Specialistai prognozuoja, kad netrukus savo automobilius šeimininkai galės matyti mobiliojo ryšio telefonų ekranuose
Pernakt daugiabučių kiemuose kaukiančios ten stovinčių automobilių apsaugos signalizacijos vis dar įprastas, tačiau pamažu blėstantis reiškinys.
Sparčiai tobulėjančios technologijos leidžia tikėtis, kad netrukus mašinos atpažins savo šeimininkus skenuodamos jų biometrinius duomenis.
ES biurokratai reikalauja tylos
Naujus keturračių savininkus visada kankina klausimas ar jų transporto priemonėse įrengtos signalizacijos saugios ir efektyvios, o kai kuriuos gyventojus gerokai erzina naktimis jų poilsį drumsčiantis triukšmas. Ne paslaptis, kad dažnai automobilių signalizacijos reaguoja anaiptol ne į vidun besilaužiančius vagis, bet savo kaukimu praneša apie vėjuotas oro sąlygas arba pro šalį triukšmingai pravažiuojančią kitą mašiną su prakiurusiu ir garsiai plerpiančiu išmetamųjų dujų vamzdžiu.
Pradėjus vadovautis Europos Sąjungos standartais, tas chaotiškas triukšmavimas šiek tiek sumažėjo, nes tai tarptautinėse direktyvose yra uždrausta. Pavyzdžiui, šiuolaikinėse sistemose jau nebenaudojami senieji smūgio davikliai, kurie suveikdavo nuo menkiausio automobilio krustelėjimo. Lygiai taip griežtai reglamentuotos ir pačios sirenos, kurių kaukimas taip pat yra apibrėžtas ir negali trukti ilgiau, nei nurodyta. Baigėsi tie laikai, kai įspyrus į ratą automobilis kaukia visą naktį, aiškino neseniai 15 metų jubiliejų paminėjusios bendrovės Altas generalinis direktorius Tomas Šumska.
Sargis sena relikvija
Bendrovės Altas pardavimų direktorius Vytautas Grigaitis prisiminė istorines relikvijas ir palygino jas su didžiausiomis šiandienos naujovėmis automobilių apsaugos sistemų srityje. Pasak specialisto, dar sovietmečiu atsiradusi pirmoji sergėjimo sistema, montuota į tuometinius žigulius ir turėjusi prekės ženklą Sargis, šiandien kelia tik savotišką nostalgiją ir lengvą juoką.
1990 m. atsiradusios radijo signalu valdomos apsaugos sistemos taip pat turėjo ypač didelę ydą nekintantį kodą, kuriam net ir ne itin išprusęs elektronikas galėjo nesunkiai sukonstruoti priešnuodį radijo dažnio čiuptuvą, padedantį tyliai patekti į taip apsaugotą automobilį.
Lūžį signalizacijų rinkoje padarė pagaliau sukurtas kintančio kodo apsaugos sitemos kodatorius Keeloq. Jis davė pradžią apsaugos sistemoms supanašėti. Pasak V.Grigaičio, tuomet daugelis automobilių savininkų ėmė rinktis kuo paprastesnes ir pigesnes apsaugos sistemas, dažnai nesusimąstydavo apie pasekmes.
Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą didelį dėmesį pradėta skirti įvairiems sertifikatams bei standartams. Taip pat yra didelis sąrašas įvairių normatyvų bei reikalavimų, kuriuos turi atitikti automobilio apsaugos sistemos. Europos gamintojai tam teikia ypatingą dėmesį, o kiti į tai žiūri pro pirštus, tad čia ir atsiranda esminiai skirtumai tarp kokybiškų europietiškų ir pigių kinietiškų gaminių, atitinkančių tik nedaugelį reikiamų standartų, aiškino V.Grigaitis.
Ryšys su kompiuteriu
Palyginti su pirmaisiais automobiliais, šiandieniniuose naudojamų įvairių laidų ir saugiklių kiekis padidėjo keletą kartų. Dėl šios priežasties automobilių apsaugos priemonių gamintojai metė didžiulį iššūkį, kad pagamintų sudėtingas ir patikimas sistemas, reikalaujančias kuo mažesnio kiekio papildomų laidų ir minimalios integracijos į transporto priemonės elektronines sistemas.
Pasak V.Grigaičio, jau dabar rinkoje yra pasirodžiusi nuosekli duomenų perdavimo linija Can Bus, kuri kitąmet turėtų būti įdiegta visuose naujuose europietiškuose automobiliuose. Ši sistema leidžia į pagrindinį automobilio kompiuterį surinkti visus duomenis iš kitų nutolusių kompiuterių apie kiekvieno agregato darbą ir kaupti šią informaciją. Serviso meistrai per diagnostinę jungtį vėliau gali nustatyti gedimus. Tokiu principu į šią liniją pagal kiekvieno automobilio modelį ir jo specifikaciją kartu su atitinkama programine įranga individualiai bus integruojamos ir naujausios Can Bus apsaugos sistemos, galėsiančios tiesiogiai siųsti, pavyzdžiui, blokavimo signalus į variklį ar panašiai.
Automobilių gamintojai taip pat nesnaudžia tobulindami gamyklines apsaugos sistemas, todėl šiandien ypač išpopuliarėjo papildomų apsaugos sistemų montavimas ir gamyklinių modifikavimas. Dažnai montuojamos sistemos nuo atviros vagystės, atliekančios ir papildomo imobilizatoriaus funkciją. Populiarūs GSM komunikatoriai, leidžiantys gauti informaciją apie automobilio būklę tiesiog trumpąja žinute į savo mobiliojo ryšio telefoną, pasakojo V.Grigaitis. Ne mažiau populiarios ir jau pavogto automobilio paieškos sistemos arba transporto priemonių žymėjimas.
Imobilizatorius pirštas
Paklaustas apie išskirtines naujoves, V.Grigaitis paminėjo rusų kompanijos Black Bug biometrinės apsaugos sistemą, leidžiančią vietoj magnetinės kortelės imobilizatoriaus funkcijai naudoti pirštų atspaudus. Vairuotojas vieno piršto prilietimu gali užvesti automobilį, o kitu įjungti aliarmo ar panikos režimą, iškart blokuojantį mašinos variklį. Lygiai taip dar vieno piršto prilietimas leidžia perprogramuoti sistemą ar ją išvis išjungti, jei automobilis paskolinamas kitam žmogui.
Manome, kad ateityje turėtų atpigti GSM modemai ir GPRS ryšys, todėl netrukus savo telefone turėtume matyti vaizdą aplink savo automobilį ir jo salone, ateities sistemų vizijas išdėstė V.Grigaitis. Jau dabar automobilinė garso ir vaizdo aparatūra turi galimybę susijungti su populiariais nešiojamais garso ir vaizdo grotuvais. Vienas naujausių grotuvų automatiškai susijungia netgi su telefonu ir gali groti jame esančią muziką. Lygiai taip ištobulėjo ir nešiojamos navigacinės sistemos, kurios irgi sparčiai tobulėja jau greitai Lietuvoje pristatysime trimatį žemėlapį su pastatais ir realiu vietovės reljefu. Ekrane bus matomi realūs vaizdai kalnai, pastatai ar net kultūros objektai.
Viena sparčiausiai tobulėjančių ir populiarėjančių naujovių V.Grigaitis pavadino GSM ir GPRS ryšiu paremtas transporto kontrolės sistemas. Pastarosios leidžia realiuoju laiku elektroniniame žemėlapyje matyti, kur yra įmonės automobiliai ir taip optimaliai juos išnaudoti. Pateikiamuose grafikuose pateikiamas netgi transporto priemonės judėjimo greitis, maršrutas, temperatūra ir kita.
Kalbėdamas apie krovininių automobilių stebėjimo subtilybes Alto vadovas teigė, kad šiandieninėmis technologijomis paremtos rinkoje vis labiau įsitvirtinančios transporto kontrolės bei valdymo sistemos leidžia užfiksuoti net ir menkiausią nukrypimą nuo maršruto. Logistikos įmonių vadovai ar vadybininkai gali matyti net ir tai, kada ir kiek degalų vairuotojai įsigijo būdami net ir kitame žemyno gale.
Naujausi komentarai