-
Šaršalas dėl rusų kalbos mokymo: darbo netektų 800 mokytojų 74
Gatvėje kalbinti žmonės, ar reikėtų mokyklose atsisakyti rusų kalbos, akcentavo, kad tai turėtų būti laisvas pasirinkimas. Buvo manančių, kad be rusų kalbos negalėsime susikalbėti ir su karo nuskriaustais ukrainiečiais. Kiti akcentavo, kad ateitis – anglų kalba. Tačiau kiti pažymėjo, kad rusų kalba plačiai naudojama kultūroje, moksle, todėl žmogui reikalinga priklausomai nuo to, kokie jo ateities planai.
Kalbos, kad Lietuva artimoje ateityje atsisakys rusų kalbos ugdymo įstaigose, sklinda jau ne pirmą mėnesį. Apie tai pokalbis su žurnalo „Reitingai“ redaktore Jone Kučinskaite.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Vyriausybė argumentuoja, kad 800 rusų kalbos mokytojų liktų be darbo. Kaip jums toks argumentas?
– O kur vaiko interesas? Kur yra vaikas, o kur valstybės interesas? Aš nematau. Stebint tai, ką šiandien veikia Švietimo, sporto ir mokslo ministerijos vadovybė, įspūdis, reformos ir judesiai vyksta tik ten, kur eina ES pinigai. Buvo 7 mln. eurų Bendrosioms ugdymo programoms atnaujinti, jos atnaujintos. Pinigų vadovėliams nėra, ministerija pradėjo kalbėti, kad galbūt galima mokytis pagal naujas programas iš senų vadovėlių. Leidėjai sukilo, pasirašė raštą ir išsiuntė prezidentūrai, Seimo komitetui, ministerijai. Staiga atsirado 3 mln. eurų naujiems vadovėliams parengti. Matome, kad Profesinių mokyklų reforma vyko, nes atėjo ES pinigai, dabar Kolegijų reforma vyksta, nes 2024 m. ketinama įsisavinti 20 mln. ES paramos lėšų. Kur yra ES parama, ten kažkas vyksta. Pvz., mokytojams perkvalifikuoti lėšų nerandama. Iš 800 mokytojų apie 80 mokytojų yra 65-erių metų ir vyresni. Jų neturėtume įtraukti. Daugiau nei 200 mokytojų iki pensijos likę nuo vienų iki penkerių metų. Vadinasi, turime kalbėti tik apie 500 mokytojų, bet tikrai ne apie 800.
Mes vyresnę kartą palikome informacinėje rusiškoje aplinkoje. Jei būtume darę kitaip, gal būtų buvęs valstybiškas požiūris į kalbų mokymąsi.
– Ar lūžis yra ne tik mokytojai, bet ir patys tėvai, kurie skatina rinktis rusų kalbą, nes galės padėti?
– Lietuviai tarsi moka lietuvių kalbą, bet matome, kad kasmet apie 10 proc. ir daugiau dvyliktokų neišlaiko lietuvių kalbos valstybinio brandos egzamino. Vadovaujantis šia logika, visi turėtų išlaikyti. Tačiau taip nėra. Tas pats ir su rusų kalba – dauguma tėvų pamiršę gramatiką ir tai nepadeda. Matau, kad mūsų Švietimo ministerija kartu su kitomis ministerijoms veikia nesinergiškai. Pvz., „Kurk Lietuvai“ atliko 220 įmonių, kuriose dirba apie 58 tūkst. darbuotojų, tyrimą. Įmonių vadovai pasakė, kad jiems stinga specialistų, kalbančių Vakarų Europos ir ypač vadinamosiomis lingua franca kalbomis. Rusų kalba į lingua franca nepatenka. Ją sudaro anglų, vokiečių, prancūzų, ispanų kalbos.
– Ar mums reikia atsisakyti rusų kalbos?
– Mums, visų pirma, reikia valstybino mąstymo ir politinės valios. Nėra jokios užsienio kalbų mokymosi strategijos. Verslininkai sako, kad jeigu mūsų darbuotojai mokėtų Europos kalbas, jie uždirbtų nuo 15 iki 20 proc. daugiau. „Kurk Lietuvai“ apklausa rodo, kad, pvz., Kaune neįmanoma rasti specialisto, kuris moka lenkų kalbą. Juk tiek turime Lietuvoje mokytojų, kurie kalba lenkiškai. Rusų kalbos mokytojus gana nesunkiai galėtų perkvalifikuoti į lenkų kalbos mokytojus. Taip stabdome tiesiogines užsienio šalių investicijas. Pažiūrėkime, kokios šalys daugiausia atneša į Lietuvą tiesioginių investicijų. Remiantis praeitų metų statistika, – Vokietija. O kiek vaikų mokosi vokiečių kalbos? Apie 25 tūkst. Mūsų kaimynai estai, net vyresnio amžiaus, kalba puikiai angliškai. Po nepriklausomybės atkūrimo jie uždraudė rusų filmus, kurie rodyti originalo kalba. Mes vyresnę kartą palikome informacinėje rusiškoje aplinkoje. Jei būtume darę kitaip, gal būtų buvęs valstybiškas požiūris į kalbų mokymąsi. Dabar žūtbūt reikia daryti išvadas ir keisti situaciją.
-
Seimo vadovė: mokyklos dėl rusų kalbos mokymo turėtų apsispręsti pačios 2
„Aš sakyčiau, kad jei mokyklos bendruomenė mato tai kaip prasmingą dalyką, drausti nevertėtų rusų kalbos kaip antros, pasirenkamosios kalbos“, – LRT radijui trečiadienį sakė ji.
„Visada laikiau privalumu, kad žmogus turi galimybę mokytis kalbų. Ar tai būtų mūsų kaimynų – latvių, baltarusių, lenkų kalbos, ar vokiečių, prancūzų, ar rusų“, – teigė V. Čmilytė-Nielsen.
Būtinybės atsisakyti rusų kalbos mokymo mokyklose nematanti Seimo vadovė teigė, jog būtina keisti mokomąją medžiagą, ją suaktualinti.
Ką tikrai reikėtų keisti ir būtina keisti, tai yra mokomąją medžiagą, tai, kaip dėstoma rusų kalba, kad vadovėliai, mokymo medžiaga atitiktų realijas, atitiktų dabartinę situaciją ir kad joje būtų atspindėta tai, kas vyksta.
„Ką tikrai reikėtų keisti ir būtina keisti, tai yra mokomąją medžiagą, tai, kaip dėstoma rusų kalba, kad vadovėliai, mokymo medžiaga atitiktų realijas, atitiktų dabartinę situaciją ir kad joje būtų atspindėta tai, kas vyksta“, – nurodė ji.
Prezidento patarėja švietimo klausimais Jolanta Urbanovič antradienį Žinių radijui savo ruožtu sakė, kad būtina užtikrinti kitų užsienio kalbų pasirinkimo galimybę, o dėl rusų kalbos staigių pokyčių nereikėtų tikėtis. Prezidentūra trečiadienį patikslino, kad ji nepasisakė už poziciją, jog Lietuvoje reikėtų palaipsniui pasiekti rusų kalbos, kaip antrosios, atsisakymo mokyklose.
Latvijos švietimo ir mokslo ministerija anksčiau yra pranešusi apie planus nuo 2026–2027 mokslo metų mokyklose kaip antrąją užsienio kalbą leisti rinktis tik Europos Sąjungos šalių arba tų šalių, su kuriomis Latvija yra pasirašiusi tarpvyriausybines sutartis švietimo srityje. Į tokį sąrašą rusų kalba nepatektų.
Lietuvos švietimo vadovai yra nurodę, rekomenduojantys mokykloms atsisakyti rusų kaip antrosios užsienio kalbos.
Ministerijos duomenimis, šiais mokslo metais rusų kalba, kaip antroji užsienio, mokyklose buvo populiariausia – ją pasirinko 14 tūkst. 971 šeštos klasės mokinys.
Vokiečių kalbą, kaip antrąją užsienio kalbą, mokytis pasirinko 4765, prancūzų – 1814 moksleivių.