SOS iš Mauritanijos
Laivas virto tikra pirtimi
Net 32 jūrininkai iš Lietuvos jau antras mėnuo yra įstrigę Rusijos ir Ispanijos firmai „Delmar International S.A“ priklausančiame laive „Navigator“, kuris stovi Mauritanijos Nuadibu uoste. Apie tai „Klaipėda“ rašė praėjusį penktadienį.
Vakar, kai kurie laikraščiai paskelbė, kad Mauritanijoje įstrigusiems jūrininkams pagaliau atgabenta gėlo vandens ir maisto. „Klaipėdos“ redakcija gavo „Navigator“ įgulos siųstą laišką, kur jūrininkai piktinasi į Mauritaniją juos išsiuntusia Klaipėdoje veikiančia jūrininkų įdarbinimo kompanija „Pelorus maritime service“ ir laivo savininkais.
Jūrininkai teigia, kad po to, kai jie išsiuntė laiškus tarptautinei jūrininkų sąjungai (ITF) ir Seimo nariui Vaclovui Stankevičiui, padėtis nepasikeitė, išskyrus tai, kad laivas aprūpintas gėlu vandeniu. Tačiau vanduo atgabentas tik po to, kai laivo kapitonas savininkui pranešė, jog kreipsis į Nuadibu uosto sanitarinę tarnybą. Ir atgabenus vandenį jį naudoti pavojinga, nes vanduo supiltas į neišvalytus tankus, kur, kaip teigiama įgulos narių laiške, daug mikrobų. Jūrininkai skundėsi tuo, kad maisto produktai baigiasi, o naujų kol kas neatgabenta.
Laiške taip pat piktintasi įdarbinimo kompanija „Pelorus maritime service“. Prieš išsiunčiant jūrininkus į laivą „Navigator“ iš pirmos partijos (15 žmonių), kuri išskraidinta balandžio pradžioje, paimta po 200 JAV dolerių komisinių, iš antros partijos, kai gegužės 31 dieną buvo išskraidinti 22 jūrininkai, paimta po 700 litų. Kai pirmuosius jūrininkus atgabeno į laivą Las Palme, jis stovėjo remontuojamas. Tuo metu, kaip teigia jūrininkai, laive lankėsi ir vienas iš „Pelorus maritime service“ savininkų Vladimiras Butkevičius. Jis matė, kad laivas remontuojamas ir negali žūklauti, tačiau tai nesutrukdė grįžus į Klaipėdą surinkti grupę žmonių, pažadėti jiems „aukso kalnus“ ir, paėmus po 700 litų, išsiųsti į Las Palmą.
Vakar gautame laiške jūrininkai dar kartą akcentuoja, kad laive, kuris dabar sugedęs stovi Nuadibu uosto vidiniame reide, yra pragariškos sąlygos. Dieną oro temperatūra saulėje būna iki 48 laipsnių karščio, vandens temperatūra už borto - apie 30 laipsnių. Kondicionieriaus laive nėra, nes savininkams jūrininkų darbo sąlygos nerūpi. Nors laive yra numatyta kondicionavimo sistemos vieta, tačiau prieš siunčiant laivą į tropikų zoną tuo nepasirūpinta. Šiuo metu laive yra du sergantys žmonės. Jūrininkai baiminasi, kad gyvenant nežmoniškomis sąlygomis bet kuriuo momentu gali paaiškėti, kad ir kiti įgulos nariai jau serga. Laive nėra atskirų patalpų, kuriose galima laikyti sergančius žmones.
„Navigator“ jūrininkai užsimena ir apie laivo savininką, kuris praeityje turėjo kontroversiškų santykių su Klaipėdos uostu. Neva tai ta pati firma iš Maskvos, kuri keletą metų Klaipėdos uosto vidiniame reide laikė užmirštus laivus „Novator“ ir „Nadir“ su įgulos nariais. Buvęs laivas „Novator“ (dabar pavadintas į „Polar-one“) šiuo metu taip pat žvejoja Mauritanijos zonoje, o „Nadir“ vis dar stovi Klaipėdos uoste. Su įgulų nariais, kurie nesitraukė, kol savininkas su jais neatsiskaitė, keletą metų stovėję laivai šiurpino uosto tarnybas. Maistui virti jūrininkai semdavosi vandenį iš Kuršių marių, o žiemą ant laivo denio kūrendavo laužus, kad nesušaltų. Mauritanijoje įstrigusiems Lietuvos jūrininkams laužų kūrenti tikrai nereikės - jie laive kasdien jaučiasi lyg pirtyje.
„Navigator“ įgulos nariai apgailestauja, kad nėra jūrininkų sąjungos nariai, todėl ITF neskuba jiems padėti. Prisiminta ir tai, kad ITF skyriai Lietuvoje ir Rusijoje sugebėjo išreikalauti, kad dabartiniai „Navigator“ laivo savininkai atsiskaitytų su Klaipėdoje pamestų laivų „Nadir“ ir „Novator“ įgulų nariais.
Naujausi komentarai