-
Gatvės muzikos dienos vizualinio identiteto autorė siūlo pamatyti muziką 1
Patricija Poškevičiūtė – autorė, šiemet sukūrusi „Gatvės muzikos dienos“ vizualinį identitetą „Pamatyk muziką“ mielai sutiko pasidalinti savo patirtimi prisidedant prie šio projekto bei atskleidė savo kūrybinio proceso subtilybes.
Įkvėpimas – kasdieniuose reiškiniuose
Patricija – moksleivė, šiuo metu gyvenanti mokyklos baigimo bei artėjančių egzaminų nuotaikomis. Tačiau merginos gyvenime didelę vietą taip pat užima kūryba, kuri neapsiriboja viena sritimi – Patricija pridūrė, jog piešia bei muzikuoja, tačiau piešimas šią akimirką užima didžiąją dalį jos laiko.
Mergina teigia, jog kūrybinio įkvėpimo toli ieškoti nereikia. Kasdienybė yra kupina dalykų ir reiškinių, kuriuos būtent kūryba ir padaro išskirtiniais bei didingais. „Kūriniais gali tapti kalnuose pamatyti žymėjimai ant medžių, identiški mano bendražygio striukės spalvoms, vėliau tampantys kelionės vėliava, kūriniais gali tapti man nepažįstamos merginos pasakyta frazė autobuse, o kartais kūriniu gali virsti net dvejojimo jausmas kuo būti – dailininke ar biologe“, – pasakojo Patricija ir pridūrė, jog apsisprendimo bei dvejonių klausimas privedė prie sėkmingo apčiuopiamo rezultato, mat remiantis juo buvo sukurta visa piešinių serija.
Šiuo metu įsibėgėjęs „Kino pavasaris“ irgi turi įtakos Patricijos kūrybos šėlsmui. Menininkė pasakoja, kad „Kino pavasario“ filmai sukelia jausmus, kurių taip lengvai neištrinsi iš galvos: vieną akimirką ji norinti atsidurti daniškame „Širdžių damos“ miške, o kitą – banditiškoje „Angelo“ kompanijoje. „ Klausau tų filmų garso takelių, įsivaizduoju kad esu tų filmų veikėjai, perjaučiu jų pasaulį ir tada visa tai fiksuoju piešiniu֧“, – šiek tiek savo kūrybinės virtuvės duris pravėrė mergina.
Išskirtinė galimybė sukurti GMD 2019 vizualą
Tikriausiai kiekvienas kuriantis žmogus pritars minčiai, jog viena svarbiausių kūrybos taisyklių yra tikėjimas savo veikla. Ne išimtis ir Patricija, kuri pripažįsta, jog kūryba, kupina pasitikėjimo savimi bei tikėjimo yra kiekvieno kuriančio žmogaus svajonė. Tačiau net ir panirus į veiklą, kuri atrodo sava ir artima, nereiškia, jog kūrybos procesas bus lengvesnis.
Kaip teigia mergina, neišvengta dvejonių, kokį vizualą pasirinkti, mat būta daug jo variantų. O šis pasirinkimas yra svarbi proceso dalis, norint žengti tolyn. Patricija išreiškė padėką Gustui Klėjui ir likusiai GMD komandai, kuri jaunąją menininkę vizualo kūrybos proceso metu skatino patarimais bei palaikymu. „ Jaučiuosi pakylėtai ir nekantrauju pamatyti kaip tai atrodys stikliniuose Vilniaus stenduose“, – džiaugsmo neslėpė Patricija.
Menas reikalauja kūrybinės rutinos
Paklausta, kokią vietą jos gyvenime užima menas, mergina paatviravo, jog norėtų išsiugdyti kūrybos rutiną, kuri savotiškai priverstų neišsisukinėti ir mintis realizuoti šią akimirką, neleidžiant joms nugrimzti užmarštin. „ Kūryba vyktų kasdien ir, sakyčiau, net sparčiai ūgteltų jos kokybė. O kad tai vyktų, visgi reikia ne tik kasdienybės įspūdžių, bet ir žmonių, filmų, muzikos, kvapų – viso to kas ir yra menas skirtas naujam menui kurti. Kitaip tariant, reikia šiek tiek ‘’pavogti’’ meno, jį sugerti į save, transformuoti ir tada kurti savo meną – naująjį pasaulį.
Taip, kaip žemėje nuolatos vyksta vandens cirkuliacija, taip ir kūrėjo kūne pastoviai vyksta meno cirkuliacija“, – samprotavo Patricija.
GMD vizualas kupinas paslapčių
Menininkė pasakojo, jog jos piešiniuose galima rasti akivaizdžių sąsajų su muzika, tačiau jie nėra susiję su jos pačios muzikavimu – Patricija mieliau piešia motyvus, susijusius su jai patinkančių muzikantų kūryba.
„ Esu įamžinus mano didžiausią įkvepėją nuo vaikystės laikų – Aliną Orlovą, prieš keletą metų atrastus ,,McLoudus’’, o netolimoje ateityje turėtų atsirasti ir ,,The Animals’’ apdainuojantis piešinys“, – paatviravo mergina ir pridūrė, jog ir šių metų GMD vizuale galima rasti žmonių siluetų, prisilietusių prie muzikos, tačiau visos intrigos iki galo neatskleidė – kaip teigė, paliks plotelį vaizduotės žiūrinčiųjų akims.
Dalyvavimas GMD praturtina įspūdžiais
Keturis kartus turėjusi galimybę dalyvauti „Gatvės muzikos dienos“ renginiuose, Patricija prikaupė nemenką įspūdžių bagažą. Paprašyta pasidalinti įsimintiniausiu šios muzikos šventės prisiminimu, mergina nepasimetė. “Pamenu lyg šiandien. Buvo antrieji mano dalyvavimo GMD metai, buvau dar visai mažiukė. Stovėdama šalia baltos Pacų rūmų sienos, grojau E. Grygo ,,Norvegų šokį‘‘ ir pamačiau einantį Andrių Mamontovą. Jis stabtelėjo prie manęs ir nufotografavo. Tokia graži akimirka buvo, pamenu, taip šypsojausi ir tokio džiaugsmo buvau apimta.“
Patricija pasidalino dar viena istorija. „Taip pat visad atsiminsiu grupę, pavadinimu ,,Saulės taboras‘‘, jie grojo Gogol Bordello dainas. Ir ne tik grojo, tai buvo tikri performansai, dvelkiantys piratiškais, banditiškais kvapais! Kiekvienais metais eidavom su drauge jų pasiklausyti ir pasižiūrėti. Pastebėjau, kad tokių grupių, kurios ne tik groja, bet ir vaidina, skaito eilėraščius ir išdarinėja beprotiškus dalykus GMD atsiranda vis daugiau, bet tie išprotėję piratai man jau tapę savotiška šios šventės vėliava.“
Jaunoji menininkė dalyvavimą „Gatvės muzikos dienoje“ mena tik geriausiais įspūdžiais, kurie atmintyje plevena iki šiandien. Patricijos teigimu, GMD „įžiebė dar didesnę meilę Vilniui, patvirtino nuo mažens piešiniuose kurtą ir įsivaizduotą ,,angelų, laisvės ir gėrio’’ miesto veidą, praturtino keliomis ryškiomis draugystėmis ir suteikė galimybę laisvais fleitos garsais aidėti įsimylėtuose Vilniaus senamiesčio skersgatviuose.“
Nedrąsu groti? Keli Patricijos patarimai
Nors „Gatvės muzikos diena“ šiemet muzikos garsais miestiečius ir miesto svečius džiugins jau tryliktąjį kartą, galbūt tai kažkam bus pirmasis kartas pasireikšti. Galbūt yra ir žmonių, nedrįstančių parodyti savo talentą didesnei miniai. Patricija tokiems muzikantams pataria nenuleisti rankų ir pasidalino keliais patarimais.
Merginos teigimu, esant baimei, nereikia jos vengti – verčiau susidurti su ja. „Grokite Gatvės muzikos dienoje jau šiais metais, nes kaip pačiai teko pajausti, kuo vyresnis esi, tuo didesnės baimės puola, ypač turint omenyje viešus pasirodymus“, – patirtimi pasidalino Patricija ir paatviravo, jog kartu smagu pasiimti draugą, kuris gali tapti ramsčiu ir groti bus drąsiau.
„Svarbiausia – kai pradėsite groti, pažvelkite į besišypsančias žmonių akis – nuo tos akimirkos viskas bus gerai“, – atsisveikindama pridūrė pašnekovė.
Registracija į Gatvės muzikos dieną vyksta puslapyje www.gmd.lt.
-
Jaunieji menininkai jau gali pretenduoti į „JCDecaux premiją 2019“
Ketvirtus metus gyvuojančios premijos tikslas – skatinti jaunųjų Lietuvos menininkų kūrybą bei jos sklaidą ne tik šalies, bet ir tarptautiniu mastu. Šiais metais vienkartinė „JCDecaux premija“ padidėjo iki 4 tūkst. eurų. Tarptautinės komisijos sprendimu ji bus skirta vienam parodoje dalyvaujančiam menininkui ar kolektyvui už pristatomo kūrinio meninės raiškos originalumą bei aktualumą.
Ketvirtus metus vystoma iniciatyva sulaukia vis daugiau palaikymo. „JCDecaux Lietuva“ vadovė Žaneta Fomova džiaugiasi stiprėjančia sinergija tarp meno ir verslo. „Matome, kad kiekvienais metais projektas pereina į aukštesnį lygį, parodos lankytojų ratas plečiasi. Mūsų partneriai vis labiau įsitraukia į šią veiklą ir kartu galime padėti jauniems Lietuvos talentams garsinti šalį visame pasaulyje“, – sako Ž. Fomova.
„JCDecaux premijos“ parodų dalyviai išrenkami atviro šaukimo metu. Iš visų gautų pasiūlymų parodos kuratoriai atrenka penkis projektus, iš kurių formuojama konceptuali grupinė ekspozicija. Kiekvienam projektui skiriamas 1500-ų eurų produkcijos biudžetas ir kuratorinė parama. Premijos laureatą išrenka kaskart naujai suburiama tarptautinė šiuolaikinio meno kūrėjų, kuratorių ir tyrėjų komisija.
„Ypač vertiname ir džiaugiamės ilgamete partneryste su „JCDecaux“. Ši kompanija ne tik kasmet suteikia galimybę jauniesiems menininkams pristatyti savo kūrybą, tačiau atkreipia ir visuomenės dėmesį į šiuolaikinį meną. Tikimės, kad tokių kultūros laukui svarbių projektų ir partnerysčių šalyje vis daugės“, – premijos reikšmę pabrėžia Šiuolaikinio meno centro direktorius Kęstutis Kuizinas.
Praėjusių metų parodos kuratoriai Monika Kalinauskaitė ir Adomas Narkevičius publikai pristatė penkių jaunų menininkų – Gabrielės Adomaitytės, Mato Janušonio, Godos Palekaitės, Anastasijos Sosunovos ir kūrėjų kolektyvo „Pinigų uostas“ – kūrinius. Parodos dalyviai savo kūriniuose gilinosi į geopolitinių lūžių ir atminties, šeimos, netekties, pilietinio įsitraukimo problemas. „JCDecaux premija“ atiteko Anastasijai Sosunovai už instaliaciją „Tainstvo“.
Parodos kuratoriai
„JCDecaux premija“ kuratorių komanda keičiasi kas dvejus metus, siekiant išlaikyti ekspozicijos originalumą, užtikrinti kaskart vis naujus ir dinamiškus sprendimus bei procesus. M. Kalinauskaitė ir A. Narkevičius drauge kuruoja 2018 ir 2019 m. parodas.
M. Kalinauskaitė yra rašytoja ir kuratorė, grafinio romano „The Great Outdoors“ bendraautorė, šiuo metu dirbanti Vilniaus dailės akademijoje. Ji reguliariai publikuoja grožinius tekstus ir parodų recenzijas Lietuvos ir užsienio spaudoje bei aktyviai dirba su jaunųjų menininkų parodomis.
A. Narkevičius nuo 2017-ų metų yra meno ir edukacijos centro „Rupert“ rezidencijų ir edukacijos kuratorius. Dirbdamas „Rupert“ inicijavo ir kuruoja garso meno ir eksperimentinės muzikos renginių programą. Pastaruoju metu aktyviai dirba su jaunųjų Lietuvos ir užsienio menininkų parodomis ir renginiais Lietuvoje, kuruoja 7-ąją „Rupert“ alternatyvios edukacijos programą. Yra eksperimentinės pop grupės „Without Letters“ narys.
Parodos kuratoriai džiaugiasi jiems suteikta proga dirbti prie šio dinamiško ir aktualaus projekto, nekantrauja susipažinti su dalyvių paraiškomis bei pradėti tolesnius parodos darbus.
Atviras šaukimas
Ekspozicijos tema neapibrėžta griežtai, tačiau kuratoriai kviečia jaunuosius kūrėjus nebijoti staigumo ir parodą įsivaizduoti kaip skirtingų stichijų sąveikos erdvę, kurioje persipintų įvairios būsenos ir tapatybės. Menininkai skatinami atskleisti savo santykį su sistemomis – kultūrinėmis, politinėmis, ekologinėmis –ir ieškoti galimų pozicijų konkrečioje, netolimoje ateityje, kuri gali kardinaliai skirtis nuo visų mokslinių, politinių ir filosofinių vizijų.
Konkurse gali dalyvauti Lietuvos pilietybę turintys (įskaitant ir gyvenančius užsienyje) arba nuolat dirbantys ir gyvenantys Lietuvoje kūrėjai nuo 18 iki 35 metų arba vyresni, bet tik pradedantys savo meninę karjerą (dalyvavę ne daugiau kaip 5-ose parodose). Dalyvio paraišką sudaro:
• Projekto aprašas (ne ilgesnis nei vienas A4 formato lapas);
• Projekto vizualinė medžiaga (preliminarios vizualizacijos, eskizai, kadruotės);
• Preliminari įgyvendinimo sąmata;
• Laisvos formos CV ir darbų aplankas („portfolio“).
Paraiškas prašoma iki balandžio 15 d. vidurnakčio teikti el. paštu premija@cac.lt, laukelyje „tema“ įrašius „JCDP19 Vardas Pavardė“. Taip pat projektus galima siųsti arba pristatyti šiuo adresu: JCDecaux premija/ Šiuolaikinio meno centras, Vokiečių g. 2, LT-01130 Vilnius.
Parodos dalyviai bus paskelbti iki gegužės mėnesio pradžios. Šių metų paroda duris lankytojams atvers rudens pirmoje pusėje.
Daugiau apie ankstesnes ekspozicijas ir jų laureatus bei dalyvius galite sužinoti projekto tinklalapyje: www.jcdecaux-premija.lt.