ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą | kl.lt

ESO LUPIKAUJA: IŠRAŠĖ TRIS KARTUS DIDESNĘ SĄSKAITĄ

Kauniečių šeima, norėdama sutaupyti, ant stogo įsirengė saulės elektrinę, tačiau sulaukė akibrokšto iš ESO. Tik įsikišus „Kauno dienai“, ESO staiga sąskaitą sumažino keliais tūkstančiais eurų.

Suma patrigubėjo

Kaune, Kmynų gatvėje, gyvenantis Arūnas Raslanas ant namo stogo įsirengė saulės elektrinę, tačiau tam, kad galėtų gaminti elektrą, ji turėjo būti prijungta prie elektros tinklų. Tokią paslaugą teikia Energijos skirstymo operatorius (ESO).

Vyras dar praėjusių metų vasaros viduryje parašė paraišką saulės elektrinei įrengti. Rugpjūčio antroje pusėje buvo gautos prisijungimo sąlygos ir sutartis, kurioje ESO įvardijo preliminarią prijungimo prie tinklų kainą – 1 357 eurus. Šią sumą A. Raslanas apmokėjo.

Metų pabaigoje kauniečio įrengta saulės elektrinė buvo prijungta prie tinklų, tačiau vyrą nustebino iš ESO gaunami laiškai. Susidarė įspūdis, kad jų specialistai vieni su kitais nekomunikuoja, ir vieni nežino, ką daro kiti.

„Gruodžio 7 d. prijungimo darbai buvo baigti. ESO kas kelias dienas vis rašė elektroninius laiškus su atsiprašymais dėl užtrukusių darbų. Jie patys labai nustebo, kai pasakiau, kad jau viskas prijungta. Man jų laiškas, kad darbai baigti, atėjo tik gruodžio 30 d. Pagal sutartį, prijungus prie tinklų ESO turėjo per penkias darbo dienas atsiųsti sąskaitą, tačiau ją gavau tik po pusantro mėnesio“, – pasakojo kaunietis.

Pergalė: žurnalistams pradėjus domėtis šia istorija, A. Raslanas sulaukė laiško iš ESO, kad nereikės mokėti beveik 3 tūkst. eurų priemokos. Regimanto Zakšensko nuotr.

Vyras pasakojo, kad vasarį ESO atsiuntė sąskaitą, esą yra susidariusi beveik 3 tūkst. eurų nepriemoka. Klientui nesutinkant apmokėti tokios sąskaitos, ESO pradėjo grasinti antstoliais.

Abejonių kėlė sąmata

Kaunietis detaliau peržvelgė ESO išrašytą sąskaitą ir nusistebėjo darbų sąmata. Pasak A. Raslano, įvardytos sumos buvo gerokai išpūstos.

„Už lentelės pakabinimą – devyni eurai. Taip per dieną galima tūkstančius eurų uždirbti“, – stebėjosi kaunietis.

Jis tikino, kad kabelio mažmeninė kaina rinkoje – apie 14 eurų, tačiau ESO skaičiavo beveik 25 eurus. Viršįtampių galima rasti ir už 12 eurų, o sąskaitoje nurodyta kaina – daugiau nei 34 eurai. Pasak gyventojo, ESO visus laidus ir reikiamą įrangą perka ne mažmeninėmis kainomis, todėl pateikta sąmata kėlė daug klausimų. Buvo įvardyti ir vejos atkūrimo darbai, bet kaunietis dėl jų tik kraipė galvą.

„Už vejos atkūrimą jie norėjo beveik 200 eurų, bet nieko nesutvarkė, net žoliapjove pervažiuoti negalima. Stulpas stovi kitoje gatvės pusėje nei mano namas, todėl už 30 m projektavimo darbus ESO prašė daugiau nei 2,3 tūkst. eurų. Visos kainos išpūstos kelis kartus. Tai tiesiog reketas“, – piktinosi A. Raslanas.

Visos kainos išpūstos kelis kartus. Tai tiesiog reketas.

Reikalavo susimokėti

A. Raslanas atkreipė dėmesį, kad su ESO pasirašytoje sutartyje buvo nurodyta: jei darbų kaina išauga daugiau nei 50 proc., ESO privalo nedelsiant apie šiuos pasikeitimus informuoti klientą. Kauniečio atveju sąskaita išaugo daugiau nei 300 proc., tačiau apie tai ESO pranešti nesiteikė.

„Jei būtų iš karto pranešę, kad tiek daug išauga kaina, būčiau nesijungęs prie tinklų, nes tada nelabai apsimoka ir tą elektrinę turėti“, – pridūrė A. Raslanas.

Nesutikdamas papildomai ESO sumokėti beveik 3 tūkst. eurų, kaunietis vis bandė aiškintis, kodėl jam išrašyta tokia sąskaita, tačiau ESO konsultantai vyrui nebuvo linkę padėti.

„Aš jiems vis aiškinau, kad apie padidėjusią sumą jie privalėjo pranešti, nes taip nurodyta sutartyje, o jie tarsi apkursdavo ir man vis tą patį kartojo: viskas esą apskaičiuota tinkamai, todėl turiu sumokėti. Kiek kalbėjau su jais, visada nutylėdavo, kad patys turėjo pranešti man apie išaugusią sąskaitą“, – pasakojo A. Raslanas.

Jis iš ESO konsultantų išgirdo ir dar vieną akibrokštą. „Aš kategoriškai atsisakiau jiems mokėti. Jie pasiūlė, kad galiu dalimis mokėti. Aš vėl atsisakiau. Tada sako, kad gal galiu nors kiek sumokėti. Išeina taip, tarsi, jei neturi eurų, bent centus sumokėk. Pasakiau, kad jie patys padarė klaidą, tegul ir susimoka. Nesijaučiau kuo nors prasikaltęs, kad mokėčiau už tai, kas man nepriklauso. Pagal sutartį aš visas sąlygas išpildžiau“, – teigė Kmynų gatvės gyventojas.

Kabelio mažmeninė kaina rinkoje – apie 14 eurų, tačiau ESO skaičiavo beveik 25 eurus.

Skundas tarnyboms

Dėl išaugusios sąskaitos už prijungimą prie tinklų vyras parašė skundą Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT). „Kauno diena“ prašė detaliau pakomentuoti šį ESO savivalės atvejį, tačiau VERT dar nebuvo spėjusi išnagrinėti skundo. Visgi VERT atstovai patarė, ką tokiais atvejais vartotojai gali daryti ir kaip ieškoti teisybės.

„Teisinis reglamentavimas nustato pareigą vartotojui, siekiančiam tapti gaminančiu vartotoju, prijungiant prie operatoriaus tinklo vartotojui priklausančius elektros gamybos įrenginius, kai vartojimo įrenginiai jau yra prijungti prie skirstomųjų tinklų, apmokėti 50 proc. faktinių operatoriaus sąnaudų, jei tokių sąnaudų yra patiriama.

Tai reiškia, kad vartotojas turi apmokėti jam priskirta dalimi nustatytas faktines sąnaudas. Preliminarių prijungimo įmokų perskaičiavimo klausimai nustatomi ir detalizuojami sutartyse, sudaromose su vartotojais. Sudarius sutartį ir sumokėjus preliminarią prijungimo įmoką, ją perskaičiuoti galima tik esant sutartyje nustatytoms sąlygoms“, – aiškino VERT Veiklos valdymo skyriaus vyr. specialistė Eglė Juozėnaitė.

Jos teigimu, prijungimo įmokos apskaičiavimo būdas nustatytas teisiniu reglamentavimu, todėl savivalė negalima.

„Tokiais atvejais, jei preliminari sutarties kaina padidėja ir netenkina vartotojo, jis turi teisę nutraukti sudarytą sutartį joje numatytomis sąlygomis. Kadangi teisiniu reglamentavimu įtvirtinta pareiga apmokėti nustatytą dalį faktinių operatoriaus sąnaudų, prijungimo įmokos padidėjimą dažnais atvejais ir lemia išaugusios darbų ir paslaugų kainos, palyginus su tomis, kurios buvo vertintos apskaičiuojant preliminarią prijungimo įmoką“, – teisinius aspektus narstė E. Juozėnaitė.

Ji pažymėjo, kad ESO vykdomų darbų rangovai yra išrenkami viešųjų pirkimų būdu, todėl taikomi įkainiai nustatyti sudarytoje sutartyje. Vadinasi, minėtų kainų VERT negali vertinti ar kitaip daryti joms įtaką.

„Šiuo metu VERT yra gavusi ir nagrinėja vartotojų skundus dėl išaugusių prijungimo įmokų, tačiau įprastais atvejais vartotojai apie perskaičiuotą prijungimo įmoką yra informuojami, o VERT priimti sprendimai priklauso nuo konkrečių sudarytų prijungimo sutarčių nuostatų, numatančių prijungimo įmokos perskaičiavimą“, – teigė VERT atstovė.

Įkainiai: ESO buvo paskaičiavę apie 200 eurų už esą vejos atkūrimą, tačiau ji taip ir nebuvo sutvarkyta. Regimanto Zakšensko nuotr.

Švenčia pergalę

Dėl išaugusios sąmatos už prijungimo prie tinklų paslaugą „Kauno diena“ uždavė klausimų ir ESO. Paaiškėjo, kad kauniečių šeima gali švęsti pergalę ir jiems nereikės papildomai mokėti beveik 3 tūkst. eurų.

„Šiuo atveju įvyko žmogiška klaida. Klientai apie pasikeitusią įmoką nebuvo laiku informuoti, nes patvirtinus parengtą projektą, projektų vadovas nepastebėjo informacinės sistemos pranešimo apie šį faktą. Visada siekiame tobulinti savo procesus, bet itin retais atvejais pasitaiko ir tokių situacijų. Atsiprašome kliento už patirtus nepatogumus. Apgailestaujame dėl įvykusios situacijos, kai klientai nebuvo laiku informuoti dėl pasikeitusios prijungimo kainos. Susisieksime su klientu ir suderinsime dėl priemokos dydžio“, – komentavo ESO Ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas.

Jis aiškino, kad kliento sutartis parengta 2022 m. rugpjūtį, preliminari kaina buvo paskaičiuota pagal tuo metu galiojusias sutartines kainas, bet kai klientas sutartį pasirašė spalį, jau buvo įsigaliojusios naujos ilgalaikės rangos sutartys su pasikeitusiais įkainiais. Sutartyje esą buvo nurodyta, kad įmokos dydis gali keistis.

„Kliento galutinė sąskaita išrašoma, kai paaiškėja visos tikslios patirtos išlaidos. Tai atliktų darbų, medžiagų ir kapitalizuoto darbo užmokesčio išlaidos. Šios išlaidos galutinai buvo gautos 2023 m. sausio pabaigoje ir sąskaita išsiųsta vasario mėnesį“, – kodėl ne iš karto klientams buvo pateikta sąskaita, nurodė P. Kalmantas.

Maždaug po savaitės, kai į ESO kreipėsi „Kauno diena“, A. Raslanas iš ESO gavo džiuginantį laišką, kad jokios priemokos mokėti nereikės.

„Informuojame, kad sudarytoje Gaminančio kliento elektros įrenginių (iki 30 kW) prijungimo sutartyje buvo numatyta preliminari prijungimo įmoka 1 357,11 euro su PVM. Jūsų apmokėtą preliminarią prijungimo įmoką gavome 2022 m. spalio mėnesį“, – dėstoma ESO kauniečių šeimai atsiųstame laiške.

Jame taip pat išdėstyta, kokios apskaičiuotos sąnaudos. Laiške nurodyta, kad, atlikus prijungimo darbus ir 2023 m. sausį pasirašius atliktų darbų aktą, darbų ir medžiagų sąnaudos bendrai sudarė 8 646,21 euro su PVM. Klientams tenkanti 50 proc. dalis sudarė 4 323,11 euro su PVM. Įvertinus apmokėtą preliminarią prijungimo įmoką 1 357,11 euro su PVM, primokėtina suma pagal sutartį sudarė 2 966 euro su PVM.

„Išsamiai išnagrinėję susidariusią situaciją, priėmėme sprendimą nereikalauti šios priemokos (2 966 eurų su PVM). Per kelias savaites išrašysime kreditinę PVM sąskaitą faktūrą, kurioje bus nurodyta, kad primokėtina suma sudaro 0 eurų“, – rašoma klientams atsiųstame ESO laiške.

„Tikimės, kad susidariusią situaciją pavyko išspręsti taikiai“, – pridūrė ESO atstovai.

Dabar A. Raslanas laiko kumščius, kad tik ESO nepersigalvotų ir laukia, kada jie išrašys 0 eurų sąskaitą ir jam tikrai nebereikės mokėti beveik 3 tūkst. priemokos. Vyras jau konsultavosi ir su VERT, ar ką nors dar reikia papildomai daryti. VERT patarė sulaukti sąskaitos, tada oficialiai ši problema bus išspręsta kauniečio naudai.

GALERIJA

  • Pergalė: žurnalistams pradėjus domėtis šia istorija, A. Raslanas sulaukė laiško iš ESO, kad nereikės mokėti beveik 3 tūkst. eurų priemokos.
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
  • ESO lupikauja: išrašė tris kartus didesnę sąskaitą
Regimanto Zakšensko nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (40)

Siaip

O ar šis Huawei inverteris ne viduje turėjo būti įrengtas?

To LEGALUS REKETAS

Aš,kvailas runkelis, naiviai galvojau,kad radiomechaniko diplomas ir 25 metų darbas elektros enenergetikos srityje man duoda šiokį tokį supratimą apie el. energijos išsaugojimo būdus. Labai smarkiai klydau. Pažiūrėjai TIK TOKą ir bėgi pirkt akumuliatorių už 6k €. Tada naktį krauni akumuliatorių o dieną naudoji. Skirtumas tarp tarifų 4 centai, tai atmetus nuostolius liks gal 3. Per parą sutaupai net 30 centų.Reiškia investicija atsipirks per 55 metus. Tik yra bėda- runkelis žino, o TIK TOKe nepasakė, kad akumuliatoriaus amžius 5 metai. Na nesvarbu,runkeliui tai nerūpi,einu pasiimsiu bobutės paskolą ir pirmyn ieškot kur prie akumuliatorių eilė mažesnė...

STANISLOVAS BARŠČEVIČIUS

Keistas dalykas yra ta "žmogiška klaida". Ji visada naudinga klystančiajam.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS