-
Kartelyje dalyvavusių vairavimo mokyklų vadovams – baudos, apribota jų veikla
Vilniaus apygardos administracinis teismas (VAAT) praėjusį antradienį iš dalies patenkino Konkurencijos tarybos prašymą skirti sankcijas, nes vadovai tiesiogiai prisidėjo prie pavojingo konkurenciją ribojančio susitarimo, pranešė teismas.
Sprendimas per 30 dienų gali būti skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.
Konkurencijos taryba 2018 metų gruodį skelbė, kad 26 vairavimo mokyklos ir jas vienijanti asociacija LVMA derino įkainius už vairavimo kursus Vilniuje, Kaune bei Jurbarke. Taryba tuomet daliai jų skyrė maksimalią baudą, siekiančią dešimtadalį jų metinių pajamų.
Didžiausia – 129,3 tūkst. eurų bauda buvo skirta bendrovei „LDV Unio“. „Dorkanui“ skirta 88,7 tūkst. eurų, „ARV–Auto“ – 75,5 tūkst. eurų, „Rigveda“ – 52,5 tūkst. eurų „Kelio iliuzija“ – 42,8 tūkst. eurų, „Adpilis“ – 25,9 tūkst. eurų, Dovanėlė Jums“ – 19,9 tūkst. eurų, A. Žukausko personaliniam vairuotojų ruošimo centrui VRC – 16,9 tūkst. eurų, Jono Jasučio įmonei – 11,5 tūkst. eurų bauda.
Kitoms vairavimo mokykloms ir LVMA skirtos mažesnės nei 10 tūkst. eurų baudos.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) pernai kovą galutinai pripažino, jog vairavimo mokyklos ir asociacija derino įkainius, tačiau atsižvelgęs į sunkią dviejų įmonių finansinę padėtį baudas sumažino: J. Jasučio įmonei skirtą baudą sumažino 50 proc., o Jurbarko saugaus eismo centrui skirta 8,7 tūkst. eurų bauda sumažinta 10 procentų.
LVAT taip pat leido bendrovei „Tikslo linija“ skirtą 2,4 tūkst. eurų baudą sumokėti lygiomis dalimis per šešis mėnesius, o „LDV Unio“ – per 12 mėnesių.
Kitų įmonių skundai buvo atmesti, pripažinus, kad Konkurencijos taryba pagrįstai skyrė baudas.
-
Praktinius mokymus atnaujinančios vairavimo mokyklos raginamos nemokamai testuoti instruktorius
Savanoriškai atliekami testai yra vienas iš būdų užkirsti kelią koronaviruso ir pavojingų jo atmainų plitimui.
Profilaktiniai nemokami tyrimai atliekami vairavimo praktinius mokymus vykdantiems asmenims, turintiems tiesioginį kontaktą su kitais asmenimis. Vairavimo instruktoriai gali pasirinkti vietą, kur bus testuojami, užsiregistravę telefonu 1808 arba užpildę elektroninę formą.
Galimybė vykdyti praktinį vairuotojų mokymą ir egzaminavimą grąžinama paliekant reikalavimą laikytis ekstremaliųjų situacijų operacijų vadovo patvirtintų maksimalių saugumo reikalavimų.
Vienas tokių – būtinybė visiems praktinių mokymų bei egzaminų dalyviams dėvėti respiratorius. Respiratoriai neprivalomi tik AM, A1, A2, A ir B1 kategorijų vairuotojams ir instruktoriams, kai mokinys ir vairavimo instruktorius ar egzaminuotojas važiuoja skirtingomis transporto priemonėmis. Taip pat leidžiama nedėvėti respiratorių tiems asmenims, kurių sveikatos būklei jie galėtų pakenkti. Tokiais atvejais rekomenduojama dėvėti veido skydelį.
Be to, rekomenduojama, kad į praktinius mokymus būtų registruojama nekontaktiniu būdu, tačiau, jei tai neįmanoma, būtina laikytis saugaus – ne mažesnio nei dviejų metrų atstumo. Taip pat transporto priemonėje gali būti tik vienas mokinys ir instruktorius arba egzaminuotojas.
Visiems praktinių mokymų ar egzaminų dalyviams turi būti matuojama kūno temperatūra. Jai pakilus – draudžiama dalyvauti mokymuose arba egzaminuose.
Operacijų vadovo sprendimu į praktinius mokymus arba egzaminus draudžiama atvykti asmenims, kurie privalo izoliuotis.
Po kiekvieno užsiėmimo transporto priemonės privalo būti dezinfekuojamos ir išvėdinamos.
-
Po draudimo atšaukimo – kova su milžiniškomis eilėmis
Eilėje – net 11 tūkstančių
Iki įspūdingų 11 tūkst. išaugusi laukiančiųjų eilė, protestai prie Seimo, beveik pusę metų užsitęsęs laukimas, kada pagaliau bus galima sėsti prie automobilio vairo – pastarieji mėnesiai pradedantiesiems arba teises perlaikantiems vairuotojams buvo ne itin džiugūs.
Šalies Vyriausybei dar pernai sugriežtinus karantiną, galiojo ribojimai dėl vairavimo praktikos egzaminų – jų VĮ "Regitra" negalėjo vykdyti nuo praėjusių metų pabaigos iki pat balandžio. Pagal Vyriausybės patvirtintą karantino švelninimo planą, praktinio vairuotojų mokymo ir vairavimo egzaminai bei vairavimo mokymai būtų atnaujinti, kai koronaviruso atvejų rodiklis nukristų žemiau 200 naujų užsikrėtimų 100 tūkst. gyventojų per dvi savaites ribos, o teigiamų testų dalis sudarytų ne daugiau nei 10 proc.
Vis dėlto praėjusį trečiadienį Vyriausybei dar kartą įvertinus situaciją, ši data sutrumpėjo. Nuo kovo 10 d. "Regitrai" leista atnaujinti visų kategorijų praktikos egzaminus, o vairavimo mokykloms leidžiama atnaujinti praktinius mokymus.
Prireikė protestų
Laukdami veiklos atlaisvinimų "Regitros" darbuotojai iki kovo pradžios iš praktikos egzaminų jau buvo išregistravę apie 10,9 tūkst. asmenų. Eilei grėsmingai augant, nepasitenkinimo bangą kėlė ir patys laukiantieji, ir vairavimo mokyklų atstovai.
Šios savaitės viduryje būsimi vairuotojai drauge su vairavimo mokyklų atstovais surengė protesto akcijas Vilniuje, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Marijampolėje. Akcijos dalyviai, atvykę mokomaisiais automobiliais, paspirtukais, dviračiais, reikalavo, jų nuomone, neadekvačių karantino suvaržymų atšaukimo.
"Be galo daug žmonių negali laikyti egzaminų ir įsidarbinti dėl to, kad neturi teisės vairuoti. Kiti egzamino eilės laukia net pusę metų", – akcijos dalyvių poziciją argumentavo viena protesto organizatorių Neringa Pekarskaja, pati dėl suvaržymų negalinti gauti vairuotojo pažymėjimo.
Išgirdo: vairavimo mokyklų balsas buvo išgirstas – nuo kovo 10 d. jos atnaujins praktinius mokymus. "Regitros" nuotr.
Vysis pamokų grafikus
Šiaušėsi ir vairavimo mokyklų atstovai, kuriems akis badė savotiška neteisybė. Grožio salonams, taksi vairuotojams, pavežėjams dirbti ir automobiliuose vežti keleivius buvo leidžiama, o instruktoriams mokyti vairuoti mokinius – ne.
"Erzelynės išties buvo daug, nes niekas nežinojo, kaip ir kada viskas baigsis. Mes tos klientų eilės negalėjome nuspėti, todėl praktikos užsiėmimo grafikų net nesudarėme. Visi laukėme, ir pagal tai, kiek jau esame įsipareigoję surengti vairavimo pamokų, skaičiai yra įspūdingi", – pasakojo"ARV-Auto" mokyklos vadovas Valdas Šlepikas.
Pasak jo, viena grupė asmenų, kuriems yra įsiskolinusios mokyklos, – anksčiau sutartis pasirašę klientai. Jie mokėsi dar praėjusiais metais, bet mokymų dar nepabaigė. Kita grupė – asmenys, kurie mokėsi teorijos ir išsilaikė šį egzaminą bei laukia praktinių mokymų pradžios. Trečia grupė – klientai, jau laikę egzaminą "Regitroje", bet iš karto neišlaikę. Jie, veikiausiai, norės patobulinti įgūdžius per papildomas vairavimo pamokas, kad geriau pasiruoštų pakartotiniams egzaminams.
Kaip žinoma, Vyriausybei gruodžio viduryje sugriežtinus karantino sąlygas, įmonės, kurios teikia kontaktines paslaugas ilgiau nei 15 min., negali vykdyti veiklos. Vairavimo praktikos pamoka trunka apie pusantros valandos, tad, norint atitikti reikalavimus, vienas užsiėmimas turėjo būti nebent skaldomas į daugelį dalių.
"Tai nebūtų buvę logiška. 15 min. važiuoji, paskui pastovi ir vėl 15 min. mokai. Kita vertus, galėjome tik stebėtis, kad taksi ar pavežėjams dirbti leidžiama, o mums ne, bet toks buvo Vyriausybės potvarkis ir turėjome jo laikytis", – aiškino V.Šlepikas.
Didžiausiais šios situacijos įkaitais buvo tapę žmonės, kurių darbas tiesiogiai yra susijęs su vairavimu.
Mokyklos ruošėsi iš anksto
Ne vienam žmogui automobilis ir teisė jį vairuoti yra svarbiausia darbo priemonė. Ši vairavimo mokyklų klientų grupė buvo skriaudžiama labiausiai.
"Didžiausiais šios situacijos įkaitais buvo tapę žmonės, kurių darbas tiesiogiai yra susijęs su vairavimu. Yra žmonių, atsiųstų iš Užimtumo tarnybos, yra, kurie moka iš savų lėšų, kad įgytų vairuotojo profesiją, tačiau žmonės bet kuriuo atveju kentėjo, nes buvo susiplanavę darbus, kurie nejuda, nes jie neturi teisės vairuoti", – kalbėjo "ARV-Auto" vadovas.
Paklaustas, ar, atšaukus draudimus, iki kovo 10 d. spės pasirengti praktiniams mokymams, vadovas pripažino, kad krūvis bus nemažas, laukia daug skambučių ir pranešimų klientams, tačiau procesas turėtų vykti sklandžiai.
"Mes jau anksčiau tikėjomės, kad reikalai pajudės nuo kovo pradžios ir draudimai bus atšaukti. Todėl iš anksto nusivalėme aikšteles, parengėme automobilius, daugelis instruktorių jau pasidarė profilaktinius COVID-19 testus. Dabar liko atlikti papildomus organizacinius darbus", – pasakojo V.Šlepikas.
Jo žodžiais, nors praktinis vairavimo mokymas mokyklose nevyko ilgą laiką, teorinės pamokos buvo sėkmingai tęsiamos nuotoliniu būdu. Čia praverčia pirmojo karantino patirtis, kurio metu teorijos mokytojai puikai įvaldė technologijas ir sugeba išlaikyti reikiamą mokymo lygį. Išlaikę mokyklinį teorijos egzaminą, mokiniai gali jį vėliau laikyti ir "Regitroje".
Pratrūko: nuo praėjusių metų nesulaukdami galimybės gauti vairuotojo pažymėjimą šią savaitę žmonės surengė akciją prie Seimo. I. Gelūno / Fotobanko nuotr.
Pasirengę dirbti ilgiau
Mūsų dienraščio kalbinti "Regitros" specialistai išaiškino, kad būsimi vairuotojai, kurie nuo kovo 10 d. yra užsiregistravę į praktikos egzaminus, yra laukiami numatytu laiku. Pasitikrinti egzamino laikymo datą ar užsiregistruoti į jį galima tiesiog internetu čia.
Būsimi vairuotojai, kurie nuo kovo 10 d. yra užsiregistravę į praktikos egzaminus, yra laukiami numatytu laiku.
"Atnaujinti praktikos egzaminus esame pasiruošę. Dėsime visas pastangas, kad visi norintieji juos galėtų išlaikyti kuo greičiau. Stebėsime besiregistruojančių klientų srautus ir, jei bus poreikis, dirbsime papildomomis dienomis", – patikino "Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Siekiant užtikrinti saugumą, prieš pradedant praktikos egzaminų veiklą planuojama testuoti darbuotojus. Taip pat teorijos ir praktikos egzaminai vyks laikantis visų saugumo reikalavimų: egzaminų automobiliuose įrengtos specialios pertvaros, atskiriančios klientą nuo egzaminuotojo, automobiliai ir teorijos egzaminų klasės yra reguliariai vėdinami ir dezinfekuojami.
Anot VĮ "Regitra" atstovės Emilijos Bardauskienės, iki kovo 10 d. egzaminai bus atšaukiami automatiškai. Kiekvienas klientas apie atšauktą egzaminą yra informuojamas asmeniškai SMS žinute. Jos žodžiais, esant poreikiui ir tam, kad būtų reguliuojami srautai, įmonė planuoja egzaminuoti ilgiau arba papildomomis dienomis.
"Regitra" per mėnesį visoje Lietuvoje gali priimti apie 11 tūkst. praktikos egzaminų, tai prilygtų visam dabartiniam laukiančiųjų sąrašui. Be to, šis priimamų egzaminų skaičius gali ir augti, egzaminuojant ilgiau ar papildomomis dienomis.
"Apgailestaujame ir suprantame, kad pokyčiai dėl paskelbto karantino klientams galėjo sukelti nepatogumų. "Regitra" yra pasiruošusi visa apimtimi atnaujinti praktikos egzaminų veiklą", – sakė pašnekovė.
Pratęsė rezultatų galiojimą
Teorijos egzaminai "Regitroje" vyksta ir šiuo metu, nes yra užtikrinami visi saugumo ir srautų valdymo reikalavimai. Nors vienu metu klasėse yra priimama mažesnis skaičius asmenų, jis yra išlyginamas per dieną organizuojant daugiau egzaminų.
Įprastai teigiamas teorijos egzamino rezultatas galioja vienus metus ir per šį laikotarpį būtina išlaikyti praktikos egzaminą, tačiau dėl pandemijos šis terminas yra pratęstas. Kitaip tariant, visiems būsimiems vairuotojams, kuriems teigiamas teorijos egzamino rezultatas baigė arba baigs galioti ekstremalios situacijos metu, jo galiojimo terminas pratęsiamas ekstremalios situacijos paskelbimo laikotarpiui ir dar šešiems mėnesiams po jo pabaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad kalbama ne apie karantino laikotarpį, o ekstremalią situaciją, kuri šalyje tęsiasi ilgiau. Kaip žinoma, valstybės lygio ekstremali situacija šalyje paskelbta dar 2020 m. vasario 26 d., o kada ji baigsis – nežinoma.
Taigi, nepaisant to, kad šiuo metu dėl karantino ribojimų yra laikinai sustabdytas praktikos egzaminų vykdymas, visiems būsimiems vairuotojams yra sudaryta galimybė suspėti vėliau išlaikyti egzaminą.