Jūrininkai ir mokesčiai
Valdžia stumia laivyną iš Lietuvos
Vakar Lietuvos laivų savininkų asociacija ir trijų didžiausių Lietuvos laivybos kompanijų vadovai išplatino pareiškimą, kuriuo pasisakė prieš šalies laivyną diskriminuojantį valdžios požiūrį. Vyriausybė priėmė nutarimą dėl dalies komandiruočių pinigų apmokestinimo. Nutarime neatsižvelgiama į laivyno specifiką, žlugdomas šis verslas, verčiama Lietuvos laivus registruoti “pigios” vėliavos valstybėse, bloginamos laivyno privatizavimo sąlygos.
Šio Vyriausybės nutarimo esmė ta, kad komandiruotpinigiai, viršijantys 50 proc. atlyginimo dydį, apmokestinami gyventojų pajamų ir socialinio draudimo mokesčiais. Įdomu ir tai, kad šis nutarimas netaikomas biudžetinėms įstaigoms, kurių nuolatiniai pasivažinėjimai po užsienio šalis „semtis patirties“ labiausiai ir krenta į akis. Toks verslo ir biudžetininkų sudėliojimas į skirtingas lentynėles pažeidžia lygiateisiškumo principus. Nutarimas diskriminuoja ir mažiau uždirbančius privačių bendrovių darbuotojus, nes darbdaviui nebebus naudinga siųsti juos į užsienio komandiruotes kelti kvalifikaciją.
Laivyne Vyriausybės nutarimas dėl komandiruotpinigių apmokestinimo tiesiogiai kerta per kišenę tiek jūrininkams, tiek laivų savininkams. Laivų įgulų narių komandiruočių pinigai atlyginimus viršija 2-3 kartus. Tarptautiniais maršrutais plaukiojantys jūrininkai beveik visą darbo laiką forminami kaip esantys užsienio komandiruotėse. Nuo spalio 1 dienos, kai įsigalios Vyriausybės nutarimas dėl dalies dienpinigių apmokestinimo, laivybos kompanijų darbo užmokesčio dalis išaugs apie 10 procentų. Šiuo metu Lietuvos laivyno kompanijose darbo užmokesčiui skiriama apie 40 proc. visų išlaidų. Užsienio laivybos kompanijose įgulų išlaikymo išlaidos sudaro apie 42 proc.
Manoma, kad Lietuvoje apmokestinus dienpinigius darbo užmokesčio išlaidos laivybos kompanijose padidės iki 50 proc. Su tokiomis darbo užmokesčio išlaidomis Lietuvos laivynas nepajėgs konkuruoti su kitų šalių laivybos kompanijomis. Laivininkystės specifikos neįvertinantis Vyriausybės nutarimas paskatins 30 proc. didžiųjų Lietuvos laivininkystės bendrovės laivų skubiai pervesti į “pigių” vėliavų valstybių registrus. Su “pigiomis” vėliavomis pradėtų plaukioti ir visas Lietuvos registre esantis prekybos laivynas, jei to neribotų privatizavimo sąlygos. Net ir likus 70 proc. laivų Lietuvos laivybos registre egzistuoja pavojus, kad geriausi Lietuvos laivybos kompanijų jūrininkai pradės bėgti į užsienio laivyno kompanijas, kur bus didesni atlyginimai ir kur yra kvalifikuotų jūrininkų paklausa.
Priimti nutarimą dėl dalies komandiruočių išlaidų apmokestinimo Vyriausybę, kaip teigė finansų ministrė Dalia Grybauskaitė, paskatino kai kurių bendrovių, pirmiausia vežėjų automobiliais, piktnaudžiavimai. Paprastai vilkikų vairuotojai į darbą priimami pusei etato, o jų išvykos į užsienį forminamos kaip komandiruotės. Taip išvengiama didelės dalies mokesčių.
Laivybos kompanijų savininkai teigė, kad jie jūrininkams moka didelius atlyginimus, nes tai daryti verčia tarptautiniai jūriniai dokumentai. Jie nesupranta, kodėl norint prigriebti vieną piktnaudžiautoją Lietuvoje, kaip jau įprasta, per kojas kertama visiems, neatsižvelgiant į konkretaus verslo specifiką?
Naujausi komentarai