-
„Taško teatras“ kviečia į pavasario sezono spektaklius 1
Tačiau yra ir įsitikinę, jog emociškai sunkiu, neužtikrintumo kupinu laikotarpiu teatras – viena iš veiksmingiausių nusiraminimo, minčių atitraukimo, o taip pat sąmoningumo ugdymo, pasaulėžiūros plėtimo priemonių. O įvairi ir klestinti kultūra – vienas iš laisvos demokratijos ir sveikos, mąstančios visuomenės požymių. Tačiau kultūra negali egzistuoti be adresato taip, kaip dialogas vienumoje – neįmanomas. Todėl „Taško teatras“ kviečia visuomenę vertinti laisvę ir ja naudotis. Vienas iš būdų – aktyviai dalyvauti įvairiuose kultūriniuose renginiuose.
Spektaklio „Miškelis“ premjera – jautrus atminties prisilietimas prie XX a. tragedijų temos
Pirmosios sovietų okupacijos paskutinę savaitę – 1941 metų birželio 22–28 dienomis – Lietuvoje nužudyta daugiau kaip 1000 kalinių ir civilių gyventojų.
Žiaurumu išsiskyrė Telšių kalėjimo politinių kalinių žudynės. Birželio 24-osios naktį 76 politiniai kaliniai atvežti į netoli esantį Rainių miškelį, kuriame buvo nužudyti ir paskubomis užkasti.
Kuriant spektaklį atsiremta į tikrus įvykius, realių žmonių biografijas, tardymo bylas, istorikų tyrimus, tačiau „Miškelio“ kūrėjai šį darbą vadina ne dokumentiniu, o atminties ir vaizduotės spektakliu. Pasak režisieriaus V. Masalskio, tai tarsi giesmė apie atmintį, prisimenant Rainių aukas ir mėginant atsargiai prisiliesti prie XX amžiaus tragedijų temos.
Plačiau apie spektaklį: https://kjt.lt/lt/miskelis-premjera-2022/.
Režisierius – Valentinas Masalskis; dramaturgas – Mindaugas Nastaravičius; kompozitorė – Nijolė Sinkevičiūtė; scenografė ir kostiumų dailininkė – Paulė Bocullaitė; šviesų dailininkas – Justas Bo; režisieriaus asistentas – Paulius Oficerovas; vaidina Klaipėdos jaunimo teatro, „Taško teatro“, „Aemotion teatro“ grupės aktoriai.
Spektaklis vyks:
balandžio 1 d., 18 val., Rokiškio kultūros centre, festivalyje „Vaidiname žemdirbiams“.
Muzikinis spektaklis – premjera „Mitai“
Šių metų vasarį išleistas spektaklis – unikali auralinė bei vizualinė patirtis.
Spektaklis perkelia žiūrovus į nuotaikingą, absurdiškų situacijų bei fantasmagorinių ritualų kupiną pasakojimą apie žmogaus gyvenimą. Herojų nuo gimimo lydi laimės pažadas. Pranašystės vedamas jis susiduria su keisčiausiomis būtybėmis: pabaisomis, deivėmis, titanais, išminčiais ir kaukučiais. Panašiomis į kiekvieno iš mūsų kasdien sutinkamas. Paveiktas būtybių herojus patiria nušvitimus ir nutamsėjimus, panašius į kiekvieno iš mūsų patiriamus.
Svarbi spektaklio dalis – pačių atlikėjų pagaminti instrumentai, kurie atrodo ypač keistai, tačiau švarus ir profesionalus skambesys primena styginį kvartetą, folklorinius instrumentus, net elektrines ir bosines gitaras. Rankų darbo instrumentų bei elektronikos sintezė formuoja išskirtinį spektaklio garsų pasaulį: nuo kosminių sci-fi garsiukų iki jaukaus paukštukų čiulbesio, nuo dramblių baubimo iki pirmykštį karą menančio būgnų dundesio.
Plačiau apie spektaklį: https://www.facebook.com/events/681948909674935.
Režisierius – Valentinas Masalskis; dramaturgė – Dovilė Katiliūtė; kompozitorius – Kristupas Biržietis; kostiumų dailininkė – Erika Jankauskaitė; garso režisierius – Edvinas Vasiljevas; šviesų dailininkas – Justas Bo; vaidina – Donatas Mickūnas, Samanta Pinaitytė-Maiskienė, Laurynas Luotė, Paulius Kavoliūnas, Ramunė Degutytė, Jūratė Martinaitytė, Angelina Daukaitė, Kristupas Biržietis, Solveiga Reklaitytė.
Spektaklis vyks:
balandžio 24 d., gegužės 19 d. Klaipėdos kultūros fabrike.
Nepatogia tema kontempliuojanti be baimės – monodrama „Būti“
Daugybę teigiamų žiūrovų atsiliepimų visoje Lietuvoje sulaukęs monospektaklis tęsia savo kelionę ir svarbią misiją: vystyti visuomenės dialogą sudėtinga, daugelį skirtingų požiūrio kampų turinčia nėštumo nutraukimo tema.
Sėkminga trijų moterų – režisierės Livijos Krivickaitės, aktorės Jūratės Martinaitytės bei dramaturgės Dovilės Katiliūtės – kūrybinė sintezė lėmė paveikų bei nepaviršutiniškai temą nagrinėjantį meno kūrinį – diptiką, sudarytą iš dviejų viena kitą papildančių dalių: spektaklio bei su neplanuotu nėštumu ar abortu susidūrusių žmonių fotografijų parodos „Esu“, kurią lydi tikros istorijos.
Spektaklio dramaturgijos pagrindas – taip pat tikros moterų, susidūrusių su neplanuotu nėštumu ar nėštumo nutraukimu, istorijos. Dokumentinė medžiaga suteikia pjesei intymumo, autentiškumo, atskleidžia itin jautrias temas, kuriomis visuomenėje kalbėti dažnai nepatogu. Ką pasirinkti? Nėštumo nutraukimą ar gimdymą neturint jokios paramos? Kaip kovoti su šių pasirinkimų psichologinėmis pasekmėmis, nugalint socialinę atskirtį, vienišumą? Ką mums reiškia būti? Ar turime teisę spręsti, ar gali būti kiti?
Plačiau apie spektaklį: https://taskoteatras.lt/spektakliai/buti/.
Spektaklis vyks:
kovo 31 d., 18 val., Plungės kultūros centre;
balandžio 19 d., 18 val., Rokiškio kultūros centre, festivalyje „Vaidiname žemdirbiams“;
balandžio 28 d. Telšių Žemaitės dramos teatre;
gegužės 3 d. Kauno miesto kameriniame teatre;
gegužės 10 ir 31 d. Menų spaustuvėje;
gegužės 20 d. Jonavos kultūros centre.
Komedija „Beautiful bodies“ – nuo juoko iki ašarų
Iki ašarų komiškos situacijos ir dialogai susipina su giliai paslėptu jaunų moterų gyvenimo dramatiškumu. Labai skirtingo likimo drauges suvienija tikros meilės, darnių šeimos santykių ar paprasto vyrų dėmesio paieškos.
Spektaklyje išryškėja šiuolaikinės vartotojiškos visuomenės grimasos ir aštrūs socialiniai bei finansiniai skirtumai, tačiau kūdikio kraiteliui atneštos dovanos besilaukiančiai mamai tampa brangiomis tikrai ne pinigine išraiška, o jas dovanojusiųjų įdėta meile ir nuoširdumu. Spalvingi moterų charakteriai, juokas, svajonės, be galo skirtingos merginų gyvenimo istorijos tampa gera terpe skleistis moteriškai draugystei, kuri vienu metu trapi kaip stiklas, bet tuo pačiu ypatinga ir suprantama tik pačių moterų.
Plačiau apie spektaklį: https://taskoteatras.lt/spektakliai/beautiful-bodies/.
Režisierius – Valentinas Masalskis; vaidina – Karolina Kuzborska, Solveiga Reklaitytė, Livija Krivickaitė, Veronika Tarasevičiūtė, Jūratė Martinaitytė, Kotryna Šileikaitė.
Spektaklis vyks:
balandžio 14 d. Alytaus miesto teatre;
gegužės 4 d. Kauno miesto kameriniame teatre;
gegužės 6 d. Klaipėdos kultūros fabrike.
Spektaklis – žaidimas „Miško internetas“
Kad miškai yra svarbūs Žemės ekosistemai bei atmosferai tarsi instinktyviai nujaučiame kiekvienas. Tačiau šiuolaikinis žmogus – atitrūkęs nuo gamtos pasaulio, o sparčiai besivystančiame, didėjančio vartojimo pasaulyje ypač svarbu, jog auganti karta vertintų ir tausotų gamtą, suvoktų esminius gamtos veikimo principus, kad egzistuojant klimato kaitai užaugtų piliečiai, kurie turėtų su gamta ryšį ir ją gerbtų.
Todėl jau šiandien reikia stengtis suteikti žinių, prisidėsiančių prie sąmoningesnių Lietuvos piliečių ugdymo gamtos ir miško atžvilgiu. Spektaklio kūrybinė komanda ir žaismingi personažai – Grybai Ybas, Kelkutis, Piktrus, Minkštutis ir Kreivutis – kviečia vaikus kartu pasinerti į patyriminį netikėtumų, užduočių bei žaidimų kupiną fantastišką miško pasaulį.
Plačiau apie spektaklį: https://taskoteatras.lt/spektakliai/misko-internetas/.
Režisierė – Loreta Vaskova, dramaturgė – Monika Baranauskaitė; scenografė – Paulė Bocullaitė; kostiumų dailininkė – Žaneta Černė; kompozitorius – Yiorgis Sakellariou; šviesų dailininkas – Tomas Zinkus; vaidina – Kristupas Biržietis, Paulius Kavoliūnas, Samanta Pinaitytė-Maiskienė, Jūratė Martinaitytė, Donatas Mickūnas.
Spektaklis vyks:
balandžio 3 d. Klaipėdos kultūros fabrike;
balandžio 20 d., 12 val., Rokiškio kultūros centre, festivalyje „Vaidiname žemdirbiams“;
gegužės 8 d. Klaipėdos kultūros fabrike.
Muzikinė komedija – lietuvio tapatybės tyrimas „Amerika pirtyje“
„Amerika pirtyje“ – tai pirmasis Lietuvoje viešai lietuvių kalba suvaidintas vienos dalies spektaklis pagal to paties pavadinimo Keturakio pjesę, kuris po beveik 125 metų pritaikomas šiuolaikiniam žiūrovui virto muzikine komedija!
Grotesko žanras aktoriams leidžia ne tik būti ryškiems grimu ar kostiumais, meistriškai atlikti vokalines partijas, bet ir žaismingai įkūnyti atpažįstamus lietuviško kaimo charakterius, kurie trykšta energijos, lengvumo bei laisvės kupinu jaunystės šėlsmu, o taip pat yra prisotinti ironija. Tačiau pagrindinė spektaklio idėja, kaip ir XIX–XX amžių sandūroje, išlieka ta pati: visada gerai tik ten, kur mūsų nėra!
Plačiau apie spektaklį: https://taskoteatras.lt/spektakliai/amerika-pirtyje/.
Režisierius – Valentinas Masalskis; scenografijos ir kostiumų dailininkė – Renata Valčik; kompozitorius – Kristupas Biržietis; dainų tekstų autorė – Karolina Kuzborska; vaidina – Aistė Alksnytė, Jūratė Martinaitytė, Paulius Kavoliūnas, Solveiga Reklaitytė, Donatas Mickūnas, Karolina Kuzborska, Gediminas Povilavičius, Kristupas Biržietis, Angelina Andrėja Daukaitė, Elzbieta Girkantaitė, Rugilė Žilevičiūtė, Aurimas Bareikis.
Spektaklis vyks:
balandžio 30 d. Klaipėdos kultūros fabrike.
Spektaklių bilietai: https://www.tiketa.lt/LT/tasko-teatras-p2162.
-
Vizualinių eksperimentų teatras „Kosmos Theatre“ pradeda pirmąjį sezoną
Per karantiną teatras pagarsėjo pristatydamas pirmąjį Lietuvoje internetinį karantininį spektaklį vaidinamą iš aktorių namų #PROTESTAS. Pirmojo teatro sezono kodinis pavadinimas „Zugzwang“. Tai situacija šachmatuose, kai vienintelis naudingas ėjimas – nedaryti jokio ėjimo.
Šiuo kodiniu pavadinimu teatras reflektuos karantininę situaciją, užsidarymą ir atkreips žiūrovų dėmesį į šioje stagnacijoje prasiveriantį vaizduotės plyšį. Tyrinėdami sapniškumo, užsidarymo, socialinės distancijos ir joje suvešėjusios vaizduotės temas kūrėjai rinksis netikėtus spektaklių formatus pritaikytus karantino paveiktam pasauliui, rengs tarptautines vizualinio teatro dirbtuves, atsigręš į gatvės teatrą, teatrą internete, virtualią realybę, vizualinius eksperimentus scenoje bei garsinį teatrą jūsų telefone.
„Kosmos Theatre“ pavadinimas kilo iš sen. graik. žodžio κόσμος reiškiančio aplink egzistuojančią neregimą harmoningą tvarką esančią virš mūsų suvokimo ribų. „Kosmos Theatre“ vadovaujasi savo veiklos manifeste išskirtais veiklos prioritetais.
Pirmiausia, tai nedaiktiškos tikrovės, sapnų, vizijų bei įvairių pseudo-realybių (virtuali, internetinė ir kt.) tyrinėjimas. Taip pat mokslo ir meno sąjunga turinyje ir formoje- teatras bendradarbiauja su įvairių sričių mokslininkais, konsultuojasi dėl pasirenkamų temų, ieško naujų meninės kalbos formatų bei pateikimo būdų. Paskutinis teatro prioritetas - teatras už teatro ribų. Tam bus rengiamos gatvės teatro dirbtuvės bei pristatoma mobili programėlė Kosmos APP.
Pirmojo „Kosmos Theatre“ sezono pristatymas įvyko Kauno Santakoje, kur viena į kitą suteka dvi didžiausios Lietuvos upės jungiančios du didžiausius Lietuvos miestus. Nuotraukose pagrindiniai ateinančio teatro sezono kūrėjai ir personažai įstrigę „Zugzwang“ situacijoje, įklampinti į nežinomybę, laukiantys ką atneš srovė, užstrigę tarp Vilniaus ir Kauno, interneto ir gyvo santykio, scenos ir gatvės, tarp virtualios ir garsinės realybių. Teatras kviečia savo žiūrovus kartu nerti į naujo „Zugzwang“ sezono patirtys, kurių šiemet bus daug ir įvairių.
„Sezono kodas lyg apjungia visas mūsų šio sezono veiklas į bendrą pasaulį inspiruotą šiandienos. Naujausiame spektaklyje „Kafka Insomnia“ atsisakę teksto vaizdais tyrinėjame rašytojo F. Kafkos vidinį pasaulį. Kafka nesukūrė šeimos, jo išorinio pasaulio biografija gan skurdi, o vaizduotė – beribė. Jis tarsi specialiai įsikalino vidinių įvykių biografijoje taip išsilaisvindamas nuo išorinių. Kompozitoriaus Mantvydo Leono Pranulio kosmologinė opera „Sanatomia | Ženklai” primena, jog, nepaisant žemėje nuspaustos pauzės, kosmose viskas nuolat juda ir mes net ir namuose esame šio gigantiškos šokio dalyviai. Mūsų teatras daug dėmesio skiria naujiems formatams.
Kosmos APP imersiniai audiospektakliai leis pasivaikščioti konkrečioje fizinėje erdvėje, kurioje garsiškai atgis akimis nematomi, bet tų vietų atmintyje dar skambantys įvykiai. Imersiniai virtualios realybės filmai „Nepažįstamoji“ ir „Your Dream“ leis persikelti į kitomis taisyklėmis veikiantį vaizduotės pasaulį, pačiam nulemti filmo eigą. Kasmetinės tarptautinės vizualinio teatro dirbtuvės ir eksperimentinių spektaklių eskizų vitrina „Kosmos Theatre LAB’20“ taip pat prisitaiko prie SAM rekomendacijų ir keliasi į Vilniaus gatves ir analizuoja teatrinės vaizduotės bei daiktiškos ir socialinės tikrovių ryšius.
Tarsi visi šio sezono darbai skirtingomis kalbomis ir formatais klaustų to paties klausimo: ar sustojus ir įdėmiai įsižiūrėjus į sustojusį pasaulį, save, savo artimuosius, savo atminties kambarius ir sapnus mes staiga nepastebime kažko, ko neįmanoma pastebėti ėmus viskam judėti? Šį stagnacijoje prasiveriantį vaizduotės, savęs ir aplinkinių suvokimo galimybės plyšį mes ir nagrinėsime bandydami rinktis teatrinę kalbą ir formatus galinčius padėti pasiekti ne tik tradicinę teatro auditoriją, bet ir kažką visiškai netikėto“, – sako teatro meno vadovas, režisierius Ž. Vingelis.
Scena teatre ir internete
Teatro vizitine kortele tampa šiuolaikinių menų festivalyje „ConTempo“ vasarą debiutavęs vizualinis muzikinis spektaklis paaugliams ir suaugusiems ,,Kafka Insomnia“ vaizdų ir gyvos muzikos pagalba panardinantis žiūrovą į žinomo čekų rašytojo F. Kafkos gyvenimu bei kūryba grįstą mistinį vienos nemigos nakties detektyvą. Kuris iš dviejų Kafkų tikrasis? Nemiga - liga ar kafkiško pasaulio genialumo sąlyga? Spektaklio iniciatorius ir kompozitorius A. Šiurys, šiemet Kompozitorių sąjungos įvertintas Jaunojo kompozitoriaus prizu, apie spektaklį teigia:
„Veiksmai, objektai ir žodžiai šiame spektaklyje tiesiog garsiškai įelektrinti. Tai neabejotinai reikšmingiausias mano muzikinis darbas teatre“. Spektaklio rež. Ž. Vingelis, dail. P. Simutytė, videoprojekcijų dail. K. Jaroševičius, vaidina G. Laskovas, B. Ivanauskas, P. Simutytė, gyvai groja D. Pancerovas ir J. Žilys. Artimiausias spektaklio rodymas laukia Kauno miesto kamerinio teatro festivalyje jaunimui „Išeities Taškas“ rugsėjo 22d. 18:30 val.
Nauja teatro premjera – kosmologinė opera „Sanatomia | Ženklai“. Operos autorius ir kompozitorius Mantvydas Leonas Pranulis, šiemet įvertintas pirmąja M. K. Čiurlionio vardine stipendija, teigia, jog spektaklis netelpa į vieno konkretaus žanro rėmus:
„Tai 12-kos dalių kelionė, spektaklis, opera, meditacija, patyrimas, ritualas, instaliacija – veiksmas neužfiksuojamas vienoje formoje. Kūrinio metu, pagal „NASA“ užfiksuotas spektogramas, atkuriame kosminių kūnų judėjimo garsus. Šie kosmogarsai, kartu su vokalistais, gongu, šviesų instaliacija ir lydinčiuoju aktoriumi-naratoriumi ves per žmonijos santykio su savimi, savo kultūra ir kosmosu refleksiją.“ Operos autorius M. L. Pranulis, scenografė B. Šulniūtė. Šiuolaikinės operos premjera įvyks lapkričio 11d., 12d. Kauno miesto kameriniame teatre.
Savo kelionę tęs ir karantino metu sukurta iš aktorių namų tiesiogiai vaidinama internetinė antiutopija #PROTESTAS (dramaturgė G. Simonaitytė). Ateities Monaksijos pasaulyje žmonės gyvena didžiulėje atskirtyje: laikosi distancijos, vengia fizinio kontakto bei emocinio ryšio. Tai paskatina technologinio progreso pažangą ir ilgainiui visomis gyvenimo sritimis ima rūpintis Motina Monaksija.
Penki žmonės ir dirbtinis intelektas vieną dieną nelegaliai susitinka internete tam, kad pradėtų iš naujo mokytis prarastų žmogiškų emocijų. Ilgainiui tarp jų ima bręsti ilgą laiką pamiršta protesto idėja. Tęsiantis neramumams Baltarusijoje, spektaklio kūrėjai visus rodymus dedikuoja protestuojantiems už savo šalies demokratiją. Spektaklio rež. Ž. Vingelis, komp. A. Šiurys, transliacijos rež. dail. K. Jaroševičius, dail. D. Gecaitė, vaidina G. Laskovas, K. Lebedytė, V. Raubaitė, D. Breivė, S. Sakalauskaitė, Š. Banevičius. Spektaklis iki naujųjų metų internetinėje erdvėje bus parodytas dar 12 kartų. Daugiau informacijos www.kosmostheatre.com.
Garsinė realybė ir spektakliai jūsų telefone
Siekdami plėsti teatro raiškos galimybes „Kosmos Theatre“ pristato viešąsias erdves galinčią prakalbinti mobilią programėlę Kosmos APP. Mobili programėlė, naudojantį jūsų telefono GPS signalą, leis fiziškai pasivaikščioti po garsų geografiją, sužinoti lankomos vietos saugomas istorijas ir interaktyviai, savo judėjimo pagalba, pakeisti garsinio spektaklio eigą. Iki naujų metų bus pristatyti net trys skirtingose Kauno vietose patiriami interaktyvūs garsiniai Kosmos APP programėlės audiospektakliai.
2019 metais sukurtas, Kauno „Istorijų festivalyje“ pristatytas, interaktyvus audiospektaklis „Keturių konfesijų sankryža“ vėl pakvies pasivaikščioti po Ramybės parku virtusias Senąsias Kauno kapines, pakeliauti laiku, išgirsti ten saugomų pastatų ir paminklų istoriją, sudalyvauti kovose už Lietuvos laisvę bei iš arčiau susipažinti su keturiomis skirtingomis šiame parke sutarančiomis konfesijomis. Spektaklio idėjos autorius D. Vizbaras, rež. Ž. Vingelis, komp. M. Natalevičius, dramaturgai G. Simonaitytė ir Ž. Vingelis, dail. D. Gecaitė, programuotojas V. Matusevičius.
Nuo spalio mėnesio iki naujųjų metų aplikacija bus papildyta dar dviem spektakliais. Pirmasis jų – „Brolių Minkovskių santaka“. Audiospektaklis veiks brolių Hermano ir Oskaro Minkovskių XIX a. antroje pusėje pramintais takais nuo Aleksoto iki Kauno Santakos ir leis iš arčiau susipažinti su kadaise Kaune gyvenusiais pasaulinio garso mokslininkais – matematiku, fiziku ir būsimuoju garsiojo A. Einšteino mokytoju bei pasaulinio lygio terapeutu prisidėjusiu prie insulino išradimo. Rež. Ž. Vingelis, komp. A. Šiurys, dail. D. Gecaitė.
Antroji Kosmos APP premjera „Susitaikymas“ bus pristatyta IX forto muziejaus memorialiniame komplekse. Ši garsinė patirtis leis naujai permąstyti istoriškai ypatingą vietą ir leis pakeliauti po kraupius antrojo pasaulinio karo įvykius, pamatyti jų metu išsaugotą žmogiškumą, taip pat persikelti į Lietuvos okupacijos metus ir pajausti į jų metu išsaugotą tikėjimą laisve. Grįžę į šiandieną paklausite savęs - ar pakankamai vertiname tai, ką turime? Rež. Ž. Vingelis, komp. A. Šiurys ir M. Natalevičius, dail. D. Gecaitė.
Virtuali Realybė
„Kosmos Theatre“ aktyviai bendradarbiauja su virtualios realybės lyderiais Baltijos šalyse „Gluk Media“ ir ruošia dviejų virtualios realybės filmų premjeras. Šiuo metu kuriamas imersinis virtualios realybės filmas „Nepažįstamoji“ apie dailininkę Marianą Veriovkiną, vieną iš Miuncheno „Mėlynojo raitelio“ ekspresionistų dailininkų grupuotės įkūrėjų, kuri savo vaikystę leido dvare Utenos rajone. Tai poetinė istorija apie meno idėją, kuri stipresnę už laiką, prigimtį, statusą ir tuometines tendencijas.
Apie žmogaus gilumą, meilę supančiam pasauliui ir dailininko pašaukimą. Numatoma, kad žiūrovai šį filmą galės išvysti šių metų pabaigoje. Pagrindiniai aktoriai V. Raubaitė, A. Kazanavičius, P. Simutytė ir R. Cicėnas. Scenarijaus aut. ir rež. Ž, Vingelis, komp. M. Natalevičius, dail. D. Gecaitė.
Taip pat, šiais metais prasideda paruošiamieji filmo „Your Dream“ darbai, kuriems teatras šiemet gavo Lietuvos kino centro finansavimą. Tai, kol kas, didžiausias „Kosmos Theatre“ projektas, kurio idėja pradėta vystyti dar 2018 metais, o dabartinis scenarijus kurtas remiantis du metus trukusio meninio tyrimo rezultatais (scenarijaus autorė M. Judzentavičiūtė).
Filmu bus siekiama sukurti vizualiai turtingą ir kiekvienam asmeniškai pritaikomą sapno simuliaciją atkuriant pagrindines sapno charakteristikas. Bus klausiamas klausimas, kuris gali išgąsdinti – kas Tu esi, kai sapnuoji? Interaktyvų psichoterapinį filmą žiūrovai turėtų išvysti 2021-2022 m. sezone. Filmo rež. Ž. Vingelis, dramaturgė M. Judzentavičiūtė, komp. A. Šiurys, dail. D. Gecaitė. Filmo koprodiuseriai ,,Gluk Media“.
Tarptautinės vizualinio teatro dirbtuvės
Siekiant vystyti vizualinio teatro sklaidą ir populiarumą Lietuvoje rengiamas kasmetinis projektas – vizualinio teatro dirbtuvės „Kosmos Theatre LAB‘20“. Jau rugpjūčio pabaigoje 15 profesionalių Lietuvos aktorių, šokėjų ir režisierių pradėjo savo pusantro mėnesio kelionę su skirtingų sričių teatro meistrais iš Italijos, Ispanijos ir Lietuvos. Atsižvelgiant į SAM rekomendacijas ir sezono kodinį pavadinimą „Zugzwang“ dirbtuvės persikelia į gatves ir nagrinėja temą ,,Realybė ir fikcija: išgalvotų vaizdinių dramaturgija socialinio gyvenimo kontekste“.
Meistriškumo kursuose commedia dell‘arte stiliaus vaidybą šiuo metu dalyviams dėsto režisierius ir pedagogas iš Italijos Matteo Spiazzi, visame pasaulyje dirbantis ispanų režisierius ir aktorius Adrian Schvarzstein ves gatvės teatro ir šiuolaikinio cirko dirbtuves, o legendinio prancūzų̨ klounados pedagogo Philippe Gaulier dirbtuves ves lietuvių aktorė, režisierė, „RAUDONOS NOSYS Gydytojai klounai“ meno vadovė Marija Baranauskaitė. Pasibaigus lektorių paskaitoms dirbtuvių dalyviai individualiai kurs gatvės teatro pasirodymus dirbtuvių tema (pasirodymų mentorius A. Schvarzstein) ir pristatys juos Lietuvos teatro publikai bei atsitiktiniams praeiviams gatvėje renginio ,,Kosmos Theatre LAB Showcase“ metu. Pasirodymai vyks viešose Vilniaus erdvėse spalio 3 d. nemokamai.
„Teatras nėra ir turbūt niekada netaps pirmenybe valstybėje, tačiau teatras gali tapti mūsų kasdienio gyvenimo dalimi, simboliu primenančiu mums apie mus pačius, skatinančiu demokratiškas ir laisvės vertybes, vienas kito supratimą. Su „Kosmos Theatre“ ieškome teatrą užmiršusių ir juo nusivylusių žiūrovų, naujų teatrinės minties pateikimo būdų bei santykio, kuris mažintų atotrūkį tarp teatro ir šiuolaikinių technologijų bei šiuolaikinio žmogaus. Džiugu, kad mūsų siekį ieškoti, bandyti ir eksperimentuoti noriai palaiko kultūros įstaigos, mūsų partneriai, verslai, jauni ir talentingi kartu norintys kurti kūrėjai ir, svarbiausia, auganti teatro publika.“ - teigia teatro vadovas Darius Vizbaras.
Teatro įkūrėjai režisierius ir meno vadovas Žilvinas Vingelis, prodiuseris ir direktorius Darius Vizbaras, dailininkė Dovilė Gecaitė ir kompozitorius Andrius Šiurys, „Kosmos Theatre“ kviečia sekti teatro veiklą socialiniuose tinkluose „Facebook“, „Instagram“, „Youtube“ ir internetiniame puslapyje www.kosmostheatre.com.
-
„Kino pavasario“ kulinariniai filmai įkvepia gaminti ir filosofuoti
Barbekiu kultūra mūsų šalyje vis sparčiau auga, o medžio ir dūmo kvapas lietuviams tampa vis artimesnis. Tad eksperimentams virtuvėje įkvėpimu taps režisieriaus Iñaki Arteta filmas „Šefas Bittoras Arginzonizas: gyvenimas tyloje“ (Bittor Arginzoniz, Living In Silence).
Jis nukelia į Ispanijos kalnų kaimą, kur įkurtas „Asador Etxebarri“. Tai trečias geriausias restoranas pasaulyje, į kurį maisto gurmanus atvilioja unikalaus šefo B. Arginzonizo ant žarijų kepti šedevrai ir dūmo kvapas.
Savo patiekalams gaminti ispanų šefas naudoja tik vietinius produktus, o šie kepami garsiosiose paties sukonstruotose kepsninėse. Vietinės medienos dūmo kvapas sodriai įsigeria į kiekvieną patiekalą. O nauji receptai ir gaminimo būdai gimsta restoraną supančių kalnų tyloje.
Ar skonis gali būti gražus?
Pasak „Kino pavasario“ programos sudarytojos Aistės Račaitytės, sparčiai išpopuliarėjęs kulinarinio kino žanras netruko atsirasti ne vieno svarbaus kino festivalio programose, taip pat San Sebastiano ir Berlyno. „Kulinarijos tema yra pakankamai siaura ir sudarant programą vis sunkiau rasti originalių filmų. Džiugu, kad šiemet pavyko atrinkti filmus, kuriuose į šį žanrą žvelgiama kūrybingai“, – džiaugiasi A. Račaitytė.
Programos sudarytojai ispano Sergio Piera filmą „Verdantis grožis“ (Cocinar Belleza) šmaikštaudami vadina pirmuoju filosofiniu kulinariniu filmu. Žymūs įvairių disciplinų menininkai diskutuoja netikėtu klausimu: ar skonis gali būti gražus? Paradoksalu, kad mene plačiai vartojama grožio sąvoka niekuomet nesiejama su skoniu.
Ekstravagantiška 108 patiekalų vakarienė
Trečiasis kulinarinis filmas – „Klajojantis šefas“ (The Wandering Chef). Režisierius Hye-Ryoung Park iš Pietų Korėjos keliauja kartu su Jiho Im, garsėjančiu ekstravagantiškais patiekalais iš Pietų Korėjos gamtoje rastų laukinių augalų, žolelių, samanų, šaknų. Kartą savo ilgesingose klajonėse vyras sutinka nepaprastą senutę, ir ši ima atstoti niekada nepažintą motiną. Šefas ryžtasi paruošti jai visatą simbolizuojančią 108 patiekalų vakarienę.
„Tai filmas apie „Michelin“ žvaigždutes ir sėkmingą restoraną užnugaryje palikusį skonių stebukladarį. Jis grįžta ne tik į gamtą, o tai tapo madinga ir tarp Vakarų aukštosios maisto kultūros atstovų, bet ir pas paprastus žmones“, – pasakoja A. Račaitytė.
Festivalio namuose repertuaras – čia.
Instrukcija, kaip naudotis namų kino platformomis:
-
Spektaklių recenzijos: ką verta pamatyti? 1
Praėjus metams prozininkė ir dramaturgė Laura Sintija Černiauskaitė išleido knygą „Liučė čiuožia“ ir režisierius Algirdas Latėnas Jaunimo teatre pastatė spektaklį pagal pjesę tuo pačiu pavadinimu. Vėliau, jau 2007-aisiais, tuomet dar mažai kam žinoma režisierė Yana Ross taip pat pakvietė į savą Liučės pasaulį.
„Liučė čiuožia“
OKT Studija (Ašmenos g. 8, Vilnius) ;
Repertuarą sekite www.okt.lt.
Meilei padebesių nereikia. Maisto prekių parduotuvėje, ledo arenoje, telefono pokalbiuose, trumposiose žinutėse ar net TV realybės šou meilė gimsta, dega ir miršta. Tokia jau ta, gal kiek ir nostalgiška istorija, visai neseniai surežisuota Oskaro Koršunovo ir dar kartą atgimusi OKT studijoje. Liučės meilė nėra karikatūra. Tai paprasta milijonų žmonių tikrovė. Scenoje, tiksliau, visai šalia mūsų, nes esame susodinti palei studijos sienas, o veiksmas vyksta visoje erdvėje, – jauni režisieriaus auklėtiniai Taura Kvietinskaitė, Lukas Malinauskas, Gailė Butvilaitė, Karolis Vilkas, Aidas Jurgaitis, Žygimantė Jakštaitė, Artiomas Rybakovas ir Kamilė Petruškevičiūtė.
Istorija pasakojama kinematografiniais epizodais: kartais atrodo, kad esi skirtingų scenografijos elementų ir butaforijos prikrautoje filmavimo aikštelėje (scenografė Irina Komisarova), kur aktorius persekioja operatoriai, kartais patenki į realybės šou, nes „žvaigždės“ bėga į „išpažinčių kambarį“, kur vienas po kito vidinį pasaulį atveria prieš kamerą. O kartais jie pasislepia už didžiulio ekrano ir mes iš tolo stebime erotiškai linguojančius aktorių šešėlius. Jie kartu žaismingai, drąsiai ir kūrybiškai pasakoja jautrią ir tikrą, gal net tame pačiame „Akropolyje“ ir įvykusią istoriją.
D. Matvejev nuotr.
Spektaklio finale dar kartą suskamba muzikiniu leitmotyvu tapęs „Timid Kooky“ perdainuotas, tuos pačius 2003-iuosius menantis, popdievaitės Britney Spears hitas „Toxic“. Patirtys yra brangiausia, ką turime, todėl meilės mums tikrai niekada nebus per daug. Juk žodžių iš dainos, kaip ir patirčių iš gyvenimo, – neišmesi.
Rekomenduojama: jaučiantiems nostalgiją „Nokia 3310“ laikams.
Nerekomenduojama: pseudointelektualams.
„Imigranta non grata“
OKT Studija (Ašmenos g. 8, Vilnius) ;
Repertuarą sekite www.okt.lt.
Lotyniškąjį persona non grata (liet. nepageidaujamas asmuo) pakeitęs kiek ironišku, imigrantus išskiriančiu imigranta non grata, režisierius Paulius Ignatavičius kartu su teatro studija „Theaomai“, P. Ignatavičiaus teatru „Teatras π“ ir OKT / Vilniaus miesto teatru surėmė kūrybines ambicijas ir pristatė premjerą pagal Reinerio Wernerio Fassbinderio pjesę „Katzelmacher“ bei kūrėjų lietuvišką patirtį. Bent jau taip spektaklį pristato režisierius.
Nedaugžodžiaujant istorija paprasta kaip dukart du: ramų provincijos gyvenimą sudrumsčia svetimšalis, norintis ne tik atimti darbą iš kasdienybėje plūduriuojančių miestiečių, bet ir savo privalumais patraukti užguitų moterų dėmesį. Šįkart spektaklyje „Imigranta non grata“ graiką Jorgą vaidinantis aktorius Tadas Gryn stoja akistaton su miestelio bendruomene, kurią vaidina aktoriai Arnoldas Augustaitis, Simonas Dovidauskas, Pijus Ganusauskas, Aidas Matutis, Milda Noreikaitė, Severinas Norgaila, Marija Petravičiūtė, Ieva Savickaitė.
D. Matvejev nuotr.
Retai tenka vienoje scenoje stebėti kiek eklektiškus, skirtingų kartų, mokyklų ir patirčių aktorius. Mintyse taip pat iš karto praskrieja prieš kelerius metus matyti spektakliai „Europiečiai“ (rež. P. Ignatavičius), „Žalia pievelė“ (rež. J. Tertelis) ar „Dreamland“ (rež. M. Jančiauskas) – taigi apie imigraciją šiandienio lietuviško dramos teatro scenoje kalbėta ne kartą.
Sako, spektakliai būna dvejopi – aktualūs arba apie aktualijas. Spektaklyje „Imigranta non grata“ reprezentuojama ne viena socialinė aktualija: homofobija, apsimestinis religingumas, rasizmas, alkoholizmas, smurtas. Jautiesi lyg vidutinės kokybės holivudiniame filme, kai, praėjus penkioms minutėms nuo filmo pradžios, jau gali nuspėti, kuo baigsis istorija. P. Ignatavičius nekuria aukštojo meno, nebėga nuo primityvo. Tačiau, apsišarvavus spalvingomis personažų kaukėmis, socialiniais stereotipais, muzikiniais numeriais ir rokenroliška energija (muzika – „Church on Wheels”), dingsta turinys. Atrodo, ambicingai norėta pasakyti tiek daug, bet, pagrūmojus kumščiu ir išsisklaidžius dūmų sienai, taip ir neišdrįsta prabilti.
Rekomenduojama: nemėgstantiems tradicinio teatro.
Nerekomenduojama: netikintiems žiniasklaida ir antraštėmis.
„Fikcijos“
Valstybinis jaunimo teatras (Arklių g. 5, Vilnius);
Repertuarą sekite www.jaunimoteatras.lt.
Dažnai pirmas bandymas nebūna paskutinis. Praeitą sezoną spektakliu „Šveikas“ Jaunimo teatre debiutavęs Adomas Juška kovo pradžioje pakvietė į premjerą pagal vieno intelektualiausių XX a. rašytojų Jorge'o Luiso Borgeso (1899–1986) kūrybą. „Fikcijos“ – tai ne tik rašytojo apsakymų rinkinio pavadinimas, taip režisierius pavadino ir antrąjį savo spektaklį.
„Idealiu požiūriu viskas yra ir fantastika, ir realybė. O galbūt tai vienas ir tas pats“, – yra pasakęs argentinietis rašytojas. Jo filosofiškuose ir mįslinguose apsakymuose meistriškai trinamos ribos tarp istorinio pasakojimo, mito ir literatūrinių siužetų. Čia fikcija ir realybė konstruoja bendrą būties ir nebūties, mistinį pasaulio labirintą. A.Juška spektaklyje remiasi J. L. Borgeso idėjomis, ne konkrečiomis istorijomis. Tad nenuostabu, kad tyloje prasidėjęs spektaklis pamažu įsisuka į simbolių ir metaforų sūkurį.
L. Vansevičienės nuotr.
Knygas tvarkantis Arūno Sakalausko bibliotekininkas ir ansambliškai pritariantys, kartais dėmesį perimantys, kartais asistuojantys scenos kolegos Andrius Bialobžeskis, Motiejus Ivanauskas ir Aleksas Kazanavičius laviruoja tarp sceninės ir literatūrinės, t.y. knygos ar apsakymo, realybės. Spektaklis preciziškai mistiškas ir siurrealus, kartais nesusekamas ir nepažinus. Kūrybiškai išnaudota ir mažutė „Salės 99“ erdvė: ant scenos susodinti žiūrovai, o įprastai jiems skirta vieta užleista aktoriams, kurie kartais nusikelia ir į įprastai technikų naudojamą stiklu dengtą kambarėlį, tad istorija pasakojama iš kelių veiksmo vietos taškų.
Pamatinis spektaklio konstruktas – turtinga dramaturgija drauge su vos ne kiekviename tekste pristatant jaunąjį režisierių minima mokytojo Eimunto Nekrošiaus pavarde akivaizdžiai daro milžinišką paslaugą spektakliui, tiksliau, režisieriui. Pasivadinęs ir scenografu, ir spektaklio inscenizacijos autoriumi bei režisieriumi, A.Juška manipuliuoja sentimentalumu įvairiapusiam talentui, bet kartu puikiai dangstosi aktorių, mokytojo ir dramaturgo meistryste. O ar ne smagiau spektaklyje būtų atpažinti ne E.Nekrošiaus pėdsakus ir teatrinius triukus, J. L. Borgeso literatūrišką filosofiją, bet ir susipažinti su jaunu režisieriumi? Kodėl taip baisu būti savimi?
Rekomenduojama: J. L. Borgeso kūrybos gerbėjams.
Nerekomenduojama: nemėgstantiems mistikos ir metaforų.