotr.

Statė motorinius laivus

Žinomiausia su Hamburgo finansine parama įkurta "Klaipėdos laivų dailidžių kooperatinė bendrovė" ("Memeler Schiffszimmerer Genossenschaft"). Ji buvo įsikūrusi Dangės upės žiočių kairėje pusėje, šalia piliavietės.

Šią statyklą 1918 m. ir perėmė į Klaipėdą atvykęs laivų statybos inžinierius P.V.Lindenau. 1919 m. jis įkūrė savo laivų statyklą, pavadintą "Schiffswerft Memel Lindenau&Cie., Eizen- und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei" ("Klaipėdos laivų statykla Lindenau &Cie - Geležinių ir medinių laivų statyba, mašinų fabrikas ir liejykla").

Sovietmetis: senasis elingas ir buvusios Lindenau laivų statyklos pastatai apie 1975 m. "Klaipedosmuzikinis.lt" nuotr.

Laivai buvo pradėti statyti ne iš karto. 1920 m. čia pastatyta liejykla, kalvė, stalių dirbtuvės, elektros jėgainė, montavimo halė, laivų statybos halė ir kiti įrenginiai.

P.V.Lindenau laivų statykla jau statė ne tik garlaivius, bet ir motorinius laivus.

P.V.Lindenau laivų statykla jau statė ne tik garlaivius, bet ir motorinius laivus.

1922 m. rudenį Hamburgo laivininkystės bendrovės "Hapag" užsakymu P.V.Lindenau laivų statykloje nuleistas pirmasis Klaipėdoje pastatytas plieninis jūrinis laivas – 69 m ilgio krovininis garlaivis "Cattaro".

Liko ryškus paveldas

Ši statykla Klaipėdoje liko ir po 1923 m., kai Klaipėdos kraštas buvo perduotas Lietuvai.

1922–1945 m. P.V.Lindenau laivų statykloje pastatyta daugiau kaip 80 įvairaus tipo laivų, plaukiojančių dokų ir uosto kranų. Buvo surenkami autobusai ir lėktuvai.

1939 m. pastatytas didžiausias keleivinis laivas "Helgoland". Jis galėjo gabenti 2 000 keleivių. Laivas plaukė varomas elektros turbinų. Jo ilgis siekė 106 m, o plotis – 13 m. Statybos kaina – 4 mln. litų.

Kūryba: senajame elinge Klaipėdos muzikinis teatras pristatė operą "Skrajojantis olandas". "Klaipedosmuzikinis.lt" nuotr.

 

Šio laivo likimas tragiškas. Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, Vokietijos Kukshafeno uoste jis buvo naudojamas kaip bendrabutis. 1946 m. jame kilo gaisras. Ir nors 1947 m. laivas buvo sutvarkytas, plaukiojo jis nebeilgai.1948 m. britai į "Helgoland" sukrovė hitlerininkų nespėto panaudoti cheminio ginklo atsargas ir kartu su šiuo pavojingu kroviniu laivą nuskandino Šiaurės jūroje.

Sovietmečiu buvusioje P.V.Lindenau laivų statykloje buvo įkurta Klaipėdos bandomoji laivų remonto įmonė, po nepriklausomybės atkūrimo pavadinta "Klaipėdos laivų remonto" bendrove.

Iš P.V.Lindenau laivų statyklos iki mūsų dienų yra išlikę ne tik pastatų, įrenginių, bet ir senasis elingas, kuris yra laikomas vienu ryškiausių jūrinio paveldo ženklų Baltijos jūros pakrantėje. Jo reikšmė ypač suspindėjo, kai Klaipėdos muzikinis teatras senajame elinge ėmėsi kurti pasaulinio lygio operas.


Publikacija parengta įgyvendinant Klaipėdos miesto savivaldybės iš dalies finansuojamą 2022 m. kultūros ir meno sričių projektą "Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos 100-metis – atverti jūrų vartai į pasaulį", skirtą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS