Politikai ieško būdų, kaip sumažinti nelaimių skaičių keliuose ir automobilių daromą žalą
Praėjusią savaitę Strasbūre vykusioje pirmojoje šiais metais Europos Parlamento plenarinėje sesijoje aptartas automobilių pramonės reguliavimas ir kebliausios dabartinės transporto problemos, t. y. mašinų saugumas, teršalų emisijos.
Rinkis ESC
2007-aisiais prasidėjusi visuomenės informavimo kampanija Rinkis ESC (ESC elektroninė stabilumo kontrolės sistema), kurią inicijavo Europos Komisija su Euro NCAP ir aktyviai palaikė septyniskart Formulės-1 lenktynių pasaulio čempionas Michaelis Schumacheris, praėjusią savaitę buvo pristatyta Strasbūre. Čia susirinkusius europarlamentarus, svečius ir žurnalistus per pristatymą išdėstyti faktai privertė suklusti. Anot akcijos organizatorių, kiekviename Europos keliais riedančiame automobilyje įdiegus šį elektroninį vairuotojo pagalbininką labai sumažėtų tragiškų eismo nelaimių. Atitinkamai kasmet pavyktų išsaugoti apie 4 tūkst. skaudžių avarijų aukomis tampančių žmonių gyvybių, o maždaug 100 tūkst. vairuotojų ar keleivių išvengtų sužalojimų.
Europarlamente įrengtame paviljone visi panorėję galėjo išmėginti kompiuterinį simuliatorių, leidžiantį pajusti ESC sistemos įtaką valdant transporto priemonę ekstremalioje situacijoje. Kampanijos iniciatorių teigimu, statistika liudija, kad net 40 proc. visų eismo nelaimių įvyksta dėl nevaldomo automobilio slydimo. Maždaug 80 proc. tokių atvejų efektyviai pagelbėtų elektroninė stabilumo kont-
rolė. Kol kas tik mažiau nei pusėje Europoje parduodamų naujų automobilių įdiegta ši sistema, tačiau iki 2010 m. ji privalės būti visose nuo gamyklų konvejerių nuriedančiose transporto priemonėse.
Pirma reikia keisti kultūrą
Ratų kalbinamas EP Transporto ir turizmo komiteto narys Arūnas Degutis neslėpė nujaučiąs, kad privaloma tvarka įdiegus naujoves automobiliai gali šiek tiek brangti.
Bet kokia nauja technologija, kuri dar yra ir spartinama, neišvengiamai padidina ir gamybos išlaidas. Tačiau yra pasiūlymų naujų automobilių gamintojus skatinti finansiškai. Tai leistų sumažinti transporto priemonių savikainą, tad pirkėjai galėtų jas pigiau įsigyti, samprotavo A.Degutis. Pasak europarlamentaro, Lietuvoje privalu keisti ne tik visuomenės, bet ir pačios valstybės požiūrį į naujus automobilius ir jų teikiamus pranašumus.
Visiškai sutinku, kad vien tik atnaujintas automobilių parkas pasibaisėtinos eismo situacijos šalyje akimirksniu nepataisys, nes ją labiausiai lemia vairavimo kultūra. Masinis šalies autoparko atnaujinimas pirmiausia duos naudos tik automobilių pardavėjams. Tačiau nepamirškime, kad naujos transporto priemonės vis dėlto gali prisidėti prie saugumo keliuose, be to, jos daro akivaizdžiai mažesnę žalą gamtai, samprotavo politikas.
Prioritetai skiriasi
ES yra didžiausia pasaulyje lengvųjų automobilių ir antra pagal dydį sunkvežimių gamintoja kasmet čia pagaminama apie 19 mln. transporto priemonių. Automobilių sektorius sukuria maždaug 3 proc. ES bendrojo vidaus produkto. Šiame sektoriuje tiesiogiai dirba 2,3 mln. žmonių ir dar 10 mln. gyventojų dirba su tuo susijusį darbą.
EP Pramonės, mokslinių tyrimų ir energetikos komiteto narys Šarūnas Birutis pabrežė, kad anglies dvideginio emisijos mažinimas europarlamentarų diskusijose vis dažniau tampa svarbiausiu klausimu.
Akivaizdu, kad užsibrėždama iki 2015-ųjų sumažinti naujų keleivinių automobilių išskiriamo anglies dvideginio kiekį iki minimalios 125 gramų kilometrui ribos Europa kartelę iškelia itin aukštai. Dažnai kyla diskusijų, ar Europos automobilių gamintojai išlieka konkurencingi pasaulinėje rinkoje, mat korėjiečiai ar Amerikos automobilių pramonės atstovai dažnai nelinkę laikytis tokių griežtų standartų. Nors emisijos mažinimas Europarlamente sulaukia vieningo palaikymo, netgi kiek aukojant konkurencingumą, konstatavo Š.Birutis.
Apie 270 mln. ES gyventojų vairuoja transporto priemones. Kol kas ES šalyse tik mažiau kaip dešimtadalis automobilių per metus pakeičiami naujais. Šį rodiklį, Š.Biručio teigimu, norima bent šiek tiek padidinti, siekiant naujų transporto priemonių kainas daryti prieinamas paprastiems žmonėms.
Naujausi komentarai