Šiaulių policijos atstovė Dovilė Vaitekūnaitė papasakojo apie incidentų tendencijas.
– Ar šių nelaimių daugėja, ar tai pavieniai atvejai?
– Taip, jų daugėja. 2023 metais registravome šešis tokius įvykius, o pernai – jau dešimt. Šiemet dar tik pusmetis, bet tokių nelaimių – jau taip pat dešimt. Tai rodo augančią tendenciją.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Galima daryti prielaidą, kad metų pabaigoje jų bus dar daugiau?
– Tikėkimės, kad ne. Bet jei jau turime dešimt atvejų per pusmetį, visko gali nutikti.
– Kaip žmonės susižaloja? Ar sužalojimai rimti?
– Dažniausiai sužalojimai įvyksta, kai vairuotojas staigiai stabdo. Priežasčių būna įvairių, pavyzdžiui, kai priekyje staiga išvažiuoja lengvasis automobilis arba prie sankryžos įsijungia raudonas šviesoforo signalas. O sužalojimai būna labai įvairūs – priklauso, kokiu greičiu autobusas važiavo ir kaip staigiai stabdė.
– Kas tokiu atveju būna kaltas – lengvasis automobilis, autobuso vairuotojas ar patys keleiviai?
– Policija visada pradeda tyrimus – tai dažniausiai būna administracinės teisenos tyrimai. Vis dėlto teigti, kad visada kalti vieni ar kiti, būtų per drąsu. Iš tiesų situacijos būna įvairios. Dažniausiai tyrimų metu paaiškėja, kad patys keleiviai prastai rūpinasi savo saugumu – neįsikimba, neatsisėda į laisvas vietas. Ką keleiviai turėtų padaryti – rūpintis savo saugumu, įsikibti ir važiuoti taip, kad iškilus situacijai, stabdant, keleivis jaustųsi saugus ir būtų saugus.
– Vairuotojui pirmiausia rūpi eismas, o ne keleivio patogumas?
– Žinoma. Jeigu autobuso vairuotojas važiuoja ir stengiasi išvengti nelaimės, eismo įvykio – faktas, kad jis turi stabdyti. O keleiviai greičiausiai nenumato tos aplinkybės, autobuse atsipalaiduoja ir tai lemia skaudesnes pasekmes.
Bendrovės „Busturas“ Plėtros ir marketingo skyriaus vadovė Raimonda Pelutienė patarė, ką reikėtų daryti norint išvengti nelaimingų atsitikimų autobuse.
Viena dažniausių priežasčių – keleivių atsipalaidavimas.
– Ką rekomenduotumėte keleiviams, kad būtų saugiau?
– Bendrosios taisyklės labai paprastos. Reikia stengtis įlipti per priekines duris, išlipti – per vidurines arba galines. Taip nesusidarys spūstys ir galėsime laisvai judėti autobuse. Įlipus į autobusą, reikia kuo greičiau atsižymėti kortelę ir pasistengti atsisėsti, kad galėtume saugiai važiuoti. Jeigu vietos nėra ir keleiviai priversti stovėti (nes autobusuose ne visada būna laisvų sėdimų vietų), reikia tvirtai įsikibti – ar į kėdės atlošą, ar į turėklą. Prieš įlipant į autobusą rekomenduojama pasiruošti elektroninio bilieto kortelę, kad ne įlipus pradėtume jos ieškoti ir neišlaikytume lygsvaros, bet jau turėtume ją rankoje. Įlipus iš karto atsižymėtume ir drąsiai eitume atsisėsti ar įsikibti ir saugiai tęstume kelionę.
– Ar kalbatės su keleiviais po tokių įvykių? Ką pastebite?
– Taip, kiekvieną atvejį stengiamės išanalizuoti. Viena dažniausių priežasčių – keleivių atsipalaidavimas. Įlipus į autobusą, dažnas galvoja, kad jau „saugiai važiuoja“, bet eismo sąlygos nuolat keičiasi – tenka greitai stabdyti, o keleiviai tam nepasiruošę.
– Ar dažnai vairuotojai skundžiasi kitais eismo dalyviais? O gal keleiviai skundžiasi vairuotojais?
Skundų pasitaiko įvairių, bet dauguma incidentų įvyksta ne dėl autobuso vairuotojų kaltės, o dėl kitų eismo dalyvių netinkamo elgesio. Pavyzdžiui, kai prieš autobusą staiga išlenda kita transporto priemonė – tuomet vairuotojas priverstas stabdyti. Autobusas yra didelė transporto priemonė, lėtai įsibėgėja ir lėtai stabdo. Todėl keleiviai, kurie stovi neįsikibę, gali nukristi ir susižaloti.
Reikia nepamiršti, kad šiuo metu Šiauliuose vyksta daug kelių remonto darbų, eismas sudėtingas. Miestas gražėja, bet dabar visiems reikia būti kantriems, draugiškiems, planuoti keliones iš anksto ir – jei įmanoma – rinktis viešąjį transportą. Mažiau automobilių – mažiau chaoso.
Naujausi komentarai