Įstrigo Lietuvos jūrininkai Pereiti į pagrindinį turinį

Įstrigo Lietuvos jūrininkai

2003-09-19 09:00

PASIJUTO ĮKAITAIS

Įstrigo Lietuvos jūrininkai

Jau antrą mėnesį 32 jūrininkai žvejai iš Lietuvos įstrigo Rusijos ir Ispanijos firmai „Delmar International S.A“ priklausančiame laive „Navigator“, kuris stovi Mauritanijos Nuadibu uosto išoriniame reide. Kadangi „Navigator“ ryšių įranga neleidžiama naudotis, jūrininkai į „Klaipėdos“ redakciją atsiuntė laišką iš kito laivo. Jie guodžiasi, kad gyvenimo sąlygos laive yra blogos, trūksta vandens ir maisto. Jūrininkų teigimu, pagal kontraktą laivo savininkas turi atsiskaityti su įgula ir išsiųsti ją į namus, tačiau to nedaro. Įgula, rašoma jūrininkų kreipimesi, jaučiasi tarsi įkaitai.

Jūrininkai susirgo

Panašų laišką „Navigator“ jūrininkai išsiuntė ir į tarptautinės jūrininkų profsąjungos (ITF) būstinę Londone bei į Lietuvoje esančią ITF atstovybę. Šiame laiške, kurį pasirašė 39 jūrininkai, teigiama, kad laivas Mauritanijoje įstrigo sugedus pagrindiniam varikliui. Jūrininkai teigia, kad dėl variklio gedimo jie nekalti. Tokią išvadą padariusi laivų serviso firma MAK.

ITF inspektoriams jūrininkai skundėsi, kad laive gyventi sunku, nes jame neveikia oro kondicionavimo sistema. Todėl iš dviviečių į keturvietes perdirbtose kajutėse karštis būna daugiau kaip 35 laipsni.

Vandens atsargos laive nedidelės, o vandens nudruskinimo, mineralizavimo ir dezinfekavimo sistemos neveikia. Turimas vanduo taupomas, išduodamas tris kartus per dieną kartu su maistu, o drabužių ir patalynė skalbiami kas 25 paras.

Dėl blogų sąlygų laive prasidėjo žarnyno susirgimai, odos išbėrimai. Laive nėra specialių patalpų sergantiems. Teigiama, jog baigiasi ir pagrindiniai maisto produktai, o laivo savininkas naujų nepristato. Jūrininkai skundžiasi, kad maždaug mėnesį jau negauna daržovių ir vaisių. Už avarinį laivo stovėjimo laiką „Navigator“ jūrininkams skaičiuojamas 5 JAV dolerių per parą pajus. Dėl šios ir kitų priežasčių įgulos narių nervai įtempti.

ITF inspektorius Lietuvoje Andrejus Černovas padėtį įvertino kaip sudėtingą. Ją sunkina tai, kad laivas stovi prie Afrikos valstybės krantų, o Nuadibu uostas garsėja daugybe jame paliktų laivų. Šiame uoste areštuoti laivą praktiškai neįmanoma. A.Černovas teigė, kad ITF biuro Londone atstovai pažadėjo, kad į laivą nusiųs gydytoją, kuris įvertintų jūrininkų sveikatos būklę.

Kontraktai nesibaigė

Didžiajame žvejybos traleryje šaldytuve „Navigator“ yra 47 žmonių įgula. Didžioji dauguma - 32 iš Lietuvos, kiti iš Rusijos, Ukrainos. Laivo kapitonas klaipėdietis Viktoras Safonovas. Iš Lietuvos jūrininkus į „Navigator“ reisą surinko Klaipėdoje veikianti jūrininkų įdarbinimo kompanija „Pelorus maritime service“, kuriai vadovauja Eugenijus Petrovas. Vienas iš jos savininkų Vladimiras Butkevičius yra ir laivo „Navigator“ savininko „Delmar International S.A“ atstovas.

Pasak E.Petrovo, jūrininkai iš Klaipėdos į laivą „Navigator“ buvo išsiųsti balandžio 4 dieną penkiems mėnesiams su galimybe pratęsti kontraktą dar mėnesį. Kontraktas su jūrininkais baigsis spalio 4 dieną.

E.Petrovas teigė, jog jie taip pat yra suinteresuoti, kad jų siųstiems jūrininkams būtų sumokėta už darbą ir juos laivo savininkas parskraidintų į namus. Per mėnesį jūrininkai vidutiniškai turėjo uždirbti po 900 JAV dolerių. E.Petrovo teigimu, „Navigator“ jūrininkų žmonos jau nuo rugsėjo pradžios vis klausinėja, kada bus gražinti vyrai. E.Petrovas tikisi, kad iki kontrakto pabaigos tai bus padaryta. Jūrininkų įdarbinimo kompanija „Pelorus maritime service“ į toje pačioje Mauritanijos zonoje žvejojančius „Delmar International S.A“ laivus „Nordic“ ir „Pollar One“ yra išsiuntusi dar 8 jūrininkus. Su šiais laivais, pasak E.Petrovo, jokių problemų nėra.

Laiške jūrininkai minėjo, kad 42 įgulos nariai parašė pareiškimus, kad pirma laiko būtų nutraukti jų kontraktai, savininkas su jais atsiskaitytų ir išsiųstų į namus. Taip pat jūrininkai teigia, kad trijų įgulos narių kontraktai jau yra pasibaigę.

E.Petrovo nuomone, šioje istorijoje yra ir laivo savininko kaltės, kuris įgulai teikia nepakankamai informacijos apie tai, ką toliau ketina daryti su laivu.

Temps į Ispaniją

Laivo savininko atstovas V.Butkevičius sakė, kad iki pagrindinio laivo veleno gedimo, kurio keitimas kainuotų apie pusę milijono JAV dolerių, laivas žvejojo Mauritanijos zonoje. Žvejyba nebuvo itin gera, nes ten daug laivų. Parduoti sugautas žuvis taip pat nepavyksta, nes Afrikos valstybėse, kur būdavo parduodamas laimikis, neramu.

V.Butkevičius teigė kalbėjęsis su „Navigator“ savininko „Delmar International S.A“ firmos direktoriumi, kuris pažadėjo, kad rugsėjo pabaigoje laivas bus tempiamas remontuoti į Ispanijos Las Palmo uostą, iš kur jūrininkai bus išskraidinti į namus. Pertempimas gali trukti apie penkias paras.

Dar gegužę laive „Navigator“ lankęsis V.Butkevičius, anksčiau dirbęs panašaus tipo laivuose kapitonu, teigė, kad jūrininkų kreipimesi į ITF išdėstyta ir dalis netiesos. Pasak jo, laivas projektuotas Olandijoje ir pritaikytas dirbti ir gyventi jame 47 žmonėms. Laivas, anot V.Butkevičiaus, sutvarkytas pagal Europos standartus, pernai gruodį remontuotas, tam panaudojus 700 tūkst. JAV dolerių. Dėl maisto produktų stokos, V.Butkevičiaus teigimu, taip pat parašyta netiesa. Jūrininkai nebadauja. B.Butkevi-čiaus nuomone, vienokių ar kitokių problemų laivui stovint su sugedusiu varikliu visada kyla, tačiau savininkas jas stengiasi spręsti.

Teigiama, jog didžiausia problema, kodėl nepatenkinti jūrininkai, - pinigai. Laivo savininkas mano, kad pagrindinis variklis sugedo dėl įgulos mechanikų kaltės. Įgulos nariai su tuo nesutinka, vyksta ginčas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų