Neįžvelgė tyčinio bendrovės bankroto | kl.lt

NEĮŽVELGĖ TYČINIO BENDROVĖS BANKROTO

Klaipėdoje palyginti dar gerai prisimenamas 2021 m. incidentas, kai uoste prie krantinės nuskendo žemsiurbė "Sunland".

Klaipėdoje žinoma žemsiurbė

Tuo metu ji, kaip teigta žiniasklaidoje, priklausė bendrovei "Oloris", kuri šiuo metu yra bankrutuojanti.

Žemsiurbė "Sunland" į nedidelį incidentą Klaipėdos uoste buvo patekusi ir 2017 m. liepą, kai plaukdama pro šalį kliudė ir apgadino karo laivą "Sėlis".

Šiuo metu žemsiurbė "Sunland" nebepriklauso bendrovei "Oloris". Vienintelį buvusį "Oloris" turtą – laivą "Sunland" valdo įmonė "Sunland Limited".

Kai "Oloris" 2014 m. pirko žemsiurbę "Sunland", sandorį finansavo "Sunland Limited". Ji mokėjo per 61 tūkst. eurų.

2021 m. bendrovei "Sunland Limited" laivas "Sunland" buvo perduotas už 37 tūkst. eurų skolą. Net ir po šio sandorio "Oloris" liko jai skolingas per 20 tūkst. eurų.

Pati žemsiurbė iki 2019 m. lapkričio buvo naudojama įvairiems darbams Rygos uoste. Nuo 2019 m. gruodžio ji laikyta Klaipėdos uoste.

Pinigai: dėl "Sunland" žemkasės laikymo Klaipėdoje Uosto direkcijai liko skolos. KVJUD nuotr.

Neįžvelgė tyčinio bankroto

Iš dalies ir dėl žemsiurbės "peršokimo" iš vieno juridinio asmens kitam vyksta ginčas teismuose. Vienas iš "Oloris" kreditorių bando įrodyti, kad bankroto byla šiai bendrovei buvusi iškelta tyčia kaip tik ir dėl siekio transformuoti laivą iš vieno juridinio asmens kitam.

Žemsiurbė buvo vienintelis realiai apčiuopiamas bendrovės "Oloris" turtas.

Nei Klaipėdos apygardos teismas 2022 m. spalio 19 d., nei Lietuvos apeliacinis teismas 2022 m. gruodžio 15 d. bendrovės "Oloris" bankroto proceso nelaiko tyčiniu. Iš jos finansinės veiklos ataskaitų jau 2020 m. pabaigoje matėsi, kad bendrovė esanti nemoki. Turto buvę dvigubai mažiau nei finansinių įsipareigojimų.

Bankrutuojančios bendrovės "Oloris" administratoriaus bendrovės "Bankroteka" atstovai aiškino, kad dėl laivo "Sunland" pardavimo bendrovei "Sunland Limited" pretenzijų nebuvę. Pagrindinis sandorio tikslas buvęs išsaugoti laivą.

Incidentas: žemkasė "Sunland" nuskendo Klaipėdos uoste stovėdama prie krantinės. KVJUD nuotr.

Nukentėjo Klaipėdos uostas

Bendrovės "Oloris" byloje suinteresuotu asmeniu yra ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija.

Ji prašė "Oloris" bankrotą pripažinti tyčiniu, nes bendrovė jau nuo 2015 m. dirbusi nuostolingai. Neva buvo mažinama kreditorių galimybė ateityje tenkinti jų reikalavimą. Kai pagaliau buvusi iškelta bankroto byla ir prieita iki kreditorių reikalavimų vykdymo, nebelikę turto.

Uosto direkcija turėjo privilegijuotą pirmumo teisę gauti lėšų už parduotą žemkasę "Sunland".

Uosto direkcija laikosi nuostatos, kad "Oloris", 2021 m. kovo 1 d. sudarydamas žemsiurbės "Sunland" pirkimo–pardavimo sutartį, kurios pagrindu buvo įskaitytas "Sunland Limited" finansinis reikalavimas perduoti jai žemsiurbę, pažeidė atsiskaitymo grynaisiais ir negrynaisiais pinigais eiliškumą, o kartu ir Uosto direkcijos teises.

Pagal galiojančią tvarką, Uosto direkcija turėjo privilegijuotą pirmumo teisę gauti lėšų už parduotą žemkasę "Sunland". Skola Uosto direkcijai buvo susidariusi už pačios žemsiurbės laikymo Klaipėdos uoste rinkliavą, taip pat už žalą dėl taršos, kai ši nuskendo uoste prie krantinės.

Pagal pirkimo–pardavimo sutartį perleidus žemkasę "Sunland" bendrovei "Sunland Limited", buvusi "Sunland" savininkė "Oloris" pinigų negavo. Todėl ji ne tik su Uosto direkcija, bet ir su kitais skolininkais neatsiskaitė.

Teismai patarė bylinėtis

Klaipėdos apygardos teismas 2022 m. spalio 19 d. nutartyje konstatavo, kad byloje nėra duomenų, jog "Oloris" vadovai netinkamai valdė bendrovę ir tyčia ją atvedė iki bankroto.

Teismo vertinimu, jei yra pretenzijų dėl žemsiurbės "Sunland" pardavimo, kai visa suma buvo įskaityta vienam kreditoriui, asmenys gali kreiptis į teismą ir ginčyti šį sandorį.

Tokią poziciją pareiškė ir Lietuvos apeliacinis teismas, kuris patarė bylinėtis dėl žemsiurbės "Sunland" sandorio pripažinimo neteisėtu.

Pats ginčytinas teiginys dėl laivo pardavimo, tiek Klaipėdos apygardos teismo, tiek Lietuvos apeliacinio teismo vertinimu, nesąs pagrindas bendrovės "Oloris" bankrotą pripažinti tyčiniu.

Kreditoriai turėjo pretenzijų ir dėl bendrovėje "Oloris" neva netinkamai arba netgi sąmoningai neteisingai vykdytos buhalterinės apskaitos. Tuo pat metu bankroto administratoriaus atstovas tikino, kad 2019 ir 2020 m. "Oloris" iš viso jokių sandorių nevykdė.

Nepaisant laivo perleidimo, pretenzijų dėl buhalterinės apskaitos, tyčinio bankroto "Oloris" veikloje neįžvelgė ir Lietuvos apeliacinis teismas. Esą nėra priežastinio ryšio tarp blogo bendrovės valdymo ir jos nemokumo. Arba neįrodoma, kad bendrovė buvo sąmoningai blogai valdyta tam, kad iš esmės blogėtų jos padėtis. Kai to nėra, negalima teigti, kad bendrovė buvusi tyčia privesta prie bankroto.

Šioje byloje galutinis taškas dar nepadėtas. Galbūt bus teikiami skundai dėl tyčinio bankroto? O gal prasidės ir bylinėjimosi procesas dėl žemsiurbės "Sunland" sandorio pripažinimo neteisėtu?

Rašyti komentarą
Komentarai (6)

>cha

ale bet tačiau per tą geldą kuri laika dar galima plaut pienionsus. Todėl ir žaidžia

Ir neizvelgs!

Sitiek tukstanciu "feniksu",nunesusiu zmoniu pinigus,nemate - tai dabar jau velu tiketis praregejimo.

cha.... prapis.......o visa zvejybiny , pramoniny ,

krovininy laivyna ..dabar kaip kate su pusle zaidzia su ta supuvusia kiaura per visus galus tris kart nuskendusia gelda... neva nori issaugot ,,,,, laiva,,,,,
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS