Vilniuje – proga iš naujo atrasti čekų muziką | kl.lt

VILNIUJE – PROGA IŠ NAUJO ATRASTI ČEKŲ MUZIKĄ

  • 0

Šį savaitgalį Nacionalinė filharmonija siūlo intriguojančią laisvalaikio kelionę. O būtent – orkestro muzikos koncerte pakeliauti link Čekijos ir vėl atrasti čekų muzikinę kultūrą.

„Čekų muzikos galia“ – taip pavadintas koncertas, vasario 22 d. Nacionalinėje filharmonijoje rengiamas bendradarbiaujant su Leošo Janáčeko tarptautiniu muzikos festivaliu ir Čekijos Respublikos ambasada Vilniuje. Koncerte greta akademinio Vienos klasiko Ludwigo van Beethoveno ir šiuolaikinio minimalizmo atstovo Johno Adamso klausytojai išgirs dvi monumentalias čekų romantizmo atstovo Antoníno Dvořáko kompozicijas. Scenoje pasirodys čekų dainininkai Veronika Rovná Holbová ir Lukášas Bařákas, prie Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO) pulto stos dirigentas Marekas Prášilas, taip pat koncerte muzikuos didelis lietuvių būrys – pianistas Daumantas Kirilauskas ir Petro Bingelio vadovaujamas Kauno valstybinis choras.

Pirmoji koncerto dalis – tarsi kelionė link Čekijos, atverianti gan platų pasaulio ir meno kontekstą. Pradžiai skambės J. Adamso pjesė orkestrui „Short Ride in a Fast Machine“ – galima sakyti, ikoninis šio garsaus amerikiečių minimalisto kūrybinio stiliaus pavyzdys. 1986 m. parašyta kompozicija taip pat turi paantraštę „Fanfaros orkestrui“. Dėl paties pavadinimo J. Adamsas kartą yra prasitaręs: „Ar žinote tą jausmą, kai jūsų paprašė pavairuoti tą siaubingą sportinį automobilį, po ko jūs prisiekinėjote niekada daugiau to nedaryti?“ Ir iš tiesų, šioje muzikoje pagrindinė varomoji jėga tenka ritmui, veržliam nuolatiniam atskirų motyvų pasikartojimui.

Po J. Adamso kūrinio klausytojų lauks didelis muzikinis šuolis laiku – skambės 1805–1806 m. Vienos klasiko L. van Beethoveno sukurtas Koncertas fortepijonui Nr. 4. Jame L. van Beethovenas siekė sujungti Mozarto ir Haydno muzikos skaidrumą, klasicistinį virtuoziškumą su lyriška romantine estetika ir suteikti filosofinės gelmės. Šiame kūrinyje tarsi laužomos įsigalėjusios instrumentinio koncerto formos – pavyzdžiui, pirmos dalies pradžioje solistas skambina meditatyvią penkių taktų įžangą, antroje dalyje vietoj įprasto dainingo epizodo girdėti mini drama, o finalas po antros dalies pradedamas be pertraukos. Šį rafinuotą koncertą su LNSO interpretuos L. van Beethoveno muzikoje lyg žuvis vandeny nardantis solistas D. Kirilauskas.

Antroji koncerto dalis publiką nukels į muzikinę Čekiją – čia laukia dinamiška ir įspūdinga akistata su A. Dvořáko kūryba. LNSO atliks simfoninę poemą „Vidudienio ragana“, muzikos garsuose įkūnijusią mistinį slavų mitologijos personažą – raganą, kuria motinos gąsdindavo vaikus, jei šie blogai elgdavosi ar nemiegodavo pietų miego. Ją čekų kompozitorius parašė grįžęs į gimtąją Bohemiją iš Amerikos. Muzikinę poemą inspiravo Karelo Jaromíro Erbeno eilėraštis tuo pačiu pavadinimu iš poezijos rinkinio „Kytice“. A. Dvořáko muzika itin iliustratyvi. Istorija apie motiną, drausminančią savo neklusnų sūnų ir gąsdinančią, neva atiduos jį vidudienio raganai, o ši galiausiai pasiima juos abu, perteikiama kone pažodžiui, orkestro instrumentai tarsi įkūnija atskirus personažus ir įvykius.

Vakaro muzikinę kelionę vainikuos monumentalus A. Dvořáko kūrinys – vokalinė-simfoninė kompozicija „Te Deum“ sopranui, bosui, chorui ir orkestrui. Šį kūrinį A. Dvořákas parašė 1892 m. gyvendamas Niujorke ir dedikavo 400-osioms Amerikos atradimo metinėms. Tai buvo susiję su kompozitoriaus paskyrimu į garbingas pareigas – jis pakviestas vadovauti Nacionalinei muzikos konservatorijai Niujorke. Kūrinį užsakė šios konservatorijos tuometinė direktorė. Jam parašyti skirta itin mažai laiko, todėl nebuvo kada ieškoti tinkamo šventinio teksto ir nuspręsta panaudoti vieną iš liturginių himnų – „Te Deum“ arba „Jubilate Deo“. Pradinį muzikos eskizą A. Dvořákas užrašė stulbinančiai greitai – per savaitę, o po mėnesio kūrinys buvo baigtas. Premjera įvyko garsiojoje koncertų salėje „Carnegie Hall“, dainavo net 250-ies choristų kolektyvas.

A. Dvořáko „Te Deum“ Vilniuje su LNSO atliks Kauno valstybinis choras, solo dainuos svečiai iš Čekijos – sopranas, Nacionalinio Moravijos-Silezijos teatro solistė V. R. Holbová ir Kelno operos teatro solistas, dažnai ir Prahos nacionaliniame teatre dainuojantis bosas-baritonas L. Bařákas. Diriguos pastaruoju metu Nacionaliniame Moravijos-Silezijos teatre besidarbuojantis ir su įvairiais kolektyvais aktyviai koncertuojantis maestro M. Prášilas.

Koncertas „Čekų muzikos galia“ vyks vasario 22 d., šeštadienį, 19 val. Filharmonijos Didžiojoje salėje.

GALERIJA

  • Vilniuje – proga iš naujo atrasti čekų muziką
  • Vilniuje – proga iš naujo atrasti čekų muziką
  • Vilniuje – proga iš naujo atrasti čekų muziką
  • Vilniuje – proga iš naujo atrasti čekų muziką
  • Vilniuje – proga iš naujo atrasti čekų muziką
Organizatorių nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS