Klaipėdą lankiusio legendinio laivo baigtis | kl.lt

KLAIPĖDĄ LANKIUSIO LEGENDINIO LAIVO BAIGTIS

Seniausias pasaulyje kruizinis laivas baigia savo 75 metus trukusią karjerą.

Turėjo 12 savininkų

Daugumos pokario laivų likimai yra panašūs. Jie supjaustomi į metalo laužą. 1948 m. statytas laivas „Astoria“ parduotas metalo laužo supirkėjams ir bus supjaustytas.

Šis laivas yra savotiška legenda, nes kurį laiką buvo laikomas seniausiu pasaulio kruiziniu laivu.

Per 75 metus laivo paskirtis ne kartą keitėsi. Jis yra buvęs ir prestižiniu per Atlantą ėjusios Švedijos ir Amerikos linijos keleiviniu laivu, ir Rytų Vokietijos komunistų laineriu, ir Norvegijoje prieglobsčio prašiusių žmonių apgyvendinimo vieta.

160 m ilgio laivas, kurio talpa 15614 BT, per savo „karjerą“ turėjo 12 savininkų. Įgijus naują savininką kaskart būdavo keičiamas jo pavadinimas. Kruizinę paskirtį ir paskutinįjį pavadinimą „Astoria“ laivas gavo 1989 m., kai jį įsigijo Italijos kompanija „Italia Prima“ ir pritaikė kruizinei veiklai.

Jis ne kartą plukdė kruizų keleivius po Baltijos jūrą. Yra lankęsis ir Klaipėdos uoste. 2005 m. į Klaipėdą buvo atplaukęs per Jūros šventę, todėl ir užfiksuotas stovintis prie kruizinių laivų krantinės.

Atlaikė susidūrimą

Laivas „Astoria“ 1948 m. pastatytas Švedijos „Gota“ laivų statykloje Geteborge specialiai plaukioti linija „Swedish American Line“. Jo statyba truko trejus metus.

Laikomasi nuostatos, kad „Stokholm“ pavadintas laivas buvo pirmasis Europoje pastatytas keleivinis laivas po Antrojo pasaulinio karo.

2005 m. į Klaipėdą buvo atplaukęs per Jūros šventę, todėl ir užfiksuotas stovintis prie kruizinių laivų krantinės.

Nuo 1948 iki 1956 m. jis plaukiojo jau minėtoje linijoje „Swedish American Line“. Gal ir toliau būtų plaukiojęs, jei ne įsimintina pasaulį 1956 m. sukrėtusi tragedija. Laivas „Stokholm“ tuomet prie JAV krantų ties Masačusetso valstija susidūrė su Italų keleiviniu laivu „Andrea Doria“, kuris plaukiojo iš Genujos į Ameriką.

„Stokholm“ susidūrimą atlaikė, o italų laivas nuskendo. Kartu su juo žuvo ir 46 keleiviai ir įgulos nariai. Iš viso laive „Andrea Doria“ buvo 1 706 keleiviai ir įgulos nariai. Didesnę dalį žmonių pavyko išgelbėti. Gelbėjimo operacija yra laikoma viena iš sėkmingiausių XX a. istorijoje.

Dar penki žmonės per susidūrimą žuvo ir laive „Stokholm“.

Įdomi detalė ir tai, kad „Andrea Doria“ tragedija iki šiol tebėra laikoma didžiausia laivų katastrofa JAV vandenyse nuo XX a. vidurio.

Po šios avarijos niekada oficialiai nebuvo paskelbtas susidūrimo kaltininkas. Iš to, kad „Stokholm“ priekis buvo stipriai sulankstytas,  galima daryti prielaidą, kad jis taranavo lainerį „Andrea Doria“. Mažesnis 160 m ilgio „Stokholm“ susidūrimą atlaikė, o didesnis 212 m ilgio laineris „Andrea Doria“, kuris buvo vos penkerių metų, nuskendo.

Incidentas: laivas „Stokholm“ po susidūrimo 1956 m. „Jūros“ archyvo nuotr.

Laivo bėdos ir dėl pandemijos

Po 1956 m. susidūrimo suremontuotą laivą 1960 m. įsigijo Rytų Vokietijos specialiosios tarnybos. Iki 1985 m. laivą įvairiems priėmimams ir kelionėms naudojo Rytų Vokietijos komunistų lyderiai Walteris Ulbrichtas ir Willis Stophas. Tik atėjęs į valdžią paskutinysis Rytų Vokietijos komunistų lyderis Erichas Honeckeris nusprendė, kad prabangai naudotas laivas nėra reikalingas.

Jį įsigijo viena Panamos kompanija, kuri laivą nuomojo Norvegijos vyriausybei. Ji laive apgyvendindavo asmenis, daugiausia iš Rytų kraštų, kurie Norvegijoje prašydavo prieglobsčio. Tokia jo paskirtis buvo 4–5 metus.

1989 m. laivą įsigijo Italijos „Prima“ kompanija, kuri pritaikė jį kruiziniams keleiviams plukdyti. Laivas galėjo priimti 580 keleivių ir puikiai tiko savaitės ir net trumpesniems kruizams. Taip šis laivas atsidūrė ir Baltijos jūroje, ne kartą lankėsi ir Klaipėdoje.

Prasidėjus COVID-19 pandemijai dar 2020 m. buvo prabilta apie jo supjaustymą į metalo laužą. Išlaikyti senus laivus dėl pandemijos tapo nerentabilu, juo labiau kad ir kruizai visame pasaulyje sustojo.

Jį nuo pavertimo metalo laužu kuriam laikui buvo išgelbėjęs vienas laivų savininkas iš Puerto Riko. Įsigijus šį laivą planuota jį dar kartą modernizuoti ir vėl naudoti kruizams. Įvertinus laivo amžių ir būklę buvo nuspręsta jo renovacijos atsisakyti. Dabar 75 metų laivas, kurio istorija gana įspūdinga, atsidurs metalo laužyne.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS