Baltarusiškų krovinių upės – vis platesnės: pelnosi ir iš Lietuvos keliams skiriamų lėšų | kl.lt

BALTARUSIŠKŲ KROVINIŲ UPĖS – VIS PLATESNĖS: PELNOSI IR IŠ LIETUVOS KELIAMS SKIRIAMŲ LĖŠŲ

Į Lietuvą iš Baltarusijos yra importuojamos ne tik JAV sankcijomis apribotos vienos didžiausių pasaulio trąšų gamintojų „Belaruskalij“ produkcija, bet ir prekės, kurių Lietuvoje yra pilna. Pavyzdys – skalda arba dolomitas, kurie naudojami keliams tiesti, rašo „Lietuvos rytas“.

Nors Lietuva pati galėtų užsitikrinti kone visą jai reikalingos skaldos poreikį arba jos įsigyti iš Skandinavijos šalių, nemaži jos kiekiai į Lietuvą vis dar yra importuojami iš kaimyninės Baltarusijos.

Granito skaldą Baltarusijoje ruošianti valstybinė monopolininkė „Granit“ viešai džiaugiasi, kad Lietuva yra antroji jos produkcijos eksporto rinka po Rusijos. Tiesa, šiai įmonei JAV sankcijos netaikomos, tačiau jas Europos Sąjunga yra paskelbusi milžiniškų sunkvežimių gamintojai „BelAZ“.

Baltarusijos pramonės ministerija skelbia, kad „Granit“ yra pagrindinė automobilių gamintojos „BelAZ“ partnerė šioje šalyje. Su „BelAZ“ aktyviai bendradarbiauja ir dolomito skaldą Baltarusijoje gaminanti bendrovė „Dolomit“.

Importo srautai auga, nors dolomito Lietuvoje – pilna

Lietuvoje, Pakruojo rajone, dolomito karjerą naudojančios bendrovės „Dolomitas“ vadovas Mindaugas Gudas „Lietuvos rytui“ sakė, kad įmonė visiškai negali konkuruoti su baltarusiška produkcija Vilniaus krašte dėl logistikos sąnaudų.

„Kalbant apie iš Baltarusijos įvežamą dolomitą, reikia pasakyti, kad taip mes šeriame režimą. Dolomito juk turime Lietuvoje, tačiau visi mokesčiai ar darbo jėga lieka Baltarusijoje. Dolomitas įvežamas dėl labai paprastos priežasties – mes, vietiniai, su juo negalime konkuruoti kaina. O Baltarusijoje ji mažesnė dėl kitokių mokesčių, darbo jėgos, energijos išteklių kainos. Dėl to Lietuvoje nekuriame darbo vietų“, – „Lietuvos rytui“ sakė M. Gudas.

Atvirai sakau: dolomitą perkame iš Baltarusijos valstybinių įmonių, o jo yra Lietuvoje ir tikrai užteks dar 30–40 metų.

Pasak jo, baltarusiško dolomito srautas į Lietuvą kasmet didėja.

„Viskas priklauso nuo mūsų Vyriausybės – galime užsimerkti ir sakyti, kad naudojame tai, kas pigiausia. Kol nebuvo įtemptos situacijos su Baltarusija, santykis buvo vienoks, tačiau šiandien pasirodė kitoks kaimynų veidas, tad gal jau laikas pakeisti požiūrį. Atvirai sakau: dolomitą perkame iš Baltarusijos valstybinių įmonių, o jo yra Lietuvoje ir tikrai užteks dar 30–40 metų“, – aiškino M. Gudas.

Su importuojama skalda patenka ir kontrabandos

Tačiau kitokios nuomonės buvo granito ir dolomito skaldą gaminančios bendrovės „Milsa“, kuri nemažai žaliavų importuoja iš Baltarusijos, komercijos direktorius Ruslanas Pilžis.

„Pagal reikalavimus dolomito skalda ne visada tinka tam tikriems objektams ir netgi asfaltbetonio sluoksniams. Tenka pasitelkti kitą uolieną, kuri daugeliu atvejų turi būti magminės kilmės. Lietuvoje ji glūdi 200–300 metrų gylyje, todėl ją išgauti visiškai neracionalu. Skaldą tenka importuoti. Aišku, mes stebime, kas vyksta su Baltarusija. Tačiau sankcijos turėtų paveikti režimą, ne žmones“, – teigė R. Pilžis.

Anot jo, jei būtų uždrausta skaldą pirkti iš kaimynų, yra alternatyva ją gabenti iš Ukrainos, tačiau žaliava vis tiek keliautų per Baltarusiją.

Šiuo metu keliams ir statyboms naudojamas granitas į Lietuvą važiuoja iš dviejų pusių – iš Baltarusijos (jis naudojamas rytinėje šalies dalyje) ir iš Skandinavijos (naudojamas nuo Klaipėdos iki Kauno).

Beje, kartu su įvairios skaldos vagonais į mūsų šalį atvyksta ir kitokios prekės – kontrabandiniai rūkalai.

Net 70 dėžių baltarusiškų cigarečių tokiuose vagonuose gegužę aptiko Muitinės kriminalinė tarnyba. Liepos pradžioje po skalda rasta dar 40 dėžių, o lapkritį – dar 44 dėžės.

Tiesa, kontrabandos randama ir biokuro siuntose, o „Belaruskalij“ krovinyje liepą pareigūnai aptiko net 159 dėžes rūkalų, kurių vertė su visais mokesčiais – beveik 260 tūkst. eurų.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS