Tarptautiniams reikalavimams atitinkančią karininkų kvalifikaciją šalyje padeda kelti instruktoriai iš Vakarų valstybių
Ne per seniausiai Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje šešiolikai geriausių Lietuvos karininkų įteikti pažymėjimai, suteikiantys kuopos vado (bataliono štabo karininko kvalifikaciją) ir baigimo ženklai. Jie baigė intensyvius penkių mėnesių kapitonų kursus, kuriuose instruktoriai iš Vakarų valstybių, Baltijos gynybos koledžą baigę karininkai anglų kalba dėstė kuopos, bataliono ir brigados taktiką, daug kitų bendro pobūdžio paskaitų.
Kapitonų kursai - reikšmingas įvykis Lietuvos kariuomenėje. Pirmą kartą per jos gyvavimo laikotarpį kvalifikaciją gali kelti ir aukštas pareigas užimantys karininkai. Nei kaimyninėse, nei Vidurio ir Rytų Europos valstybėse tokių kursų kol kas nėra. Reikėjo parengti NATO standartus atitinkančią programą, materialinę bazę. Karo akademijos vadovas pulkininkas Algis Vaičeliūnas neslepia, kad Kapitonų kursų rūpesčių ir atsakomybės naštą su juo nuoširdžiai dalijosi vienas Vokietijos Federacinės Respublikos Drezdeno karo akademijos vadovų pulkininkas leitenantas Karlas Dyteris ERKESAS, jau beveik metus dirbantis Vilniuje patarėju karinio parengimo klausimais. Jis mielai sutiko pasidalyti savo įspūdžiais apie karininkų rengimą Lietuvoje su Kauno dienos žurnalistu.
- Kaip Jums, vokiečių karininkui, sekėsi mokyti lietuvių kolegas? Su kokiais sunkumais susidūrėte?
- Kapitonų kursų klausytojai atvyko iš pačių skirtingiausių krašto apsaugos sistemos padalinių - KASP, KAM, Karinių jūrų pajėgų, Jėgerių bataliono, Karo akademijos. Vieni buvo neseniai baigę Karo akademiją, kiti - visai jos nebaigę. Auditorija buvo gana marga, turinti nevienodą patirtį ir labai skirtingo lygio žinias. Todėl skaityti paskaitas pradėjau nuo labai elementarių dalykų, stengiausi kuo paprasčiau išdėstyti tiek taktiką, tiek bendruosius mokslus.
Antras sunkumas buvo tai, kad kursai vyko anglų kalba. Prie šito reikalavimo turėjo prisitaikyti visi - tiek dėstytojai, tiek klausytojai.
- Ar greitai pavyko pralaužti ledus?
- Gana greitai. Karo akademija sudarė puikias sąlygas studijoms - šiuolaikiškai įrengė auditorijas, parūpino daug mokomosios medžiagos. Antra vertus, Kapitonų kursų klausytojų motyvacija buvo gana stipri ir mes greitai pasiekėme tokį lygį, kad įvykdytume visus programoje numatytus reikalavimus. Tikrai džiugu prisiminti, kaip kasdien karininkai parodydavo vis gilesnes žinias ir tobulesnį profesinių dalykų suvokimą ir išmanymą.
- Kokių pagrindinių dalykų būtinai turėjo išmokti mūsų kariūnai?
- Pagrindinis dalykas kiekvienam karininkui yra taktika. Taigi ir mano uždavinys buvo išmokyti karininkus įvairių lygių taktikos. Pradėjome nuo kuopos. Karininkai kuopos vado pareigoms buvo rengiami 6 savaites. Po to perėjome prie sudėtingesnio - bataliono lygio. Šio kurso metu karininkai išmoko vertinti situaciją iš bataliono vado ir štabo karininko pozicijų bei vykdyti visas bataliono štabo užduotis. Vadams buvo dėstomos visos sudėtinės mūšio dalys - puolimas, gynyba ir kt. Vėliau visi šie išvardyti dalykai buvo dėstomi brigados lygio mokymuose.
Tarptautinio saugumo žemėlapyje mes matome įvairių organizacijų ir valstybių bendrijų sąveiką. Nėra atskirų nacionalinio saugumo kelių. Šiuolaikinis karininkas savo mąstymą ir veiksmus privalo priderinti prie tarptautinio saugumo struktūrų reikalavimų. Tik taip jis gali atstovauti ir skleisti savo šalies nacionalinius interesus. Būtent su tokiomis nuostatomis jis gali sėkmingai dirbti tarptautiniuose štabuose.
Vadovaujantis šia filosofija, buvo parengta bendrųjų mokslų programa. Ją baigę karininkai pradėjo geriau suvokti tarptautinę saugumo sistemą, tarpvalstybinių konfliktų priežastis, ginkluotųjų pajėgų vaidmenį nacionalinio saugumo sistemoje. Kursų klausytojai taip pat susipažino su NATO, Jungtinių tautų, ESBO organizacine struktūra, įgijo tarptautinės teisės žinių, pagilino vadovavimo įgūdžius.
- Bet teorija be praktikos - tik pusė darbo..
- Teorines žinias, kurias karininkai gauna auditorijose, iš tiesų būtina pritaikyti realioje vietovėje. Tam tikslui programoje buvo numatytos septynios skirtingų praktinių užsiėmimų rūšys. Mokymai vyko pačiuose įvairiausiuose Lietuvos regionuose, skirtingose geografinėse platumose - miškuose, lygumose, jūros pakrantėje. Į pratybas karininkai išvykdavo 3-5 dienoms. Čia jie išmoko, kaip realioje vietovėje mūšio metu išdėstyti skirtingus dalinius, priimti taktinius sprendimus, formuluoti užduotis vykdant kuopų ir batalionų vadų pareigas. Be to, štabo darbo organizavimo įgūdžius labai padėjo ugdyti užsiėmimai Nemenčinės mokymo centre prie taktikos treniruoklių.
Pratybos prie taktikos treniruoklių Vokietijos kariuomenėje yra neatskiriama mokymo dalis, kuri taikoma daugelyje Bundesvero dalinių. Anksčiausiai, maždaug prieš aštuonerius metus, tokie treniruokliai atsirado mano pagrindinėje darbovietėje - Drezdeno karininkų mokykloje. Kompiuterizuota taktinių pratybų vedimo, užduočių formulavimo ir vertinimo sistema duoda labai gerų mokymo rezultatų. Be to, ji apolitiška, nepaperkama ir sąžininga. Tokius kompiuterinius taktikos treniruoklius, kiek žinau, greitu laiku numatoma įdiegti ir Lietuvos karo akademijoje. Ji bus vienintelė Vidurio ir Rytų Europoje turinti tokią sistemą.
- Ir vis dėlto karininkų rengimo sistema Lietuvos kariuomenėje ir Bundesvere, matyt, kol kas yra gana skirtinga.
- Tiek Vokietijoje, tiek Lietuvoje yra labai vertinamas karių universitetinis išsilavinimas. Mes siekiam to paties rezultato: kad kiekvienas karys būtų išsilavinęs ir savo tarnybą atliktų profesionaliai.
Kapitonų kursuose padėjome gerus pagrindus solidžiam karininkų rengimui.
Manau, kad visi Lietuvos karininkai, prieš tapdami kuopų vadais, turėtų baigti šiuos kursus. Tai puiki galimybė išmokti bendradarbiauti tarptautinėje aplinkoje, pasirengti studijuoti tarptautiniuose koledžuose. Lietuva yra vienintelė Rytų Europos valstybė, kurioje Kapitonų kursuose dėstoma anglų kalba. Tai atveria duris į tarptautinį mokymo pasaulį. Čia gali ir dėstyti, ir mokytis bet kurios pasaulio valstybės karininkas.
Bendradarbiavimas tarptautiniu mastu yra labai svarbus. Taip yra suvienodinamas NATO ir kitų valstybių mokymo procesas. Šie kursai padėjo Lietuvos karo akademijai įvykdyti visus NATO standartus ir reikalavimus.
Naujausi komentarai