-
Alytiškio nuotraukose – gimtojo miesto portretas
Architektūros istorikė Marija Drėmaitė parodą lydinčiame tekste rašo, kad XX a. septintajame dešimtmetyje Lietuvoje įgyvendintas „Septynmečio planas“ buvo sparčiausias ir intensyviausias modernizacijos, taip pat gyvenimo būdo kaitos etapas. „Nedidelis, į kurortą pretendavęs Alytaus miestelis su 12 000 gyventojų (1959) per porą dešimtmečių buvo išaugintas į pramonės centrą, turintį 55 000 gyventojų (1979), stambių fabrikų ir naujų gyvenamųjų rajonų“, – primena M.Drėmaitė.
Alytuje šis turbourbanizacijos etapas kitoks nei Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje. „Čia – kur kas arčiau ir lietuviškas kaimas, iš kurio atsikelia pirmieji naujakuriai, ir stambiaplokščių namų rajonai, kylantys rugių laukuose. Čia – švarus, dar nenugyventas modernizmas ir nauji ritualai, ir pramogos. Čia – žmonės, kurių veiduose matyti nustebimas pirmąkart susidūrus su nauja realybe, jis skiriasi nuo propagandos priemonėse skelbiamo tuščio optimizmo", – pagrindinius Alytaus miesto portreto bruožus akcentuoja menotyrininkė.
Čia – žmonės, kurių veiduose matyti nustebimas pirmąkart susidūrus su nauja realybe, jis skiriasi nuo propagandos priemonėse skelbiamo tuščio optimizmo.
Parodoje pristatoma nespalvota, ryškių kontrastų ir švarių kompozicijų fotografija, M.Drėmaitės žodžiais, iš pirmo žvilgsnio atrodo kaip reportažas, tačiau iš tikrųjų tai – meninis universalios urbanistinės modernybės, nesvarbu, kuris pasaulio kampelis tai būtų, dokumentas.
Alytuje gimė ir iki šiol kuria ir parodos kūrinių autorius fotografas, tautodailininkas Z.Bulgakovas. Nuo 1973 m. Lietuvos fotomenininkų sąjungai, nuo 1994 m. – Tarptautinės meninės fotografijos federacijai (AFIAP) priklausančio menininko kūryba pristatyta daugiau nei 30-yje personalinių parodų. Z.Bulgakovas yra pelnęs apdovanojimų ir premijų konkursuose Lietuvoje ir užsienyje.
Kitaip nei ryškiausi Lietuvos fotografijos mokyklos atstovai, kurių kūryba apima vaizdus iš skirtingų Lietuvos vietovių, didžiąją dalį gyvenimo Z.Bulgakovas fotografijose nuosekliai, o neretai ir su humoru pasakoja apie gimtojo Alytaus miesto ir jo apylinkių kaitą, urbanistinį peizažą, vietinių žmonių gyvenimą, ekologiją.
Paskutinę parodos dieną virtualioje paskaitoje M.Drėmaitė žvegdama į Z.Bulgakovo fotolakštus analizuos juose atvaizduotus urbanististinius peizažus, ieškos XX a. modernistinės aplinkos subtilumų, ieškos atsakymų į klausimus kokį laiką, kokią vietą, kokį gyvenimo būdą fiksuoja fotografas.
Kas? Paroda „Zenonas Bulgakovas. Fotografijos“.
Kur? Kauno fotografijos galerijoje.
Kada? veikia iki balandžio 1 d.
Kas? virtuali M.Drėmaitės paskaita „Urbanististinės modernybės peizažai: Koks tai laikas ir kokia vieta?“.
Kur? Kauno fotografijos galerijos feisbuko paskyroje
Kada? Balandžio 1 d. 17.30 val.
-
Lietuvos fotomenininkas R. Jarmalavičius įsitvirtino pasaulio mobiliosios fotografijos dešimtuke
Pasauliniame konkurse, kurį organizuoja portalas „One Eyeland“, apdovanojimais įvertintos aštuonios mobiliuoju telefonu „iPhone“ darytos R. Jarmalavičiaus nuotraukos, dauguma – keliose kategorijose, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Net po tris bronzos prizus pelnė nuotraukos „Mūsų vasaros laikas“, „Ateitis, kuri praėjo“ ir „Kai svajonės didesnės už tave“, du prizus – nuotrauka „Vienišas Valentinas“, vieną – „Sapno pabaiga“.
Dviem finalininko titulais skirtingose kategorijose įvertinta nuotrauka „Senis ir jūra“, kurią R. Jarmalavičius padarė keliaudamas po Portugaliją ir atsitiktinai sustojęs atsigerti kavos viename mažame pajūrio kaimelyje.
„Tuo metu kaip tik iš jūros grįžo laivai, žvejai išsikrovė žuvis, tinklus ir išsiskirstė po namus. Liko tik vienas žmogus. Neįgaliojo vežimėlyje. Panašus į buvusį žveją. Ilgai ilgai sėdėjo ir žiūrėjo į jūrą. Ir aš kelias valandas žiūrėjau į jį“, – pasakoja autorius.
R. Jarmalavičius nuolat pabrėžia, kad gera nuotrauka – labiau ne atvaizdas, o veidrodis, kuriame kiekvienas gali matyti savo savo jausmus, prisiminimus, lūkesčius, savo gyvenimą.
Laikui bėgant, daugėja klausimų, ne atsakymų. Manau, kad tai atsispindi ir mano nuotraukose.
Fotografas žiniasklaidai yra pripažinęs, kad nuotraukose atsispindintį jo savitą žvilgsnį į gyvenimą suformavo vaikystė vaikų globos namuose, tarnyba sovietų armijoje, saugant kalinius Rusijos šiaurėje, turtinga žurnalistinė patirtis, knygos ir spalvingas asmeninis gyvenimas.
Daugiausiai mobiliuoju telefonu darytomis juodai baltomis nuotraukomis išgarsėjusio R. Jarmalavičiaus kūryba yra įvertinta per penkiasdešimt tarptautinių apdovanojimų. Fotomenininkas 2018 ir 2016 metais pelnė Metų fotografo titulus pasauliniame konkurse „Hotshoe Black & White Photography Awards”, du kartus – 2021 ir 2019 metais – buvo nominuotas mobiliosios fotografijos Oskarams konkurse „iPhone Photography Awards“.
R. Jarmalavičius teigia juodai baltomis nuotraukomis galįs aiškiau papasakoti savo istorijas, nenukreipdamas dėmesio į antraeilius dalykus.
„Laikui bėgant, daugėja klausimų, ne atsakymų. Manau, kad tai atsispindi ir mano nuotraukose“, – sako fotografas mėgėjas.
R. Jarmalavičius yra baigęs žurnalistiką ir fotožurnalistiką Vilniaus universitete, daug metų dirbo žurnalistu ir redaktoriumi įvairiose žiniasklaidos priemonėse, per 20 metų vadovauja savo įkurtai strateginės komunikacijos kompanijai „Publicum“, yra pasaulinės komunikacijos grupės „Havas“ partneris Baltijos šalyse.
Daugiau R. Jarmalavičiaus nuotraukų rasite jo Instagram profilyje.
-
Sostinėje – paskaitų ciklas „Pasivaikščiojimai po Vilnių su fotografu S. Žvirgždu“
S. Žvirgždas – vienas geriausių Lietuvos fotografijos žinovų, žymiausių peizažo fotografijos meistrų. Ryškų pėdsaką palieka ir jo, kaip fotografijos kritiko bei istoriko, veikla. Jis – daugelio fotografijos leidinių sudarytojas, knygų vertėjas, straipsnių ir jų rinkinių apie Lietuvos fotografijos istoriją autorius ar bendraautoris.
Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje fotografijos istorikas ir vėl pasakoja apie Lietuvos sostinę. Susitikimuose pasakojama apie pačius įvairius Vilniaus pastatus ir objektus, rodomos jų fotografijos. Renginiuose bus parodyta per 1600 fotografijų ir kitų vaizdų.
II paskaita. Pasivaikščiojimai po Vilnių
Paskaitos metu bus parodytos 166 fotografijos.
Paskaitoje bus pasakojama Vilniaus gynybinę sieną ir vartus, Tris Kryžius, Bekešo kalną, Bernardinų sodą, Lukiškių aikštę, carinius paminklus, sostinės arkas.
Būtina registruotis čia.
Renginio data: Trečiadienis, vasario 2 d.
Renginio pradžia: 17.30 val.
Renginio vieta: Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
III paskaita. Pasivaikščiojimai po Vilnių
Paskaitos metu bus parodytos 166 fotografijos.
Paskaitoje bus pasakojama apie poeto Adomo Mickevičiaus paminklą, taip pat apie paminklą Juozapui Montvilai, Šv. Jono bažnyčią iš Pilies gatvės, Evangelikų reformatų kapines Pylimo gatvėje, Evangelikų kapines ant Tauro kalno, Vokiečių karių kapines Vingio parke, Senąją sinagogą, Žydų kapines, Totorių mečetę, Šv. Jurgio bažnyčią.
Būtina registruotis čia.
Organizatoriai laukia fotografijos entuziastų ir Vilniaus istorija besidominčių bibliotekos bičiulių. Ne todėl, kad nebūtumėte šių vietų matę – gal kai kurie pro jas praeinate kasdien, bet tam, kad iš tikrųjų jas pažintumėte, išgirdę istorinius pasakojimus ir juos iliustruojančias fotografijas. Susidomėjusiųjų laukia Konferencijų salėje, V a.
Renginio data: Trečiadienis, vasario 9 d.
Renginio pradžia: 17.30 val.
Nacionalinės bibliotekos renginiuose galima dalyvauti tik turint galiojantį galimybių pasą arba kitą jam prilygstantį dokumentą. Laikantis saugumo reikalavimų, dalyviai įleidžiami ne anksčiau nei likus 15 min. iki renginio. Lankytojai, turintys ūmių viršutinių kvėpavimo takų ligų požymių, į renginį neįleidžiami. Renginiuose uždarose erdvėse visi vyresni nei šešerių žiūrovai ir dalyviai, personalas privalo dėvėti ne žemesnio kaip FFP2 lygio respiratorius. Neįgaliesiems, to daryti negalintiems dėl sveikatos, rekomenduojamas veido skydelis. Dalyviai turi laikytis saugaus atstumo, naudotis rankų dezinfekcijos priemonėmis. Norintieji dalyvauti renginyje turi registruotis.
-
Į Klaipėdą atkeliavo tarptautinio fotografijos konkurso finalininkų kūriniai 1
Ieškantys naujų formų
Tarptautinį konkursą „Bird In Flight Prize“ organizuoja interneto leidinys apie fotografiją ir vizualinę kultūrą „Bird In Flight“. Šis konkursas skirtas autoriams, ieškantiems naujų istorijų pasakojimo per fotografiją formų. 2021 m. konkursas vyko jau ketvirtąjį kartą, fotografai iš viso pasaulio galėjo pateikti savo darbus bet kokia tema. Ankstesniais metais „Bird In Flight Prize“ laureatais tapo fotografai iš Ukrainos, Bangladešo ir Peru.
2021 m. konkursas sulaukė beveik 400 darbų iš 53 šalių. Į finalą pateko autoriai iš Ispanijos, Vokietijos, Meksikos, Bolivijos, Italijos, Austrijos, Rusijos ir Brazilijos. Nugalėtoju tapo vokiečių fotografas Raphaelis Heigsteris. Pagrindinis konkurso prizas – 2 000 eurų. Kiekvienas finalininkas taip pat gauna „Bird In Flight Prize“ figūrėlę.
Vertino dvi žiuri
Pirmajame konkurso „Bird In Flight Prize 2021“ etape iš visų konkursui pateiktų darbų tarptautinė vertinimo komisija atrinko 100 projektų. Šią komisiją sudarė: „Bird in Flight“ kūrybos vadovė, kuratorė Lyolya Goldstein, menininkas, „Bird In Flight“ redaktorius Antonas Shebetko, meno istorikė, „Dallas Contemporary“ ir „Residency Unlimited“ kuratorė Lilia Kudelia, fotomenininkas, kuratorius, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus, asociacijos „Menų zona“ ir Meno kūrėjų sąjungos vadovas Darius Vaičekauskas.
Antrajame etape atrinktus projektus vertino pagrindinė konkurso žiuri: „The Photographers’Gallery“ vyresnioji kuratorė Karen McQuaid (JK), fotografas, tyrinėtojas, vienas iš „Riverboom“ įkūrėjų Paolo Woodsas (Italija), Tarptautinio fotografijos centro Niujorke dekanas emeritas Fredas Ritchinas (JAV), fotografė, 2020 m. „Bird In Flight Prize“ laimėtoja Paola Jimenez Quispe (Peru), fotografas, Ukrainos alternatyvios fotografijos (UPHA) narys Valentinas Bo (Ukraina), fotografė, „Magnum“ narė Newsha Tavakolian (Iranas).
Išrinko dešimt geriausiųjų
„Daugelis projektų man atrodo labai įdomūs, – sakė žiuri narys F. Ritchinas. – Autoriai, atsižvelgdami į šiandienos aktualijas, pasirinko skirtingus metodus ir nagrinėjo temas, kurios dažnai lieka neišsakytos: trauma, išsiskyrimas, praradimas, ateitis, atstumas, kūnas, alternatyvios kosmologijos teorijos, politinės sistemos. Daugelis fotografijos mokyklų visame pasaulyje vis dar moko senų fotografijos technikų ir nenagrinėja naujų strategijų. Štai kodėl daugelis fotografų įstringa ties XX a. modeliais.“
Žiuri dviejuose vertinimo etapuose išrinko dešimt geriausių finalininkų, o tada išsiaiškino nugalėtoją.
„Bird In Flight Prize 2021“ kuratorė L. Goldshtein teigė, kad finalininkų darbai buvo įvairūs tiek temų, tiek medžiagos ir atlikimo technikos požiūriu: „Gavome 375 projektus. Geografija plati – JAV, Brazilija, Japonija, kitos šalys. Autoriai kelia visam pasauliui universalias temas, tokias kaip trauma, ekologija, moterų teisės. Be to, buvo daug smagių projektų. Tačiau dauguma kūrinių yra skirti asmeninėms patirtims. Jie man atrodo patys įdomiausi: menininkui, kalbančiam apie asmenybę, lengviau jausti empatiją.“
Paskelbė nugalėtoją ir prizininką
Gruodį finalininkų darbai buvo paskelbti „Bird In Flight“ svetainėje ir pristatyti Kijeve, didžiausiuose Europoje prekybos centro „Guliver“ LED ekranuose. Ten pat buvo paskelbtas ir konkurso nugalėtojas. Juo tapusio R. Heigsterio projektas „Corona Rhapsody – Is It Real Life (part 2)“ / „Koronos rapsodija – tai yra tikras gyvenimas (2 dalis)“ byloja apie pandemijos pasekmes. Fotomenininko projekto nuotraukos tuose pačiuose ekranuose buvo transliuojamos iki gruodžio 17-osios.
Konkurse taip pat buvo varžomasi specialioje publikos simpatijų nominacijoje. Nugalėtoją išrinko svetainės lankytojai – kiekvienas galėjo pažymėti jam labiausiai patikusį fotografijos projektą. Šiai nominacijai 15-os projektų sąrašas buvo sudarytas dviem etapais: pirmiausia projektus išrinko atrankos komisija, o po to – „Bird In Flight“ redaktoriai. Nugalėtoju tapo ukrainietis fotografas Bohdanas Gulyai su projektu „V“. Autorius gavo specialų 500 eurų prizą.
Pagrindinė paroda – Lietuvoje
„Bird In Flight Prize“ rengiamas kasmet nuo 2018 m. Konkurso svetainė: https://prize.birdinflight.com. Šiemet sausį šiuolaikinės fotografijos tinklas „PhMuseum“ kartu su „Bird In Flight“ atrankos komisija iš pateiktų darbų atrinktus projektus pristatys internetinėje parodoje „PhMuseum“ platformoje.
Pagrindinė šio konkurso 2021 m. finalininkų darbų paroda rengiama Lietuvos uostamiestyje Klaipėdoje – KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2). Parodą uostamiestyje pristato „Bird In Flight Prize“ partneris – Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius.
Paroda veiks iki vasario 13 d.