Klaipėdos uostas – Rusijos interesų įkaitas Pereiti į pagrindinį turinį

Klaipėdos uostas – Rusijos interesų įkaitas

2006-08-08 09:00

Klaipėdos uostas – Rusijos interesų įkaitas

Derybos tarp Lietuvos, Rusijos ir Baltarusijos atstovų dėl Baltarusijos krovinių gabenimo į Klaipėdos ir Kaliningrado uostus įgavo aštrų posūkį.

Atvirai pareikalauta, kad Lietuva dvigubai sumažintų geležinkelių tarifus Baltarusijos kroviniams į Kaliningrado sritį. Prieš dvi savaites Kaliningrade vykusiame susitikime Kaliningrado srities gubernatorius Georgijus Bosas Lietuvos delegacijos nariams įsakmiu tonu nurodė per 15 minučių priimti sprendimą du kartus sumažinti baltarusiškų krovinių gabenimo per Lietuvą į Kaliningradą geležinkelių tarifus.

Lietuvos delegacijai vadovavęs Susisiekimo ministerijos sekretorius Arvydas Vaitkus neturėjo įgaliojimų priimti kokius nors sprendimus. Todėl tuomet, kaip teigta Rusijos žiniasklaidoje, „Lietuvai buvo duotos dvi savaitės apsispręsti dėl geležinkelių tarifų Baltarusijos kroviniams į Kaliningradą“.

Rusijos informacinei agentūrai „Regnum“ G.Bosas pripažino, kad pareikalavo, jog geležinkelių tarifai Lietuvoje būtų sulyginti iki šių metų rugsėjo.

Šiandien Vilniuje prasidės trišalis Lietuvos, Baltarusijos ir Rusijos ekspertų susitikimas dėl galimybės suvienodinti tarifus baltarusiškiems kroviniams į Klaipėdos ir Kaliningrado uostus. Turėtų paaiškėti, ar Lietuva priims reikalavimus.

A.Vaitkus teigė, kad Lietuvoje buvo svarstyta mažinti Baltarusijos trąšų tranzitą. Tačiau tai turėtų būti daroma derybomis ieškant abipusės naudos, o ne bandant primesti savo nuomonę.

Kalbama apie tai, kad į Kaliningradą gabenami Baltarusijos kroviniai per metus sudarytų apie milijoną tonų. Ar tiems kroviniams pasukus į Kaliningradą jų netektų Klaipėdos uostas? Šiandien to niekas negali pasakyti.

Baltarusijos trąšas Klaipėdos uoste šiemet krauna KLASCO ir Birių krovinių terminalo bendrovė. Pagal sutartį, kurios terminas apima šiuos metus nuo balandžio 1 iki gruodžio 31 dienos, numatyta, kad kiekviena iš šių krovos kompanijų kraus po 700 tūkstančių tonų baltarusiškų trąšų. Realiai Baltarusijos trąšų kiekis yra pateiktas mažesnis, nei numatyta.

Liepos viduryje vykusiame Rusijos ir Baltarusijos transporto darbo grupės posėdyje buvo pasirašytas bendradarbiavimo protokolas, pagal kurį Baltarusija įsipareigojo šiais metais per Klaipėdos uostą gabenti iki 1,5 mln. tonų kalio trąšų.

Kai nevykdomas anksčiau pasirašytas susitarimas, sunku tikėtis, kad bus vykdoma ir nauja sutartis. Todėl galima manyti, kad pažadai per Klaipėdos uostą gabenti didesnį kiekį krovinių tėra siekis gauti palankesnius geležinkelių tarifus per Lietuvą Baltarusijos kroviniams į Kaliningrado sritį.

Aukšti Rusijos pareigūnai po Rusijos ir Baltarusijos prezidentų susitikimo yra įpareigoti trūks plyš per Kaliningradą pradėti gabenti Baltarusijos krovinius. Ekonomiškai tai daryti apsimokėtų, jei Lietuva taikytų palankesnius geležinkelių tarifus.

Lietuvai gal ir būtų naudinga taikyti palankius tarifus, jei geranoriškumą parodytų ir Rusija. Prieš 6 metus daugiau Rusijos iniciatyva pasirašytas Klaipėdos ir Kaliningrado uostų bendradarbiavimo susitarimas „2K“. Juo siekta sudaryti palankias Rusijos krovinių gabenimo į Klaipėdos ir Kaliningrado uostus sąlygas. Tačiau per tą laiką Rusijos krovinių tranzitas per Klaipėdos uostą tik mažėjo. Tai lėmė itin nepalankūs geležinkelių tarifai per Rusijos teritoriją į kitų šalių uostus.

Lietuva ne kartą siūlė mažinti geležinkelių tarifus kroviniams į Kaliningradą per mūsų šalies teritoriją, jei Rusija sudarys palankesnes sąlygas gabenti krovinius per jos teritoriją į Klaipėdos uostą.

Tačiau šešerius metus Rusija nerodo geranoriškumo, o tuo pat metu kategoriškai pradėjo reikalauti, kad nuolaidas taikytų Lietuva.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų