Butų ūkis
Gyventojams privalėjusi tarnauti “Katra” spruko tyliai
UAB “Paslauga būstui” administruojamų namų gyventojų sąskaitose už paslaugas birželio mėnesį pranešama, kad visais šilumos ir karšto vandens sistemų aptarnavimo klausimais reikia skambinti nurodytais naujais (beje, klaidingais) telefonais.
Namų valdoje pasidomėjus, kieno tie telefonai ir kodėl prisiskambinti neįmanoma, paaiškinta, kad įvyko kai kurios permainos, kad šilumos ūkį prižiūrėjusi UAB “Katra” staiga ėmė ir “pradingo”. Teko skubiai keisti telefonus, o kompiuteryje įsivėlė klaida.
Kas eksploatuos šilumos ūkį vietoje “Katros”, iš pradžių buvo lyg ir maža paslaptis. Sklido gandas, kad šią funkciją perėmė UAB “Rubikono apskaitos sistemos”.
Teko skambinti į Vilnių UAB “Rubikono apskaitos sistemos” generaliniam direktoriui Valdui Jankauskui.
- Mūsų bendrovė šilumos ūkio eksploatavimo sistemoje turi patirties ir pakankamai normaliai vykdo prisiimtus įsipareigojimus. Pasirašėme sutartį, kad tuos objektus, kuriuos aptarnavo “Katra”, kaip subrangovas aptarnaus mūsų bendrovė. Prisiėmėme įsipareigojimus, perėmeme darbuotojus ir nuo liepos 1 d. pradėjome dirbti. Tad namų valdos “Paslauga būstui” vartotojams karšto vandens ir šilumos ūkio klausimais reikia kreiptis į “Rubikono” bendrovę, - trumpai paaiškino V.Jankauskas.
Kas atsitiko ir kodėl “Katra” nebeaptarnaus namų valdos administruojamų namų, išsiaiškinęs ir išanalizavęs situaciją, informaciją ateityje pažadėjo suteikti privatizavęs namų valdą UAB “Namų aptarnavimo centras” direktoriaus pavaduotojas Marius Usonis.
“Katra” buvo “pogrindininkė”
2000 m. savivaldybės paskelbtą konkursą eksploatuoti namų šildymo ir karšto vandens sistemas laimėjo penkios specializuotos bendrovės. UAB “Paslauga būstui” atiteko UAB “Katra”. Konkurso sąlygose buvo numatyta atnaujinti šilumos ūkį, gerinti aptarnavimą, mažinti mokesčius už šilumą ir kt.
Gyventojai tikėjosi gerų permainų ir efektyvaus bendrovės darbo.
Tačiau “Katrai” nesisekė iš pat pradžių. Vienas po kito keitėsi vadovai (iš viso per trejetą metų, atrodo, pasikeitė keturi), prastu firmos darbu skundėsi gyventojai, skambino ir rašė redakcijai, reikalavo iš šilumininkų viešo pasiaiškinimo ir tvarkos.
Tačiau bendrovės vadovai kaip įmanydami išsisukinėjo nuo atsakymų, vengė pateikti informaciją bei pasiaiškinti per spaudą, nekreipė dėmesio į gyventojų skundus, kol galiausiai visiškai nėrė į pogrindį. Atėjus naujam vadovui kiekvieną kartą buvo siūloma informuoti gyventojus laikraštyje, kaip jie numato gerinti aptarnavimą, tačiau visi lyg susitarę atsisakydavo motyvuodami tuo, kad tik pradėjo dirbti, kad dar nesusipažino su situacija. O į gyventojų skundus “reagavo” absoliučia tyla.
Savivaldybė turėjo informacijos, kad “Katros” aptarnavimas netenkina gyventojų, kad ji nevykdo sutarties sąlygų, beveik neinvestuoja į šilumos ūkį ir už aplaidų darbą mokestį ima ne simbolišką, o plėšia be gailesčio. Savivaldybė atsimušinėjo įstatymų dogmomis, kad, jeigu gyventojai nepatenkinti, turi teisę pasirinkti kitą šilumos ūkio eksploatuotoją.
Tokiu būdu nei savivaldybė, nei administratorius, nei pasyvūs gyventojai nesiėmė konkrečių veiksmų padėčiai taisyti ir trejus metus “Katra” ramiai sau šeimininkavo. Vėliau, matyt, pačiai pasidarė nepatogu mulkinti gyventojus ir, nesusitvarkiusi su darbu, gėdingai pasišalino. Sugriuvusį šilumos ūkį teks tvarkyti kitiems.
Tačiau, kas atlygins materialinius nuostolius ir moralinę skriaudą gyventojams?
Buvo nepasiekiama
Į klausimą, kodėl į tokią nepatenkinamą bendrovės veiklą ne vienerius metus nereagavo savivaldybė ir taikstėsi su tuo, Miesto infrastruktūros ir energetikos skyriaus vedėjas Arūnas Smagūris atsakė, kad tam būta daug priežasčių.
- Namų šilumos ūkis konkurso būdu buvo atimtas iš namų administratorių be jų sutikimo ir atiduotas specializuotoms firmoms. Tai labai supykino administratorius, ir jie jau nenori bendradarbiauti su eksploatuotojais. “Katra” praktiškai gyventojams buvo nepasiekiama, o gyventojai pagal seną įprotį kreipdavosi į namų valdą. Ši atsakinėjo, kad dabar šilumos dalykai - ne jos reikalas, ir nukreipdavo pas šilumininkus. Taip gyventojus ir siuntinėdavo nuo vieno prie kito. Šiandien jau galima daryti išvadą, kad tos sutartys su specializuotomis firmomis nėra jau toks geras dalykas gyventojams, kaip tikėtasi. Juo labiau kad aptarnavimu skundžiasi ir kitų firmų gyventojai. Namo problemas turi gerai žinoti administratorius ir, kaip tarpininkas tarp gyventojų ir eksploatuotojų, turi padėti jas spręsti žmonėms naudingomis sąlygomis. Praktika parodė, kad patys butų savininkai dar nepajėgūs rūpintis namu, - sakė skyriaus vedėjas.
Reformų butų ūkyje buvo daug, o gyvenimas eina sena vaga - žmonėms vis sunkiau. Ar pasiteisins neseniai įvykęs namų valdos “Paslauga būstui” privatizavimas, kalbėti dar anksti. Pasak A.Smagūrio, prasidės šildymo sezonas, tada ir pamatysime, kas ir kaip dirba. Geriausias rodiklis - gyventojų skambučiai į savivaldybę. Dabar dar ramu.
Tačiau skyriaus vadovas sutiko, kad priimtas naujas Šilumos ūkio įstatymas nežada ramaus gyvenimo. Vartotojų ir tiekėjų santykiai nesuderinti iki galo ir ateityje dar reikės tobulinti šį kontroversišką dokumentą. Gyventojams tai nieko gero nežada.
Naujausi komentarai