Transporto pasaulyje — protekcionizmo šmėkla

Transporto pasaulyje — protekcionizmo šmėkla

2007-07-18 00:00

Iš Didžiosios Britanijos importuotus sunkvežimius perdirbančios įmonės tapo biurokratų įkaitėmis

Iš Didžiosios Britanijos importuotus sunkvežimius perdirbančios įmonės tapo biurokratų įkaitėmis

Beveik visos lietuvių liaudies pasakos yra žiaurios. Kad ir kokią atsiverstum, žiūrėk, tai laumės mirtinai užkuteno paklydusius vaikus, tai įstūmė našlaitę į žarijų duobę, tai nepatikusį svainį užkapojo dalgiais. Kai kurios XXI a. istorijos, sukurtos valdiškose institucijose, yra ne mažiau destruktyvios ir negailestingos.

Šaltas dušas vežėjams

Tipišku pavyzdžiu smulkieji verslininkai, dirbantys transporto ir logistikos srityje, vadina 1998-aisiais susisiekimo ministro patvirtintą, o praėjusiais metais pakoreguotą įsakymą „Dėl kelių transporto priemonių gamybos ir perdirbimo tvarkos ir jų techninės ekspertizės atlikimo norminių dokumentų tvirtinimo“. Jame sunkiai suskaičiuojamai daugybei mūsų keliais ir gatvėmis zujančių automobilių, kadaise turėjusių vairą dešinėje pusėje, rašomas mirties nuosprendis.

Prieš keletą savaičių „Kauno diena“ atkreipė dėmesį į konfliktinę situaciją, susidariusią tarp Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) ir Techninės apžiūros centrų (TAC). Pirmoji institucija priminė TAC inspektorių prievolę atidžiau tikrinti automobilius, kurių vairo mechanizmas perkeltas iš dešinės į kairę. Jei tokių mašinų savininkai nepateikia techninės ekspertizės pažymos apie sėkmingą adaptaciją mūsų šalyje įprastomis eismo sąlygomis, automobilio techninė apžiūra turėtų būti nutraukta, o eksploatacija uždrausta. Nesvarbu, kad mašina su perkeltais valdymo mechanizmais niekuo nesiskiria nuo originalaus kairiavairio analogo, kad keletą metų TAC kontrolieriai neturėdavo jokių pastabų.

„Ši tvarka galioja labai seniai ir jos laikantis kiekvieną perdirbtą sunkvežimį, kuris būdavo parduodamas klientams Lietuvoje, mes nugabendavome į TAC, kur ekspertai patikrindavo, kaip atlikta vairo mechanizmo bei kitų valdymo sistemų perkėlimo operacija ir išduodavo atitinkamą pažymą. Tačiau bene porą pastarųjų metų techninių apžiūrų metu ekspertizių pažymų niekas nereikalaudavo, nes kokybiškai perdarytų dešiniavairių automobilių iš tiesų nebūdavo įmanoma atskirti nuo originalių kairiavairių. Taip rinkoje atsirado gana daug vilkikų, mikroautobusų, nedidelės keliamosios, sunkvežimių su šaldymo įranga, darbui statybose skirtų mašinų ir pan., neturinčių reikiamų ekspertų pažymų. Dabar jie gali tapti „nelegalais“, kuriuos draudžiama eksploatuoti, nes gauti minėtą ekspertų „palaiminimą“ net ir nepriekaištingai perdirbtiems automobiliams tapo neįmanoma“, – pasakojo nuo 2000-ųjų iš Didžiosios Britanijos importuotus komercinės paskirties automobilius perdirbančios Kauno įmonės „Baltijos eksportas“ vadovas Vilius Gaveika.

Lemtinga pataisa

Verslininko teigimu, praėjusiais metais 1998-ųjų susisiekimo ministro įsakymas „Dėl kelių transporto priemonių gamybos ir perdirbimo tvarkos ir jų techninės ekspertizės atlikimo norminių dokumentų tvirtinimo“ buvo papildytas vienu nauju „saugikliu“. Jis numato, kad ekspertizę galima atlikti tik tuomet, kai dešiniavairio sunkvežimio valdymo įrangą pakeitusi įmonė pateikia ir tos markės automobilių gamintojų ar oficialių jų atstovų parengtas technines perdirbimo sąlygas. Kadangi pastarieji tokių dokumentų neišduoda, visi ginčai dėl kokybės, įtakos eismo saugumui ar panašių dalykų netenka prasmės.

„Mes perdirbdavome vien tik „Mercedes“ markės sunkvežimius, todėl iš šios kompanijos atstovų prieš porą metų buvome gavę technines perdirbimo sąlygas. Teoriškai jomis galėtume vadovautis ir dabar, tačiau „Mercedes“ visus savo automobilius laiko unikaliais, net jei vilkikai skiriasi tik sėdynių apmušalų spalva. Tai reiškia, kad kiekvienu atveju reikėtų naujo dokumento“, – pasakojo V.Gaveika.

 Kadangi būtent po paskutiniųjų susisiekimo ministro įsakymo pataisų toks „palaiminimas“ tapo būtina valdymo mechanizmų perdirbimo sąlyga, galima spėti, jog minėta korekcija atsirado naujų sunkvežimių pardavėjų rūpesčiu. Greičiausiai tikėtasi, kad negalėdami įsigyti dėvėtų perdirbtų angliškų mašinų (jos beveik trečdaliu pigesnės) vežėjai bus sukalbamesni jų prekybos salonuose…

Sparčiai vystantis transporto paslaugų rinkai, naujų sunkvežimių paklausa ir be papildomų skatinimo priemonių išaugo tiek, kad užsakius norimų techninių charakteristikų vilkiką tenka laukti daugiau nei pusę metų. Kaip tik dėl šios priežasties į Klaipėdos uostą kiekvieną savaitę atkeliauja keltai, kurių deniuose būna pritvirtinti vidutiniškai apie 40 sunkvežimių iš Anglijos ir Airijos. Po daugiau ar mažiau sudėtingų „transplantacijos“ operacijų įvairiose Lietuvos įmonėse beveik 90 proc. perdirbtų mašinų keliauja tolyn į Rytus – nepasotinamas Rusijos, Ukrainos, Kazachstano, Kirgizijos rinkas.

Smūgis smulkiesiems

V.Gaveika pastebėjo, kad dėl pastarosios priežasties sparčiai populiarėja verslas.

„Dabar turbūt kas antras lietuvis turi giminių Didžiojoje Britanijoje. Jie padeda rasti ir įsigyti pigių dėvėtų mašinų gimtinėje likusiems artimiesiems ar bičiuliams. Sugriežtinta dešiniavairių sunkvežimių perdirbimo tvarka duonos iš jų neatims, nes didžioji dalis tokių mašinų iškeliauja į užsienį, tačiau tikrai pridarys daug nemalonumų perdirbtus automobilius eksploatuojantiems Lietuvoje. Po straipsnio „Kauno dienoje“ daugelis smulkių transporto įmonių vadovų skambino mums ir prisipažino esantys gerokai išgąsdinti galimų naujos tvarkos taikymo padarinių. Net ir puikiai tarnaujantys, tačiau ekspertizės pažymų neturintys automobiliai gali būti pasmerkti tapti atsarginių detalių donorais. Kai kurioms nedidelėms transporto įmonėms tai reikštų mirties nuosprendį, nes jos naudoja vien tik perdirbtas mašinas“, – prognozavo „Baltijos eksporto“ vadovas.

(Ne)saugumo mitas

Dešiniavairių automobilių perdirbimu užsiimantys verslininkai pripažino, kad šią veiklą, kaip tiesiogiai darančią įtaką saugumui keliuose, būtina griežtai kontroliuoti, bet ne apskritai drausti.

„Kai kurių markių vilkikų kabinos yra visiškai simetriškos, todėl nėra jokio skirtumo, kurioje pusėje bus išpjautos ertmės vairo mechanizmui ir pedalų blokui. Naudojant originalias ar visiškai suremontuotas detales, buvusio dešiniavairio automobilio neįmanoma atskirti nuo originalaus analogiško kairiavairio. Jei šias „operacijas“ atliekantys meistrai dirba sąžiningai ir profesionaliai, toks automobilis eismo saugumo požiūriu yra toks pat saugus, kaip bet kuris neperdirbtas“, – patvirtino „Kauno dienos“ žurnalistą ekskursijoje po „Baltijos eksporto“ dirbtuves lydėjęs Kauno TAC ekspertas Vidmantas Skauminas.

Jo teigimu, techninių apžiūrų centruose dirbantiems specialistams pakaktų ir kvalifikacijos, ir diagnostinės įrangos užkirsti kelią nekokybiškai perdirbtiems automobiliams.

Jokių pastabų dėl buvusių angliškų mašinų eksploatavimo teigė neturintis Kauno maršrutinio taksi įmonės vadovas Vytas Liutkevičius.

„Tie agregatai, kurie buvo pakeisti mikroautobusą atgabenus į Lietuvą, sėkmingai tarnauja ir per penkerius metus neiškilo jokių problemų. Tiesa, mes eksploatuojame tik du „Mercedes Benz Sprinter“, tačiau tikrai žinau, kad kitos įmonės kai kuriuose maršrutuose naudojančios vien tik perdirbtus automobilius taip pat neturi jokių problemų“, – pasakojo V.Liutkevičius.

Panašiai kalbėjo ir bendrovės „Rokiškio sūris“ produkciją Šiaurės Lietuvoje platinančios Šiaulių įmonės „Šivinis“ direktorius Bernardas Zigmantas. Visų 16 „Mercedes Benz“ transporterių su šaldymo įranga kabinos perdirbtos.

„Pačias pirmąsias angliškas mašinas mes jau nurašėme, nes per septynerius metus sudėvėjome. Tačiau per tą laiką nesusidūrėme su kokiais nors rūpesčiais dėl perdarymo. Priešingai – šiuos pirkinius laikėme itin sėkmingais, nes identišką vokišką automobilį su šaldymo įranga buvo sunku gauti net siūlant daugiau nei 60 000 litų, o mes saviškius įsigijome mokėdami 40–50 tūkst. litų“, – prisiminė B.Zigmantas.

Vežėjai skriaudžiami nebus

Susisiekimo ministerijos sekretorius Rimvydas Gradauskas komentuodamas susidariusią padėtį pripažino, kad kai kurie vežėjai iš tiesų gali būti nuskriausti.

„Regitra“ registruoja visus pristatomus automobilius nekreipdama dėmesio, ar jis buvo perdirbtas, ar ne. Net ir tais atvejais, kai valdymo mechanizmai pakeisti itin negrabiai. Technikos ekspertai patikino, kad tokios mašinos negali dalyvauti eisme. Saugumas iš tiesų yra svarbiausias prioritetas, tačiau jo siekiant negalima skriausti vežėjų, kurie patys to nežinodami įsigijo perdirbtus automobilius, arba tą perdirbimą ekspertai pripažino kokybišku“, – sakė R.Gradauskas.

Ministerijos sekretorius pažadėjo, kad dėl šių dalykų bus konsultuojamasi su specialistais ir, reikalui esant, teisės aktai keičiami.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų