Stende – abejonės skiepais: „Gustuko picerijos“ vadovo įkurtos asociacijos laukia nemalonumai? | kl.lt

STENDE – ABEJONĖS SKIEPAIS: „GUSTUKO PICERIJOS“ VADOVO ĮKURTOS ASOCIACIJOS LAUKIA NEMALONUMAI?

„Jei po dviejų poveikis yra nulinis, tai kaip trečias gali tą nulį pastiprinti? Po dviejų skiepų antivakseriu tapęs Andrius“, – štai šie žodžiai, išdėstyti Šiauliuose iškabintame lauko stende, traukia miestiečių žvilgsnius ir kelia aistras socialiniuose tinkluose. Tai – asociacijos „Petys už laisvę“, kurios vadovas yra prieš galimybių pasą pasisakančios „Gustuko picerijos“ direktorius, plakatas. Gali būti, kad dėl „Petys už laisvę“ šūkio kilusios painiavos teks pasisakyti ir teismui.

Žodžio laisvė ar visuomenei pavojingas melas?

„Pavojingam bukumui jau, atrodo, nėra ribų. Jau ir lauko stendai Šiauliuose su tiesiogine dezinformacija cituojant neegzistuojantį antivakserį anonimą. Stendą užsakė vogto pavadinimo aktyvistai gustukai, kurie tuo pačiu dar renka parašus referendumams, organizuoja autobusus „atsiimti Lietuvai“ per Sausio 13-ąją ir dar kepa picas. Na, ir su žmogaus anatomija nedraugauja, bet čia smulkmena, – po pasidalinta stendo nuotrauka feisbuke rašė žurnalistas ir visuomenininkas Andrius Tapinas. – Stendą patalpinusi įmonė sako, kad ji ne prieš skiepus ir netgi transliavo skiepų komunikacijos klipus, bet va pinigėliai nesmirda.“

Žurnalistas kreipėsi ir į Šiaulių merą Artūrą Visocką. „Mere, kaip su šituo darysim? Kas čia – žodžio laisvė ar visuomenei pavojingas melas? Ar planuojat reaguoti, ar apsimesit negirdėjęs? Ir vėl tas pats klausimas – iš kur pinigai? Stendams, reklaminėms skrajutėms, reklamai feisbuke, filmams, užsakytiems autobusams į Vilnių sausio 13-ą? Iš žmonių, viskas iš žmonių – kartoja gustukininkai, knygnešiai, marširuotojai, STI ekspertai. Visa pavojinga, melaginga ir valstybę mėginanti destabilizuoti veikla yra finansuojama iš žmonių. Kaip patogu“, – rašė A. Tapinas.

Panašu, kad į kai kuriuos iškeltus klausimus atsakymų tikėtis neverta. Portalui kauno.diena.lt pabandžius susisiekti su „Gustuko picerijos“ vadovu Mantu Zemecku, kuris yra ir asociacijos „Petys už laisvę“ vadovas, buvo teigiama, kad jis su žiniasklaida nebendrauja.

„Nesusisieksite, nes kontaktų neturiu leidimo duoti. Jis šiuo metu su žurnalistais nenori kalbėtis. Jeigu domina, galite parašyti į feisbuką, jis perskaito žinutes, norės – pats atrašys“, – sakė picerijos administratorė. 

Šūkis „Petys už laisvę“ yra naudojamas skiepytis nuo COVID-19 raginančiai kampanijai, tačiau „Gustuko picerijos“ savininkas M. Zemeckas įkūrė asociaciją tokiu pačiu pavadinimu, mat šūkis „Petys už laisvę“ nebuvo oficialiai registruotas. 

Žada kreiptis į teismą

Dėl prekės ženklo, kurį mes neatlygintinai suteikėme SAM, o kažkas jį panaudojo, tai greičiausiai dar šiandien parengsime kreipimąsi į teismą.

Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) atstovė Neringa Mikėnaitė teigia, kad šūkio „Petys už laisvę“ kūrėjai (VšĮ „Stiprūs kartu“), ministerijos turimais duomenimis, planuoja imtis atitinkamų teisinių priemonių dėl visuotinai žinomo žodžių junginio pasisavinimo.

VšĮ „Stiprūs kartu“ vadovas Edmundas Jakilaitis portalui kauno.diena.lt teigė, kad painiavos dėl šūkio „Petys už laisvę“ nepaliks ramybėje. 

„Kiek žinau, tą plakatą nuima pats savininkas, – trečiadienio rytą sakė E. Jakilaitis. – O dėl prekės ženklo, kurį mes neatlygintinai suteikėme SAM, o kažkas jį panaudojo, tai greičiausiai dar šiandien parengsime kreipimąsi į teismą dėl prekės ženklo pasisavinimo“, – komentavo E. Jakilaitis.

E. Jakilaitis (Ž. Gedvilos/ BNS nuotr.)

Šiaulių miesto savivaldybės Viešųjų ryšių koordinatorius Vitalis Lebedis teigė, kad į šią situaciją dėl stendo taip pat nenumos ranka.

Anot savivaldybės atstovo, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Architektūros, urbanistikos ir paveldosaugos skyrius, išduodamas leidimus įrengti išorinę reklamą atskirai stovintiems išorinės vaizdinės reklamos įrenginiams, derina tik planuojamos įrengti reklamos plokštumos plotą, kadangi skleidžiama informacija nuolat keičiasi. Šiaulių miesto savivaldybės administracijos išduodami leidimai įrengti išorinę reklamą nustato, kad leidimo turėtojas privalo laikytis Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo, Išorinės reklamos įrengimo taisyklių ir kitų teisės aktų, nustatančių reklamos naudojimo reikalavimus.

„Šiuo atveju galimai pažeistos LR reklamos įstatymo 4 str. 2 dalies 3, 5, 6 dalys, kuriose nurodyta, kokia reklama draudžiama (dezinformuojama, skatinamas elgesys, keliantis grėsmę sveikatai, piktnaudžiaujama žmonių pasitikėjimu, jų patirties ar žinių stoka). Šio pažeidimo nagrinėjimas LR reklamos įstatyme priskirtas Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT). Savivaldybės atstovai, užfiksavę minėtą reklamą, nedelsiant perduos duomenis minėtai tarnybai. Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai nustačius Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimą, Šiaulių miesto savivaldybės administracija galėtų taikyti reklamos turėtojui sankcijas ir iš savo pusės – panaikinti leidimo įrengti išorinę reklamą galiojimą (jei nebūtų reaguojama į įspėjimą ir pažeidimas nebūtų pašalintas). Savivaldybių institucijos yra įgaliotos nagrinėti tik su reklamos turiniu nesusijusius LR reklamos įstatymo 12 straipsnio 1, 3, 5, 15 ir 16 dalių nuostatų pažeidimus (kai reklama įrengiama tam neskirtose vietos, neturint leidimo ir pan.)“, – portalui atsiųstame laiške rašė V. Lebedis.

Stende pateikta informacija, preliminariu vertinimu, yra ne reklama 

VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė trečiadienio rytą teigė, kad gavo Šiaulių miesto savivaldybės kreipimąsi dėl šio lauko stendo ir situaciją analizuoja.

Vėliau VVTAT situaciją pakomentavo plačiau ir, preliminariu vertinimu, stende pateikta informacija – ne reklama. 

„Vadovaujantis Reklamos įstatymo nuostatomis, reklama – bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su asmens ūkine komercine, finansine ar profesine veikla, skatinanti įsigyti prekių ar naudotis paslaugomis, įskaitant nekilnojamojo turto įsigijimą, turtinių teisių ir įsipareigojimų perėmimą. Konstitucinis Teismas nurodė, kad „įstatymuose pateikiami nevienodi reklamos apibrėžimai. Tačiau visuose minėtuose teisės aktuose nurodomas svarbiausias reklamos požymis – reklama yra informacija, kuria siekiama padėti parduoti arba skatinti įsigyti prekes ar naudotis paslaugomis“, – teigiama VVTAT atsiųstame laiške.

Anot tarnybos atstovės, įstatymuose bei suformuotoje teismų praktikoje kaip esminis reklamos požymis, išskiriantis ją iš kitos informacijos, yra įtvirtintas specialus jos tikslas – daryti įtaką ekonominei elgsenai. Siekiant nustatyti, ar informacija gali būti vertinama kaip reklama, turi būti konstatuotas skatinimo tikslas, t.y., turi būti nustatyta, kad ši informacija yra ar gali būti reikšminga vartotojui, priimant sprendimą dėl prekės ar paslaugos įsigijimo, ir tokiu būdu ja siekiama daryti įtaką ekonominei elgsenai, skatinant jį naudotis tam tikromis prekėmis ar paslaugomis ar atsisakyti tam tikrų prekių (paslaugų) naudojimo. Taigi, reklamos požymis, išskiriantis reklamą iš kitų informacijos rūšių, yra siekis daryti asmenims poveikį jiems renkantis prekes arba paslaugas.

„Preliminariu vertinimu, matyti, jog skleidžiama informacija nedaro įtakos gavėjo/vartotojo ekonominiam elgesiui bei neskatina įsigyti konkrečių prekių ar naudotis konkrečiomis paslaugomis. Atsižvelgiant į tai, asociacijos „Petys už laisvę“ skleidžiama informacija neatitiktų Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme įtvirtintos reklamos sąvokos. Tokia informacija laikytina viešąja, kaip tai numato Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 75 dalis. Visuomenės informavimo įstatymo įgyvendinimo kontrolę atlieka Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba“, – teigė D. Malinauskienė.

Antradienį bendrovės „Owexx“ reklaminiame stende Šiauliuose patalpintas asociacijos „Petys už laisvę“ plakatas, skelbiantis abejones skiepijimo nauda šįvakar jau buvo nukabintas, o bendrovė planuoja reklaminiuose ekranuose didžiuosiuose šalies miestuose neatlygintai skelbti skiepytis skatinančią kampaniją, kurios vertė sieks iki 30 tūkst. eurų.

GALERIJA

  • Stende – abejonės skiepais: „Gustuko picerijos“ vadovo įkurtos asociacijos laukia nemalonumai?
"Gustuko picerijos" "Facebook" nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (31)

Ggg

Gustukai Šaunuoliai.

Artūras

Prieš gustuko stendo viešą pasisakymą sukilo visos Lietuvos žinomi padugnės, kurie finansuojami iš neaiškių finansinių resursų ( galimai iš lietuvos ir užsienio spec. tarnybų) ir kurie skialbiasi ekspertais ir sisteminiais žurnalistais.

..

Ko cia piktintis, juk vyriausybes patarejai pandemijos valdymui.. butent taip ir sake:du skiepai lygu nuliui ir reikia trecio pastipriti nuli :)) is dainos zodziu neisimsi, tikiuosi reklamos uzsakytojai turi to faktus issisaugoja.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS