Telefoniniams sukčiams – apynasris: tikrins ir blokuos siunčiamas žinutes | kl.lt

TELEFONINIAMS SUKČIAMS – APYNASRIS: TIKRINS IR BLOKUOS SIUNČIAMAS ŽINUTES

  • 2

Telefoninių sukčių žinučių jau nuo pirmadienio turi mažėti. Ryšių reguliavimo tarnyba įpareigojo mobiliojo ryšio operatorius laikytis tvarkos, kaip atpažinti, žymėti ir stabdyti sukčių siunčiamas trumpąsias žinutes.

Nuo šiol naudodami filtravimo priemones, operatoriai turės aptikti ir nuorodas į interneto puslapius bei įvertinti, ar jos nėra įtrauktos į Nacionalinio kibernetinio saugumo centro sudarytą juodąjį sąrašą. Jeigu nuoroda sąraše yra, tad ir tokios SMS žinutės bus blokuojamos.

Plačiau situaciją komentavo Ryšių reguliavimo tarnybos tarybos pirmininkė Jūratė Šovienė.

– Nuo kada sukčių žinučių turėtų nebelikti?

– Praeitą savaitę patvirtinome tvarką, pagal kurią operatorius įpareigojome ieškoti tokių žinučių, techninių priemonių pagalba ir jas daryti taip, kad nepasiektų vartotojų. Mes apibrėžiame rizikingas SMS. Kokie požymiai parodo, kad SMS yra rizikinga? Žinutės, kurios siunčiamos iš užsienio, kurios siunčiamos labai dideliais kiekiais, kurios siunčiamos pastoviai kelias paras iš eilės, kurios yra sugeneruotos programėlių.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

 

 

Operatoriai tose žinutėse, techninių priemonių pagalba, turi žiūrėti ar yra nuoroda į atitinkamus tinklalapius. Jeigu nuoroda yra, turi patikrinti, ar ji yra žalingų nuorodų sąraše. Tokį sąrašą sudaro Kibernetinio saugumo centras. Jeigu ta nuoroda yra žalingų nuorodų sąraše, tokia žinutė privalo būti blokuojama. Jeigu tokios nuorodos sąraše nėra, operatoriai turi įspėti vartotoją, kad galimai jūsų žinutė yra apsimestinė ir konsultuotis dėl tos nuorodos.

Pasitaiko tokių atvejų, kai žinutė yra siunčiama žinomos, garsios įmonės ar valstybės institucijos, tokios kaip Valstybinė mokesčių inspekcija, „Sodra“, policija. Visos šios institucijos ir įmonės turi bendradarbiauti ir pranešti operatoriams apie savo vardinių arba skaitinių žinučių požymius. Pagal tai operatoriai žinos, ar apie tokias žinutes reikia įspėti ar ne. Kiekviena dieną 2 tūkst. vartotojų bando prisijungti prie blokuotų nuorodų, suvesti ten savo asmens duomenis. Tai yra didžiuliai skaičiai, mes nuo praeitų metų vasaros keletą priemonių taikėme tiek dėl žinučių, tiek dėl skambučių. Nuo šių metų, ta kova dar labiau yra sustiprėjusi.

Įstatymas įsigaliojo nuo sausio pirmos, tačiau Ryšių reguliavimo tarnybos priimta tarka, kol suderinome su rinkos dalyviais, atsakingomis institucijomis, Policija, Kibernetinio saugumo centru, praeitą savaitę priėmėme. Tikėtis, kad nuo antradienio žinutės bus blokuojamos ir tikrai negausite, vargu, ar būtų galima. Reikia ir prisitaikyti, ir imtis tam tikrų priemonių, bet mes neturim laiko laukti, nes sukčiai nelaukia. Turime suskubti ir pradėti galvoti tiek apie vartotojus, tiek vartotojas turi būti budrus, neskubėti, stengtis turėti kritinį požiūrį ir jokiu būdu nesuvedinėti savo asmens duomenų gavęs žinutę ar skambutį, pulti pasakoti savo asmeninius dalykus.

„Tele2“ produkto vadovas Donatas Drakickas pasakė, kuo šis nutarimas yra ypatingas.

– Ar būtinai buvo reikalingas Ryšių reguliavimo tarnybos nurodymas mobiliojo ryšio operatoriams dėl melagingų žinučių blokavimo? Patys operatoriai nedarė, negalvoja blokuoti melagingų žinučių?

– Patys operatoriai dirba ties tuo ir dirbo iki šiol. Šis nutarimas yra ypatingas tuo, kad buvo leista naudoti automatines filtravimo priemones, tikrinti žinutės turinį ar yra kažkokia nuoroda. Tai ženkliai prisidės prie apsunkinimo sukčiams.

– Telefoniniai sukčiai įveikia net ir sunkiausias apsaugas.

– Taip, sukčiai nestovi vietoje. Naudoja naujausius įrankius, kurie atsiranda, tą patį dirbtinį intelektą generuoti žinučių tekstams, kažkokius įrankius skirtingoms nuorodoms generuoti. Čia yra nesibaigianti kova ir šis nutarimas nėra kažkokia panacėja, kuri padėtų išspręsti šią problemą, tačiau ženkliai prisidės prie to, kad operatoriams būtų lengviau tvarkytis su sukčiais.

– Kada pradėsite įgyvendinti nurodymą? Kitaip tariant, kada tų žinučių turėtų žymiai sumažėti?

– Manau, kad būtent mūsų klientai tikrai tų žinučių mažiau gauna. Šį nutarimą planuojame įgyvendinti per kelis artimiausius mėnesius. Vartotojai turėtų pajausti turbūt po poros mėnesių.

Rašyti komentarą
Komentarai (2)

vilnensis

Tai panašu į cenzūrą - kas už tai atsakys?

senas kavenskas

Nu tai dabar kai jau rėš- tai ir nurėš ! jei tikrai reikės pagalbos , parašysi , kad reikia - tai traktuos kaip ,,sukčiavimą"" ?

SUSIJUSIOS NAUJIENOS