T. Pabedinsko personalinėje parodoje – visuomenės blizgesys ir vienatvė | kl.lt

T. PABEDINSKO PERSONALINĖJE PARODOJE – VISUOMENĖS BLIZGESYS IR VIENATVĖ

„Iš pirmo žvilgsnio prekybos centras atrodo linksma pramogų erdvė. Tačiau jame galima pajusti nemažai melancholijos, liūdesio ir vienišumo“, – sako fotomenininkas Tomas Pabedinskas. Sostinėje atidarytoje personalinėje parodoje „Spektaklio vienišiai“ menininkas atskleidžia Kauno prekybos centre „Akropolis“ vykstantį socialinį gyvenimą, kupiną didelių lūkesčių ir nusivylimų.

Dvigubas įspūdis

2007 m. atidarytas didžiausias Kauno prekybos centras „Akropolis“ sulaukė didžiulio kauniečių dėmesio. T.Pabedinskas pastebi, kad, „Akropoliui“ atvėrus duris, jis tapo madingiausia vieta mieste ne tik apsipirkti, bet ir parodyti save bei siekti atseit prabangaus gyvenimo būdo.

Laisvės alėjoje ir kitose pagrindinėse miesto gatvėse anksčiau viręs socialinis gyvenimas staiga persikėlė į šį prekybos centrą. Lankytojai čia skubėdavo ne tik apsipirkti ir pramogauti. Uždara prekybos centro erdvė virto ir savo įvaizdžio kūrimo platforma, ir galimybe prisiliesti prie svajonių gyvenimo.

Kita vertus, būtent blizgesio kupiname prekybos centre geriausiai išryškėjo šio „spektaklio“ dalyvių nuobodulys ir nusivylimas. „Atsidarius minėtam prekybos centrui, kaip ir dauguma kauniečių, jame dažnai apsilankydavau pats. Mano dėmesį patraukė dvigubas šios erdvės paliekamas įspūdis. Tai madinga pramogų vieta, bet kartu joje aiškiai jaučiama ir melancholija, nuovargis. Svarbu ir tai, kad prekybos centras yra labai fotogeniška erdvė, puikiai tinkama analizei pro fotoaparato objektyvą. Tad šios dvi priežastys ir lėmė norą sukurti fotografijų seriją“, – atskleidė fotografas.

Pasak pašnekovo, bet kokia vieša vieta yra tam tikras podiumas, kuriame sąmoningai ar pasąmoningai stengiamės sukurti norimą įspūdį apie save. Tačiau uždaroje ir dirbtinėje prekybos centro erdvėje šie elgesio modeliai matomi kur kas ryškiau nei gatvėje. Čia verdančio socialinio gyvenimo dalyviai akivaizdžiau stengiasi lipdyti realybės neatitinkantį savo įvaizdį.

Iš projekto „Spektaklio vienišiai“. / T. Pabedinsko nuotr.

T.Pabedinsko fotografijose užfiksuoti prekybos centro lankytojai ir darbuotojai akimirką tarsi nutolsta nuo numatyto vartojimo scenarijaus, o dirbtinėje pramogų aplinkoje atsiskleidžia jų vienatvės pojūtis. Šie žmonės – tai nepažįstamieji, fotografo akį patraukę momentine savo būsena ar spinduliuojama emocija.

Kurdamas fotografijų seriją, T.Pabedinskas sekė gatvės fotografijos tradicijomis. Klajodamas po prekybos centrą, jis stengėsi išlikti nepastebėtas ir užfiksuoti kuo daugiau natūralių akimirkų. „Nors fotografijose įamžinti konkretūs žmonės, jų asmenybė šiame kontekste nesvarbi. Žvelgdami į šiuos vaizdus, savęs neklausime: kas tie žmonės? Ką jie veikia gyvenime? Svarbios yra tik momentinės būsenos, kurios tampa universalių žmogiškų patirčių atspindžiu. Manau, kad su fotografijų herojų jaučiamomis emocijomis dauguma mūsų galime susitapatinti“, – darbo metodą paaiškino pašnekovas.

Prekybos centro vienišiai

T.Pabedinsko parodos pavadinimas „Spektaklio vienišiai“ yra nuoroda į garsią prancūzų filosofo Guy Debordo knygą „Spektaklio visuomenė“. Dar septintajame dešimtmetyje filosofas aprašė vartotojų visuomenę, kurioje be galo svarbus įvaizdis ir gebėjimas viešumoje save tinkamai pristatyti.

Čia verdančio socialinio gyvenimo dalyviai akivaizdžiau stengiasi lipdyti realybės neatitinkantį savo įvaizdį.

„Perfrazuojant knygos pavadinimą, mano stebėti žmonės tampa spektaklio vienišiais. Nuo septintojo dešimtmečio mes tarsi įžengėme į būseną, kai esame net nebe visuomenė, o vienišai besijaučiančių atskirų žmonių sambūris. Prekybos centre ši prieštara tampa itin aiški – žmonės čia lankosi dėl noro pramogauti ir pajusti tam tikrą blizgesį, tačiau visada atsiranda momentų, kai lūkesčiai neišsipildo, – kalbėjo jis. – Gyvenime mes taip pat turime įvairiausių lūkesčių ir svajonių, kurie kartais nepasiteisina. Tada pasijuntame vieniši ir nepatenkinti esamomis gyvenimo formomis. Ironiška, bet dažniausiai tuštuma atsiveria ten, kur jos visiškai nesitiki. Šiuo atveju – besilankant blizgiame, prabangaus gyvenimo iliuziją kuriančiame prekybos centre. Šis kontrastas uždaroje prekybos centro erdvėje tampa dar ryškesnis nei tiesiog gatvėje ar kasdienybėje, kurioje mes ir tikimės patirti įvairių būsenų ir emocijų.“

Iš projekto „Spektaklio vienišiai“. / T. Pabedinsko nuotr.

Pašnekovas pastebėjo, kad noras apsipirkti, nueiti į kiną ar restoraną dažnai nėra svarbiausia priežastis apsilankyti prekybos centre. Svarbus yra simbolinis vartojimas – galimybė sukurti sau norimą įvaizdį, trumpam tapti prabangos dalimi ir prisiliesti prie išsvajoto gyvenimo būdo. „Apsilankę prekybos centre visi pakliūvame į tam tikrą iliuziją. Čia vykstantis socialinis gyvenimas labiau primena spektaklį. Mūsų elgesys prekybos centre nenatūralus, jame daug tam tikro dirbtinumo, bandymo save vienaip ar kitaip pristatyti. Manau, kad miesto centre esančioje kavinėje ar gatvėje mes bendraujame šiek tiek kitaip. O prekybos centre patenkame į dirbtinai sukurtą scenografiją, kuri provokuoja dar daugiau dėmesio skirti savo įvaizdžiui. Tad bendravimas ir socialiniai santykiai čia tampa labiau spektakliški nei kitose erdvėse“, – mano T.Pabedinskas.

Įkvėpė asmeninė patirtis

Parodoje eksponuojamos 2011–2016 m. T.Pabedinsko užfiksuotos fotografijos. Pašnekovas pasakoja su fotoaparatu prekybos centre lankęsis ir vėliau, tačiau pastebėjęs tam tikrų šios erdvės pokyčių. Pasak fotografo, vos tik „Akropoliui“ atsidarius, jis tapo pagrindine kauniečių pramogų vieta. Šiuo laikotarpiu Laisvės alėjos reikšmė sumenko, tad centrinė miesto gatvė ištuštėjo. Tačiau vėliau susidomėjimas naujuoju prekybos centru slopo ir kauniečiai vėl sugrįžo į numylėtą Laisvės alėją.

„Miesto gyventojams vėl grįžus pramogauti į gatves, prekybos centras neteko kelerius metus turėtos karūnos. Tai buvo viena iš priežasčių, kodėl nutariau užbaigti seriją. Žinoma, fotografuodamas ta pačia tematika, toje pačioje uždaroje erdvėje fotografas anksčiau ar vėliau natūraliai išsikvepia. Tačiau prekybos centras taip pat pasikeitė. Jame nebeliko iki tol buvusios auros, viduje vykusio ryškaus ir fotogeniško spektaklio. Ši vieta ilgainiui mums tapo kasdieniška ir įprasta“, – atkreipė dėmesį jis.

Iš projekto „Spektaklio vienišiai“. / T. Pabedinsko nuotr.

Tad, nors vėlesniais metais T. Pabedinskas taip pat fotografavo „Akropolio“ lankytojus, tokių išraiškingų kadrų užfiksuoti jau nebepavyko. Pakitusi prekybos centro atmosfera pakeitė ir čia besilankančių žmonių elgesio modelius.

„Sukurti šią fotografijų seriją mane įkvėpė asmeniniai pastebėjimai ir patirtys ankstyvaisiais prekybos centro veiklos metais. Atkreipęs dėmesį, kad čia lankydamiesi žmonės nejučia tampa tam tikro spektaklio dalimi, nusprendžiau nuosekliau ir atidžiau stebėti situaciją. Tad reguliariai vykdavau į prekybos centrą, o po jį klajodamas išvydau ne vieną objektyvo vertą akimirką. Tai nebuvo iš anksto sugalvotas projektas. Fotografijų serija gimė iš asmeninės patirties ir subjektyviai kilusių emocijų. Fotografija man yra įprastas būdas ieškoti santykio su supančia aplinka. Tad fotoaparato objektyvą pasitelkiau siekdamas atskleisti kontrastų kupiną spektaklį, kuriame nemaža dalis mūsų esame dalyvavę“, – apie kūrybinį procesą pasakojo pašnekovas.


Kas? T.Pabedinsko personalinė paroda „Spektaklio vienišiai“.

Kur? Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4 / Didžioji g. 19, Vilniuje).

Kada? Veikia iki kovo 12 d.

GALERIJA

  • T. Pabedinsko personalinėje parodoje – visuomenės blizgesys ir vienatvė
  • T. Pabedinsko personalinėje parodoje – visuomenės blizgesys ir vienatvė
  • T. Pabedinsko personalinėje parodoje – visuomenės blizgesys ir vienatvė
T. Pabedinsko nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS